Senaste nytt

SJ-tar över öresundstrafiken- Priopoäng?

Atom

Medlem
Som några kanske vet vann SJ upphandlingen av driften av Öresundstågen och om det inte överklagas så kommer alltså SJ ta över driften inom ett par år.

Så då undrar en poängjägare som jag om man kommer kunna få poäng på sina Öresundstågsresor?
Givetvis vet ingen annan de som arbetar på SJ med dessa frågor detta, men vad tror panelen?

Har vi något liknande case där man får poäng på regiontåg i annan regi driftade av SJ?

Det kommer man nog inte få.
SJ kommer troligtvis driva Öresundstrafiken i ett separat bolag. T.ex SJ Öresund.

Så lär det säkert bli. Dock verkar man kunna få SJ-priopoäng på sitt movingokort i te.x stockholm ? Fast det kanske bara är tågdelen man får poäng för?

Men ja troligtvis inte helt enkelt.

Ja man får på Movingo och på hela summan. Väljer man exvis 1 kl-tillägg så får man poäng för det också.

Det är (väl?) SJ som driver Västtågen som kör trafik bl.a. Göteborg-Falköping/Skövde-Nässjö på uppdrag av Västtrafik och Jönköpings Länstrafik. Sträckorna räknas som länstrafik och jag har aldrig fått poäng när jag åkt med de tågen.

Det är (väl?) SJ som driver Västtågen som kör trafik bl.a. Göteborg-Falköping/Skövde-Nässjö på uppdrag av Västtrafik och Jönköpings Länstrafik. Sträckorna räknas som länstrafik och jag har aldrig fått poäng när jag åkt med de tågen.
Jo, det stämmer.
Men kan man köpa dessa biljetter på SJ.se?

Det kan man på Öresundstågen och då borde man ju få poäng (?).

Jo, det stämmer.
Men kan man köpa dessa biljetter på SJ.se?

Det kan man på Öresundstågen och då borde man ju få poäng (?).
Det går utmärkt att köpa biljetterna via SJ, gärna i kombo med en längre resa så att man får en genomgående biljett. Tyvärr ger inte de sträckorna poäng i alla fall.

Ja man får på Movingo och på hela summan. Väljer man exvis 1 kl-tillägg så får man poäng för det också.

Det är för att biljetten även gäller på SJs egentrafik eller trafik direkt upphandlad av SJ (SJ kör under egen flagga). Jag tror inte detta kommer vara kvar i framtiden när Mälardalstrafik drar igång med sina egna tåg som de idag köper av SJ. Men det får vi se.

Hur som helst, det blir inga priopoäng på SJ i upphandlad trafik. Det finns liksom inga incitament för SJ att göra något sådant. Upplägget kommer vara likadant som när transdev kört, man kör under Öresundstågsmärket. Man vill genom lojalitetsprogrammet bygga sitt eget varumärke och det gör man inte när man kör åt andra på det sättet. Jag menar, folk har ju trott fram tills nu att det är SJ som kör tågen. Transdev är det knappt någon som känner till.

Toppen