SK719 - 15/6 försenat pga "Airtraffic restrictions"

hamrin

New member
Hej,



vill börja med att tacka för ett enormt bra forum. Hängt här länge och läst men aldrig skrivit något. Dock fått väldigt många bra tips och har nog maximerat värdet av Eurobonus sedan jag hittade detta forum. Så stort tack alla!



I fredags fick jag spendera fredagskvällen på Arlanda och är nu lite frustrerad.



SK719 som skulle lämna Helsingfors kl 17:00 den 15:e juni var försenad, enligt gatepersonal pga planet kommer sent från Arlanda. Initialt meddelades det att planet skulle vara 40 minuter sent, därefter ändrades detta till 60 minuter och planet gick mycket riktigt kl 18.00.



Detta gjorde att jag missade mitt anslutningsflyg till Sundsvall som skulle gå 17.45 (SK54) och blev med hjälp av min resebyrå ombokad till SK060 (detta gjorde jag redan när jag var i Helsingfors då jag insåg rätt snabb att jag missar anslutningen).



Även detta nya flyg, SK060, blev försenat pga it-strul där onboar crew och kapten läste upp en massa passagerare för att kolla om de hade boardat eller inte.



Jag landar hemma i Sundsvall ca 22.30.

Har registerat ett claim till SAS som direkt nekar pga SK719 försenades av "Airtraffic restrictions". Detta är enda förklaringen jag för och de totalvägrar övrig kompensation.



Vad säger samlade expertpanelen, hur kan jag veta om det faktiskt är så eller något som är enkelt att säga?
 
Hade du landat i tid om SK060 inte hade blivit försenad? I så fall kan försöka ta avstamp i den förseningen istället.
 
fcx skrev:Hade du landat i tid om SK060 inte hade blivit försenad? I så fall kan försöka ta avstamp i den förseningen istället.Klicka för att utvidga...
Nä, den gjorde bara att förseningen blev ännu mer omfattande. Den i sig är dock nog inte tillräcklig för att få kompensation.
 
Hamrin skrev:Har registerat ett claim till SAS som direkt nekar pga SK719 försenades av "Airtraffic restrictions". Detta är enda förklaringen jag för och de totalvägrar övrig kompensation.Klicka för att utvidga...


Välkommen!

Har du bett oma tt få någon ytterligare förklaring av "Airtraffic restrictions"?
 
Mattias Holmén skrev:Välkommen!Har du bett oma tt få någon ytterligare förklaring av "Airtraffic restrictions"?Klicka för att utvidga...
Tack! Jag svarade att jag var skeptisk, men fick ingen mer information. Nu har jag igen ställt fråga uttryckligen för att se vad de säger. Känner att det verkar lite lönlöst, så sista utväg blir väl att registera ett ärende via Airhelp för att se om de kan "trycka på".



Edit: Svarade också att jag kunde tänka mig annan typ av kompensation om de insisterade på att fortsätta neka i enlighet med EU-förordningen men det var kalla handen.
 
De är i alla fall väldigt snabba på att svara. Jag kan inte få några detaljer men de menar att det var Air traffic control som höll tillbaka planet och detta är utanför deras kontroll. Aja, verlar lönlöst. Får bli ett case via Airhelp så slipper jag lägga mer tid på detta. Håller er uppdaterade om något intressant händer.
 
Aj, aj, aj. Du skulle inte ha bokat om själv i förväg, utan låtit anslutningen spricka så SAS hade bokat om dig. Nu kan du nog bara få för SK060 och den var inte nog sen....
 
Jag är inne på samma linje som @NotRyan här. Du bokade själv om biljetten innan du reste och då är det de nya tiderna som bör gälla och då är du inte tillräckligt försenad för att få ersättning.

Om det är Air Traffic Control som inte tillåter SAS att starta så kan det även vara så att det är ett giltigt skäl, beror ju dock på varför de nekade SAS att starta.
 
Hittills har de i alla fall inte bråkat om det, men kanske pga jag redan var incheckad och det var SAS som gjorde detta i samråd med min resebyrå efter de konstaterat förseningen. Men det är klart, nästa gång är det nog bättre att vänta. Eftersom det var sista flyget och det inte fanns lediga platser när jag kollade så ville jag börja processen så tidigt som möjligt, för att öht komma hem.



Tack för alla svar. Får se om det går att få ut något mha Airhelp, men räknar inte med något.
 
palmen skrev:Om det är Air Traffic Control som inte tillåter SAS att starta så kan det även vara så att det är ett giltigt skäl, beror ju dock på varför de nekade SAS att starta.Klicka för att utvidga...


Gissar lite här, men kan det inte ha berott på skogsbranden i Nacka som ju hade brandflyg snurrande däromkring hela den kvällen.
 
NotRyan skrev:Aj, aj, aj. Du skulle inte ha bokat om själv i förväg, utan låtit anslutningen spricka så SAS hade bokat om dig. Nu kan du nog bara få för SK060 och den var inte nog sen....Klicka för att utvidga...
This. När du är proaktiv så kan du sabba för dig själv i ersättningssyfte. Hade du bara låtit saker ha sin gång hade det troligen varit ett solklart fall men nu blev inte förseningen tillräcklig tack vare ombokningen.



