Senaste nytt

SJs nya bokningsystem

Snart börjar det för nya bokningsystem till SJ och undrar vad tycker ni om det?

Själv tycker jag att gamla bokningsystem är mer bättre än nya..

Anledningen?
+ Billigare poäng på tex nattåget och 1 klass sj snabbtåg
+ Filtrera resor som kan hitta färre byte resor (finns inte på ny bokningsystem)
Vid Filtrera resan på bokning kan man välja "res via station"
+ Massor utbud resorna avgångstider

Last edited:

Rasmus_1

Medlem
Mina erfarenheter är tyvärr mindre positiva. Tidigare har poängbiljetter alltid haft 100% flexibilitet, detta är nu ändrat. Nu har jag inte sökt jättemycket men i en del fall verkar det också skett en betydande devalvering, exempelvis verkar liggvagn på nattåget ha gått från 7000 poäng till 11000 poäng.

Hachans

Medlem
Mina erfarenheter är tyvärr mindre positiva. Tidigare har poängbiljetter alltid haft 100% flexibilitet, detta är nu ändrat. Nu har jag inte sökt jättemycket men i en del fall verkar det också skett en betydande devalvering, exempelvis verkar liggvagn på nattåget ha gått från 7000 poäng till 11000 poäng.

Fast det är ju inte bokningssystemets fel. Det är ju SJ som höjer priserna.

Rasmus_1

Medlem
Absolut, men förändringarna lanseras i samband med bytet av bokningssystem. Inget har kommunicerats så vitt jag vet (är Svar Prio och åker mycket tåg) kring dessa ändringar vilket också indikerar att det snarare är försämringar än förbättringar.

Hachans

Medlem
Absolut, men förändringarna lanseras i samband med bytet av bokningssystem. Inget har kommunicerats så vitt jag vet (är Svar Prio och åker mycket tåg) kring dessa ändringar vilket också indikerar att det snarare är försämringar än förbättringar.

Jo, det har stått i nyhetsbrevet tror jag. Men man lanserar det som en enhancement såklart.

intuition

Medlem
Bokningsflödet är väl ungefär lika dåligt som tidigare. På marginalen sämre, men där var redan så mycket fel med sajten att ett par nya dårskaper knappast märks

* Man kan inte se priserna utan att klicka in på varende avgång
* Design för pek-gränssnitt även på dator.
* Man måste klicka in på ett speciellt ställe dolt i bokningsflödet för att välja sittplats

Dåligt innan men värre nu
Går inte att söka bara SJ-resor. Tidigare var man tvungen att söka på alla bolag och sedan filtrera bort allt utom SJ. Nu kan man inte ens filtrera.
Sökresultatet ryms inte på skärmen utan man måste skrolla. Dessutom värre när man inte kan slippa att se andra tågbolag eller pendeltåg
Lazy-loading, när man skrollar ner på sidan är inte priserna laddade utan det måste laddas om
Mer godis för ADHD-generationen. Nya meningslösa animeringar
Knepigare design - tidigare började de med att dölja delar av bokningen bakom paneler som gjorde drop-down. Nu öppnar vissa av de dola uppgifterna som en stående panel om flyger in från högerkanten, så det är blandat med horistonella och vertikala element.

Tveksamt bättre
Mankan välja returresa i slutet av bokningsflödet, man måste inte börja om med att söka en retur

guwonder

Medlem
SJ-appen har filter som gör det möjligt att välja "Only SJ trains". Det finns även ett filter för "Hide SJ High-speed trains”.

guwonder

Medlem
Mitt fel. Jag tittade på resor för resor idag.

För resor efter den 4 juni, har SJ också slutat sälja Snalltaget-tågen? Det är inte vad jag menar när jag säger "less is more". :(

Toppen