Senaste nytt

Sjukt kassa EuroBonus poäng med Lufthansa.

Johanna

Medlem
Något som jag undrat över är varför de har så många olika bokningsklasser. Förstår att priset sätts efter dom men så väldigt många. I min värld ser jag massa ökad administration.
 

agehall

Medlem
Det är för att kunna styra priser och tillgång. Administrationen ökar självklart, men inte så mycket egentligen.

Sedan ska man komma ihåg att bokningsklasser är den enkla delen för de är begränsade av antalet bokstäver i alfabetet. Farebasis däremot, det kan finnas hur många som helst (i princip) per bokningsklass...
 

ulagun

Medlem
Håller med om att detta är (eller snarare var) något av en djungel innan jag fått rett ut begreppen via BC.
T.ex low economy CPH-ARN.
125 miles på mitt M&M Senator
315 poäng på mitt EBD.
Omvänt fick jag noll poäng CPH-LIS på EB men åter 125 miles på M&M.
Inte mycket att bråka om, men många bäckar små.

Vad jag lärt mig är att när man bokar resa gå in på de bolag där man har bonuskort och kolla hur mycket de olika bonusklasserna ger på respektive kort.
Kan även vara ytterst lönsamt "uppgradera" sig. Många bokningssidor som t.ex. Swiss informerar om hur många fler miles man erhåller om man lägger till x antal kronor .
Även SAS ibland är prisskillnaden mellan go och plus nästan försumbar jämfört med det större antal EB poäng man erhåller
 

agehall

Medlem
Kan även vara ytterst lönsamt "uppgradera" sig. Många bokningssidor som t.ex. Swiss informerar om hur många fler miles man erhåller om man lägger till x antal kronor .

Oftast gäller denna information bara bolagens egna program dock! Så krediterar man till ett annat program måste man kolla upp att man verkligen får en annan bokningsklass och vad den då skulle ge till det FFP man krediterar till.
 
Kan bara tipsa om att använda myOffer som lufthansa har då kommer du in i en 100% bokningsklass

Och motsvarande (eller något åt det hållet) för SAS är optiontown, som sätter dig i högsta bokningsklass intra-Europa.

Fast en skillnad är väl att myOffer bara funkar för att uppgradera eco till premium eco medan optiontown funkar för att uppgradera även till business.
 
Toppen