Det går säkert att argumentera att du har rätt, men räkna då med att du får dra det till tingsrätten och kanske längre, om nu inte Airhelp har tur och skrämmer SAS till att betala ut felaktigt.




hallgren skrev:Gissar lite här, men kan det inte ha berott på skogsbranden i Nacka som ju hade brandflyg snurrande däromkring hela den kvällen.Klicka för att utvidga...
Störde de verkligen det kommersiella flyget?
 
Om man tittar i loggen för aktuell maskin (LN-TUF) så ser man att den drabbas av försening vid avresa från München. Den ankommer MUC cirka en kvart sen, men kommer inte därifrån förrän efter nästan ytterligare 1 timmes försening.

Ankomsten till Stockholm är närmare en timme sen, och uppehållet i Stockholm motsvarar ungefär det planerade. Ankomst Helsingfors, och avresa därifrån ligger på ungefär samma timslånga försening.

Ytterligare en ToR Helsingfors senare på kvällen, ligger med ungefär 1 timmes försening.

Det är uppenbarligen vid avresa från München som "Airtraffic restrictions" inträffade, dvs drygt fem timmar innan du äntrar maskinen.

Så frågan är hur länge en eftersläpande försening "utom kontroll för flygbolaget" kan avgöra om ersättning ska utgå eller inte?

När har flygbolaget skyldighet att försöka hitta reservmaskin för att eliminera eftersläpande förseningar?
 
KalleSus skrev:När har flygbolaget skyldighet att försöka hitta reservmaskin för att eliminera eftersläpande förseningar?Klicka för att utvidga...
Nästkommande flight om man hårddrar det. Men problemet blir ju då att TS bokade om sig själv vilket i praktiken innebär att total försening inte blev så stor jämfört med vad som var bokat.
 
agehall skrev:Nästkommande flight om man hårddrar det. Men problemet blir ju då att TS bokade om sig själv vilket i praktiken innebär att total försening inte blev så stor jämfört med vad som var bokat.Klicka för att utvidga...
Men då faller ju SAS argument att de bestrider ersättning på grund av "Airtraffic restrictions" eftersom ju dessa inträffade 5 timmar tidigare.
 
KalleSus skrev:Men då faller ju SAS argument att de bestrider ersättning på grund av "Airtraffic restrictions" eftersom ju dessa inte inträffade 5 timmar tidigare.Klicka för att utvidga...
Javisst, men man skall vara medveten om att first line bara läser typ "late arrival due earlier restriction" och chansar lite på grundval av detta. Kunskapen är nog inte så stor i det ledet.
 
KalleSus skrev:Men då faller ju SAS argument att de bestrider ersättning på grund av "Airtraffic restrictions" eftersom ju dessa inträffade 5 timmar tidigare.Klicka för att utvidga...
Hade TS låtit allt vara så hade de inte kunnat ha detta argument. Men nu när ombokningen gjordes proaktivt så tror jag det kan bli svårt att få ut ersättning. Osäker på om det är rätt eller fel, men det lär bestridas in i det längsta.
 
KalleSus skrev:Om man tittar i loggen för aktuell maskin (LN-TUF) så ser man att den drabbas av försening vid avresa från München. Den ankommer MUC cirka en kvart sen, men kommer inte därifrån förrän efter nästan ytterligare 1 timmes försening.Ankomsten till Stockholm är närmare en timme sen, och uppehållet i Stockholm motsvarar ungefär det planerade. Ankomst Helsingfors, och avresa därifrån ligger på ungefär samma timslånga försening.Ytterligare en ToR Helsingfors senare på kvällen, ligger med ungefär 1 timmes försening.Det är uppenbarligen vid avresa från München som "Airtraffic restrictions" inträffade, dvs drygt fem timmar innan du äntrar maskinen.Så frågan är hur länge en eftersläpande försening "utom kontroll för flygbolaget" kan avgöra om ersättning ska utgå eller inte?När har flygbolaget skyldighet att försöka hitta reservmaskin för att eliminera eftersläpande förseningar?Klicka för att utvidga...


Grymt! Tack så mycket.
 
Om det är ATC-restriktioner så är det utom SK:s kontroll. Men det KalleSus skriver gör det lite misstänksamt, om förseningen redan har inträffat i MUC dvs.



Frågade du SAS var ATC-restriktionen inträffade? Sa de att det hände på ARN?
 
Timpsi skrev:Om det är ATC-restriktioner så är det utom SK:s kontroll. Men detKalleSusskriver gör det lite misstänksamt, om förseningen redan har inträffat i MUC dvs.Frågade du SAS var ATC-restriktionen inträffade? Sa de att det hände på ARN?Klicka för att utvidga...
Det svarade "flight was held back on a earlier flight" så i princip säger de ju där att det var pga MUC.
 
Där ser man, fick imorse meddelande från Airhelp om att SAS accepterat kompensationsärendet. Trist att man skall behöva ta hjälp av tredje part.
 
Back
Top