Senaste nytt

SK 917 har nettopp landet - nostalgitripp

JohanE

Medlem
Hej!

Snubblade på denna kriminal tv-serie på NRKs hemsida. Serien utspelar sig på SAS 747 plan som de hade på 80-talet och visar miljöer både från lounger men även från planen. Riktigt kul att se hur business class såg ut på denna tiden samt hur serveringen var. Jag förutsätter att serien visar en hyfsat väl överensstämmande bild med hur verkligheten såg ut.

Kan också konstatera att jag tror inte något flygbolag idag skulle gå med på att upplåta sitt namn såsom SAS gör i denna produktion.

Hoppas att ni tycker att det är en liten nostalig tripp.

NRK TV - Urolig vær - 1:4
 

Alf

Medlem
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Det som visas stämmer mycket bra överens med verkligheten på SAS 747, förutom tyget på stolarna. Det är dock inte businesklass som visas utan SAS första klass. Denna interiör är från tiden innan businessklass fanns. Även interiören från övre deck stämmer med vad jag minns från mina flygningar med denna 747.

Själv åkte jag i denna F klass på fyra resor mellan ARN- LPA i början av 70-talet. På helgerna hyrde Scanair in denna 747 för charterflygningar till LPA. Man körde då med SAS ordinarie koncept på service och mat och dryck på dessa turer. Man kunde således för några hundralappar uppgradera sej till F klass på resorna till LPA. Jag lovar att det var värt varenda krona.

Senare införde SAS även businessklass på 747 som då fick tre klasser.

Vad jag känner till så hade inte SAS några kvinnliga piloter som flög 747 som i TV serien.

Jag bifogar några bilder jag hittade i mitt gamla hederliga fotoalbum med tjocka pärmar på och som man kan bläddra i.
 
Last edited:

SNIFF

Medlem
Haha, snabbspolade lite i den.
Kom till en scen där de röntgar ett handbagage med en pistol i. Vakten ler lite glatt och vinkar killen åt sidan, tittar på något papper och släpper iväg honom igen. :O
 

Moco

Medlem
Vad som slår mig när jag ser terminalen på CPH visas i första avsnittet är hur relativt oförändrad den förefaller vara. Detta torde vara inspelat runt 82/83, och den ser i stort sett likadan ut men känns ändå fortfarande väldigt fräsch (bortsett från nuvarande guld-loungen som känns lite trött). Ett gott betyg till dansk design om inte annat.
 

Jönsson

Medlem
Riktigt kul men olidligt dåligt.
Annorlunda att höra Rolv Wesenlund tala vestlandsk då man alltid sett honom tala østlandsk på TV.
 

apknug

Medlem
Alla som har det minsta flygintresse skall se smörjan, dåligt är det men sååå bra!

Kapten Lager, från Rederiet Freja är pilot och sitter o röker bakom spakarna på 747 an, helt underbart!
 

Senator

Moderator
Denna minns jag från barndomen... Tänk att detta var lördagsunderhållning! Sen kom Falcon Crest och Dynasty istället. Lite flashigare produktion ;) NRK var det som fanns i Norge anno 1982-83. TV2 kom först 1992.
 
Toppen