Senaste nytt

SK903 28 mars--Ny kabin?

Danskar är sällan glada, iaf danskar som är anställda på SAS...
Hvis vi nu tager udgangspunkt i at denne påstand er sand.

Hvor meget har de at være glade for? De har løbende kunnet sige farvel til en hel del kollegaer, fordi arbejdspladserne er flyttet til Norge og Sverige, Frösundavik i særdeleshed.

Derfor svenskerne altid er så glade...?

Jag har bokat SK903 den 20 mars, SK910 24 mars, SK903 12 maj, SK908 17 maj, SK903 30 okt och SK904 3 nov och alla är med den nya kabinen enligt SAS egen seatmap. Det verkar väl ändå osannolikt att de kommer att ha så många kärror med den nya kabinen färdiga?

Nja, det säger ju inget om hur många kärror som är uppgraderade. Det räcker ju med en enda för att täcka de flighter du listar. Troligen är det väl en tre-fyra stycken som är klara till hösten, men nu i Mars skulle jag tro att du bara har haft tur och lyckats pricka de rutter de planerar att köra den första maskinen på.

Sedan är det fortfarande brasklapp på det hela - allt kan ändras och förvänta dig inget så blir du inte besviken när du får gamla kabinen...

Nja, det säger ju inget om hur många kärror som är uppgraderade. Det räcker ju med en enda för att täcka de flighter du listar. Troligen är det väl en tre-fyra stycken som är klara till hösten, men nu i Mars skulle jag tro att du bara har haft tur och lyckats pricka de rutter de planerar att köra den första maskinen på.

Sedan är det fortfarande brasklapp på det hela - allt kan ändras och förvänta dig inget så blir du inte besviken när du får gamla kabinen...

Men varför skriver SAS att Erik Viking ska trafikera sträckan CPH-EWR då?

Under alla omständigheter slingas planen mellan olika rutter för att kunnan yttjas på bästa sätt.

Exempelvis har en vanlig slinga för en A330 varit CPH-EWR-ARN-ORD-ARN-EWR-CPH. Det räcker med en störning någonstans i linjenätet eller på en flygplansindivid så ändras planen med (eventuellt) tillhörande kabinskifte som resultat

Jag blir inte riktigt klok på detta.

Jag sitter och ska boka en resa till Chicago i maj. De datum jag kollar på har alla den nya kabinen, hur säkert är detta?
Jag kan styra datumen något, och om det påverkar att jag kan testa nya kabinen så tar jag ju givetvis den möjligheten
tex.
9maj ORD - ARN - ny kabin
10 maj ORD -ARN - ny kabin

Någon mer kärra hinner säkert bli klar innan dess, men hur bedömer ni sannolikheten i att expertflyer stämmer? Är det någon som har mer info om vilka sträckor / baser som kommer att prioriteras?

Sedan kan man ju aldrig försäkra sig om Equipment Change men då jag har möjlighet att påverka dagar och baser (ARN/CPH) så vill jag ju gärna satsa på rätt häst :)

@Najk - vet ikke helt hva slags svar du ønsker deg, men det enkle svaret er at er ingen ting som er sikkert akkurat nå. Ingen ting kan garanteres.

Skal selv avgårde med en A330 om en liten stund, originalt lå det inne ny kabin tur/retur - nå ligger det med ny kabin bare ene vegen. Time will show hva det ender opp med til slutt. Ting kan skje hele tiden, som du ser har ikke neste fly til oppgradering kommet seg avgårde enda på grunn av skade på flyet på bakken. Skikkelig uflaks, det var snakk om siste flytur før den skulle til zurich, men nå har det stått noen dager i Chicago... Dette fører nok til et par dagers forsinkelse på ferdigstilling av den nye kabinen på dette flyet, dermed kan det jo hende at det blir endringer i hvilke flighter som får ny kabin.

På samme måte kan det skje tekniske feil samme dag du skal ut og reise, da må flåten omdisponeres for å få folk fram på best mulig måte. Det kan inkludere at flyet du skulle ta blir satt inn et annet sted, og du brått får en A340. Hvem vet :) Kan også hende det går "helt smooth" og alt går bra. Den beste oddsen du kan få er å velge en avgang som ligger inne med den nye kabinen så seint før avgang som mulig, og håpe ingen ting skjer.

Läste någon artikel (tror det var på bc) där planen var att man skulle ha uppgraderat alla A330 och 1 A340 innan sommaren. Man räknade med att det skulle ta 1 månad per plan efter att första planet hade fått nya kabinen. I bästa fall då kan man hoppas på att i slutet på mars är 2 uppgraderade, slutet på april 3 uppgraderade och någon gång i maj är alla 4 A330 uppgraderade. Om tidplanen håller är väl chansen 75% i så fall, hur SAS väljer att använda dessa plan låter jag vara osagt. Har inte koll på hur de slingar planen till ORD, om det ofta är samma plan eller om det är olika som flyger den sträckan.
Jag skulle gissa på att Expertflyer har den informationen som SAS räknar med/hoppas på håller för vilket plan som ska flyga var.
@Najk

Toppen