Senaste nytt

Sjuk inför hemresa. Försäkringsfråga

Om man inte får business går det att deala med dom och betala mellanskillnaden tro? Något problem att åka via USA hem? Vi har esta som går ut i augusti.

De kan säkert få för sig att ifrågasätta hur allvarligt ditt sjukdomsfall egentligen är om du envisas om att bara vilja åka business.

Hur är det nu med IFs försäkring? Täcker den verkligen bonusresor, eller är det något annat bolag som inte täcker vid bonusresa?
If:s hemförsäkring gäller även om resan är betald med bonuspoäng, i fråga om kostnader för läkarvård, merkostnader för hemresa vid sjukdom, dödsfall m.m. Däremot gäller inte det utökade reseskyddet i If:s hemförsäkring i fråga om avbeställningsskydd, ersättningsresa, missad anslutning m.m. om resan är betald med bonuspoäng (det står i fråga om det utökade reseskyddet att "som researrangemang räknas inte resa eller del av resa som betalats på annat sätt än med pengar eller presentkort, ex. bonuspoäng.") men den begränsningen finns alltså inte vad gäller läkarvård och merkostnader för hemresa vid sjukdom m.m.

Har nu fått bra kontakt med IF inkl läkare som också kontaktade sjukhuset jag besökte igår. Han gjorde samma bedömning att jag inte var fit to fly. Så blir kvar några dagar. Angående business så verkade lite oklart men går säkert att själv betala mellanskillnaden i så fall.

If:s hemförsäkring gäller även om resan är betald med bonuspoäng, i fråga om kostnader för läkarvård, merkostnader för hemresa vid sjukdom, dödsfall m.m. Däremot gäller inte det utökade reseskyddet i If:s hemförsäkring i fråga om avbeställningsskydd, ersättningsresa, missad anslutning m.m. om resan är betald med bonuspoäng (det står i fråga om det utökade reseskyddet att "som researrangemang räknas inte resa eller del av resa som betalats på annat sätt än med pengar eller presentkort, ex. bonuspoäng.") men den begränsningen finns alltså inte vad gäller läkarvård och merkostnader för hemresa vid sjukdom m.m.
Tack för klargörande, då kom jag håg rätt bolag men lite fel context.

Har pratat med IF nu och väntar på att dom ska ringa från medicinska avdelningen. Ni som har fått ombokade hemresor har det varit nåt problem att få business om det var det som var bokat?
Vi fick inte business hem trots att det var vad vi hade bokat. Detta trots att läkaren förordade att min pappa skulle få ligga ner då han varit inlagd på sjukhus i flera dagar med allvarliga blödningar från tarmen. Det blev vackert hem i ekonomi från Miami-Istanbul-Göteborg. En längre flygtid än MIA-ZRH-GOT som vi hade bokat ursprungligen. Så ställ in er på att det blir ekonomi.

Krya på dig och hoppas allt går bra!

Dom har preclearens USA här på Aruba. Om det blir den vägen hem slipper vi då hämta ut baggage på flygplatsen i USA?
Det beror på flygplats ni landar på. Atlanta har tex International to international bagage utan att behöva hämta ut. Men kan säkert skilja per flygbolag också på Atlanta.

Om man inte får business går det att deala med dom och betala mellanskillnaden tro? Något problem att åka via USA hem? Vi har esta som går ut i augusti.
Gick inte när vi chockade efter brutalt rån i Sydafrika för några år sedan skulle hem snarast möjligt.
SOS i K-hamn skötte allt föredömligt, men hemresan som bekostades av försäkringsbolaget skulle ske snabbast och billigaste sätt. Alltså economy.
Att få kostnaden för ombokning av vår LH business biljett blev ett klart blankt nej.

OT valde ändå att omboka på egen bekostnad, dryg 40.000kr.
Visade sig dock senare att denna kostnad täcktes mer än väl av ersättning vi fick för obehaget vi utsatts för.

Update så mår jag nu bättre och är i luften på väg till AMS. Var ont om platser med kort varsel på smidiga resvägar speciellt i business eller prem eko så köpte svindyra biz biljetter. Hoppas iaf IF vill betala vad en motsvarande ekonomi skulle ha kostat, om inte så får vi ta det. Var inget problem att frugan stannade. Att vi stannade på hotellet som är svindyrt var inte heller ett problem.

Update så mår jag nu bättre och är i luften på väg till AMS. Var ont om platser med kort varsel på smidiga resvägar speciellt i business eller prem eko så köpte svindyra biz biljetter. Hoppas iaf IF vill betala vad en motsvarande ekonomi skulle ha kostat, om inte så får vi ta det. Var inget problem att frugan stannade. Att vi stannade på hotellet som är svindyrt var inte heller ett problem.
Skönt att ni kom hem!

Var det försäkringsbolaget som rådde er att köpa biljetter själva och sen claima kostnaden? Vi har som tur är bara behövt SOS International en gång, och då skötte de allt gällande kommunikation med sjukhus men också själva ombokningen av biljett osv.

Toppen