Senaste nytt

SK 946 Chicago- Stockholm 21 Juni

Skillnaden mellan 37.000 och 22.000 är 15000 feet, dvs cirkus 4.5 kilometer.
Att sjunka det på en minut skulle innebära mer eller mindre fritt fall... Okej, det är möjligt. Att stiga den höjden igen på någon minut är inte möjligt. En sovande dotter skulle i alla fall definitivt vakna av detta.

Källa på det?

Primärkälla. Pratade direkt med Air Traffic control i SAS loungen som också såg vad jag såg. Fick hålla i cirka 5 minuter då han pratade med någon annan, jag utgår från att det var antingen flighten direkt eller Toronto Air Traffic Control han pratade med. När han återkom så sa han " Ma'am, the flight encountered severe weather and had to make some quick adjustments but everything is ok now, they have climbed to cruising altitude and are on scheduled route to Stockholm".

Jag tycker också det verkar konstigt. Skulle planet tappat så mycket höjd på så kort tid hade det verligen märkts. De som inte varit bältade hade skadats. Nu var detta tydligen under stigning och då fanns inga vagnar i gångarna. Någon passagerare borde hört av sig till någon tidning om det hänt och det hade blivit rubriker. Jag har inte läst något om detta. Att möta oväder i form av kraftig åska vid utflygning från ORD är inget ovanligt och jag tycker att ATC mer bekräftar att man begärt flyga runt dessa CB (åskmoln). Det är också ovanligt att ATS svarar på denna typ av frågor, men det kan ju vara för att en SAS representant ringde upp.

SAS representant ringde upp dem. Jag fick prata med dem på telefon.

Inte en chans att en SAS rep ringde upp en ATC och att du fick prata med denne. Du har säkert pratat med någon, men jag törs sätta en rejäl slant på att det inte var en ATC. De är ganska strängt upptagna med att sköta sitt jobb.

När de dessutom bekräftar "uppgifter" som uppenbarligen är åt h-vete så blir jag ännu mer skeptisk.

Omöjligt att tappa 3 kilometer på några sekunder. Snabbare än fritt fall tror jag inte på... 1000 fot kanske däremot är rimligt.
Kan ha varit så eller så tog det längre tid, onödigt spännande var det iaf. Tog ett antal flygningar innan jag klev på ett plan nykter igen...

Nu är ju inte detta ett forum för flygtekniska frågor i egentlig mening, men jag väljer att gå OT för jag blir lite skeptisk till hela den här trådens påståenden - men medger att jag kan ha fel.

Om det är så att man tappar höjd på det sätt som beskrivs så är det ju en farlig situation - i Europa är höjdseparationen tillåten att endast vara 300 m och man skulle riskera att komma i kontakt med andra plan vertikalt. Utanför Europa gäller andra gränser för höjdseparation, men inte 3 - 4 km...

När man flyger full fart så förflyttar man sig i förhållande till marken/havsytan 15 -20 km per minut, dvs 1 km på ca 3-4 sekunder. Om det som beskrivs som fritt fall då pågår under några sekunder eller upp till en minut så är det väldigt lång sträcka av "nedåtgående" luftmassa som man hamnar i. Säkert inte helt otroligt, men jag blir tveksam.

En luftgrop är inget annat än en form av klarluftsturbulens som är, eller kan vara, obehaglig - men att hamna i något som är att likna vid fritt fall i lufttomt rum är tveksamt.

Toppen