Senaste nytt

SK440 (Jettime OY-JZE) evakuerad på Kastrup

First Flight * Jul 2014
Age 1.2 Years

Inte precis gammalt plan heller..

Det var ju inte Ethiopian-maskinen (en B787) som började brinna på LHR (?) heller. Et nytt flygplan är inte det samma som "et flygplan det aldri skjer ngt med" - og et gammelt flygplan är inte det samma som "et flygplan som kommer at få många alvorlige fel".

Det eneste som er sikkert, er at alle flygplan upplever tekniske fel fra tid til annan. Godt det gikk bra, og at folk inte fikk ha med håndbaggasje under evakueringen.
Jettime-crewet virker å kunne sine saker bedre enn British Airways-crew ;)

Det hjälpte nog till att det var rök i kabinen. De filmer jag sett från BA-evakueringen så tog folk det väldigt lugnt. Det är helt otroligt att folk verkar kunna bestämma sig för att det nog inte är så bråttom...

Det hjälpte nog till att det var rök i kabinen. De filmer jag sett från BA-evakueringen så tog folk det väldigt lugnt. Det är helt otroligt att folk verkar kunna bestämma sig för att det nog inte är så bråttom...
Tankevekkende når man vet at British Airways-flyget antakeligvis blir en write off med massive skader strukturelt og antakeligvis nært en full combustion om flammene hadde nådd inn til fuel-tankene - mens JZE "bare" var litt fumes og er tilbake i trafikk på null-komma-niks. Så fu har helt rett: det er utrolig at folk "bestemmer selv" om de har det travelt eller ei, vil crewet at man evakuerer så gjør man det... Høres ut som danskene har gjort en bra jobb :)

Det var ju inte Ethiopian-maskinen (en B787) som började brinna på LHR (?) heller. Et nytt flygplan är inte det samma som "et flygplan det aldri skjer ngt med" - og et gammelt flygplan är inte det samma som "et flygplan som kommer at få många alvorlige fel".

Det eneste som er sikkert, er at alle flygplan upplever tekniske fel fra tid til annan. Godt det gikk bra, og at folk inte fikk ha med håndbaggasje under evakueringen.
Jettime-crewet virker å kunne sine saker bedre enn British Airways-crew ;)

Givetvis kan alla plan ha problem. Och det verkar som JT har skött evakueringen fint, alla klarade ju sig och ja, som du säger, folk fick inte ta med handbagaget :D

Efter att ha läst "EXTRA!!! EXTRA!!!" artikeln i Aftonblaskan får man (jag iaf) ju intrycket att det var världens brand i cockpit och att planet var nära att förstöras.. nu tror jag ju knappast det är så illa att det blir written off. :)
Trist på ett så (pass) nytt flygplan menar jag. Hellre att ett gammalt plan med tejpade bord börjar brinna (om nu något plan över huvud taget måste brinna/stå och ryka) :)

Åkte SK448 nu på kvällen som de evakuerade hade fått vänta in för att komma hem till Göteborg. Man kände att en del var lite uppjagade fortfarande. Stolsgrannen hade varit med, han beskrev det som kraftig lukt av brända kablar, men att evakueringen hade gått lugnt och välordnat till med en debriefing efteråt.

Mycket diskussioner med crew om vart det kvarlämnade handbagaget hade tagit vägen, några verkade ha fått det levererat till gate, andra inte.

Hur bör man göra med livsviktiga mediciner i ett sådant fall, dessa finns normalt i handbagaget. Det kan ju vara helt omöjligt att få tag på nya på platsen man måste evakuera på inom den närmaste tiden. Några bra tips?

Hur bör man göra med livsviktiga mediciner i ett sådant fall, dessa finns normalt i handbagaget. Det kan ju vara helt omöjligt att få tag på nya på platsen man måste evakuera på inom den närmaste tiden. Några bra tips?

Ifall du har något som är så livsviktigt att du inte kan ta någon som helst risk att vara utan det så bär du det på kroppen.

Samtidigt tänker jag att ifall du faktiskt är i en evakuering som går riktigt åt helskotta (i det här fallet kan du ju få tillbaka dina saker ganska fort igen eftersom flygplanet klarade sig bra) kommer det finnas medicinsk personal på plats som bör kunna skaffa fram ny medicin åt dig. Sannolikheten för det är dock extremt liten.

Jag har en kollega som alltid reser med livsviktig medicin. Han har det mesta i handbagaget men som crazy Voyager nämner har han ALLTID 2 dagars ranson med sig nära "om allt skulle skita sig"
Det finns många tillfällen där ens handbagage behöver flyttas i kabin osv...

• Gilla
Reactions: Alf
Toppen