Mitt apotek varierar beroende på var jag skall - stad/landsort, kallt/varmt eller /och utvecklingsland eller inte.
- Jodopax (el. "klar" sårsprit)
- Plåster.
- Gasbinda.
- Tejp.
- Sårklister - typ Dermabond. Vill man inte köpa det, för det kostar lite, så funkar vanligt ackrylatlim också.
- Sax.
- Pincett.
- Skalpell.
- "Magmedicin" typ - loperamid (Imodium eller dyl), Dimetikon (för gasbildning), gaviscon, link.
- Vätskeersättning.
- Värktabletter (har man vägarna förbi Kastrup - Kodimagnyl om man tål ACA preparat) eller något paracetamolbaserat om man inte skall festa alltför mycket.
- Salvor. Zink och ngn kortison baserad.
- Läppsalva.
- Solskyddsprodukter.
- Ättika (för maneter - jag dyker mycket i varma hav).
- Xyloproct (är en ändtarmssalva) men den funkar även mot om du har kliande bett/sår plus att om du äter något starkt kan det vara skönt med det "därbak" när det starka skall ut.
- Handskar (mest om man behöver hjälpa någon annan).
- Adrenalin då jag har allergiska tendenser mot en del saker och man kan aldrig veta när/om man skall få en anafylaktisk chock.
- Antibiotika (bredspectrum men även smalspectrum) Not! Använd lokal sjukvård först men om det saknas så är det bättre att ta ett bredspectrum än inget alls. Det är inte svårt att lära sig känna igen tecknen på när det behövs .
- Avbitartång (jag fiskar

)
- Gem (bra att ha om kroken fastnar i tummen för att testa om medianusnerven är påverkad eller inte innan klipp av krok)
- De ev. receptbelagda mediciner man kan tänkas äta.
- Myggmedel - MyggA funkar som bästa kompromiss - annars köper jag lokala "brygder"

- Impregnerat myggnät - köper jag också lokalt då SEs regler för vad man får impregnera med är i det snällaste laget.
- Tryckstrumpor.
- Bandage.
- Mitella.
- Skall jag supa mycket - Clear Eyes.
- Nässpray.
- Något mot halsont typ Zyx.
- Revaxör mot vaxproppar.
Sedan brukar jag komplettera på plats med "lokalt" beroende på vad jag råkar ut för.