intuition
Medlem
Tänkte skriva ner lite erfarenheter av SJ tågluffarkort som i år har sålts i följande varianter (priser för vuxen, student och pensionärspriser finns också)
7 dagar: 1 995 kr
15 dagar: 3 295 kr
30 dagar: 4 695 kr
Kortet har bara erbjudits i 2.a klass.
Kortet dyker upp som en period-biljett i appen och en boka resa knapp, som man kan använda för att boka mot kortets villkor. Bokar man på webben är kortet förvalt och man måste välja bort det om man ska boka något annat. Det krävs "platsbiljett", dvs man bokar resorna fullt ut som en normal resa, men med priset 0 kr. Dvs exakt som en period-biljett fungerar.
Implementationen är ganska bra, och fungerar smidigt i de flesta fall men det finns svagheter.
* Ska du boka en biljett utanför kortets giltighet (tex tid eller annan färdklass) måste du aktivt välja bort kortet, annars står alla avresor som "Ej valbar"
* Resor på kortet går inte att boka om en delsträcka är med annat bolag. Dvs en resa till tex Jönköping som använder länstrafik mellan Nässjö och Jönköping går inte att boka. Bokningsmotorn klarar inte av att skapa pristillägg för sträckan med externt bolag så som den kan göra med an vanlig biljett, utan anges bara som "Ej valbar"
* Fast att kortet är implementerat som en periodbiljett så räknas det inte som periodbiljett vid förseningar. (Periodbiljett har "förstärkta" villkor och ger förseningsersättning vid fler tillfällen än en enkelbiljett, men jag har fått avslag på ersättningskrav med motiveringar som om det vore en enkelbiljett)
* Kortet har fungerat med den sk familjerabatten, dvs du kan använda den för att boka en resa för dig själv och ett barn. Då betalar du bara den tilläggsavgift som gäller för barnet (dvs 5 kr på regionaltåg och typ 10% av biljettpriset på snabbtåg). Alla resenärer hamnar i samma bokning, du väljer sittplats för alla och du får alla biljetterna i din app, så det har fungerat bra.
Inga andra kampanjer har fungerat med kortet och inga uppköp till högre resklass går att göra.
* Min status (svart) har som vanligt bara gällt mig, dvs förmånen att "byta avgång" har inte varit tillgänglig i appen för bokningen med barn. Den flexibilitet som finns är i praktiken boka av och boka nytt. Se mer om det i sista stycket.
* Poäng ges för inköpet av kortet (i år med en 2x bonus). Inga poäng ges för resorna i sig.
Slutsats
Den stora svagheten ligger inte i kortet självt utan i platstillgång på tågen. Snabbtåg och långdistanståg har varit otroligt välbokade och det har varit svår att få plats. Lokaltåg har varit enklare att få plats på.
Men situationen har varit så svår att den stora tjusningen med ett tågluffarkort - att man varje dag bestämmer vart man vill åka - helt enkelt inte funnits. I stället har jag varit tvungen att i detalj planera hela reseperioden och boka upp allt i förväg. I många fall med X2000 har jag bokat sista tillgängliga plats fast jag var ute 2 veckor före avgång. I andra fall har jag varit tvungen att dela upp resa i delsträckor för att hitta plats eller varit hänvisad till avgångar tidig morgon eller sen kväll.
Den enda lösningen som funnits för att ändå skapa viss "tågluffarkänsla" dvs flexibilitet i resandet, har varit att boka upp fler avgångar än man tänkt använda. Det har folk säkert gjort, och det har ytterligare försämrat tillgängligheten.
Så om det i praktiken inte går att använda som ett luffarkort, vad är då vitsen?
Man skulle kunna se det som ett rabatt-kort i väldigt specialla fall. Tex om du sent kommer på att du behöver åka Malmö-Stockholm och priserna är uppe på 1500kr enkel resa, är det ju smart att skaffa kortet och sedan boka resan.
De flesta andra tåg (dvs ej snabbtåg) har inte den aggressiva progressiviteten i prissättningen och det svårt att hitta något fall utanför snabbtågen där kortet är prisvärt.
Men som sagt, på den prisnivån gäller det att vara kvick, eftersom 2.kl då ligger väldigt nära utsålt. Det är också så att andra resklasser kan ha ett bättre pris. 2.klass lugn har haft 20% rabatt och ändå inte varit utsålt i samma utsträckning. Har också sett avgångar där 2klass legat på 1500kr och 1kl på 400kr. Men har du väl skaffat kortet är du inläst till vanlig 2.klass.
Skulle jag gjort om min tågluffarvecka nu så skulle jag inte köpt kortet. Överhuvudtaget hade jag inte valt luffning om jag vetat att platstillgången skulle vara så dålig. Mest troligen hade jag istället valt några fasta punkter i resan, bokat snabbtåg via 2.kl lugn och rabattkod eller 1.kl och sedan åkt lokaltåg och länstrafik baserat på bästa pris/tillgänglighet för övriga delar.
7 dagar: 1 995 kr
15 dagar: 3 295 kr
30 dagar: 4 695 kr
Kortet har bara erbjudits i 2.a klass.
Kortet dyker upp som en period-biljett i appen och en boka resa knapp, som man kan använda för att boka mot kortets villkor. Bokar man på webben är kortet förvalt och man måste välja bort det om man ska boka något annat. Det krävs "platsbiljett", dvs man bokar resorna fullt ut som en normal resa, men med priset 0 kr. Dvs exakt som en period-biljett fungerar.
Implementationen är ganska bra, och fungerar smidigt i de flesta fall men det finns svagheter.
* Ska du boka en biljett utanför kortets giltighet (tex tid eller annan färdklass) måste du aktivt välja bort kortet, annars står alla avresor som "Ej valbar"
* Resor på kortet går inte att boka om en delsträcka är med annat bolag. Dvs en resa till tex Jönköping som använder länstrafik mellan Nässjö och Jönköping går inte att boka. Bokningsmotorn klarar inte av att skapa pristillägg för sträckan med externt bolag så som den kan göra med an vanlig biljett, utan anges bara som "Ej valbar"
* Fast att kortet är implementerat som en periodbiljett så räknas det inte som periodbiljett vid förseningar. (Periodbiljett har "förstärkta" villkor och ger förseningsersättning vid fler tillfällen än en enkelbiljett, men jag har fått avslag på ersättningskrav med motiveringar som om det vore en enkelbiljett)
* Kortet har fungerat med den sk familjerabatten, dvs du kan använda den för att boka en resa för dig själv och ett barn. Då betalar du bara den tilläggsavgift som gäller för barnet (dvs 5 kr på regionaltåg och typ 10% av biljettpriset på snabbtåg). Alla resenärer hamnar i samma bokning, du väljer sittplats för alla och du får alla biljetterna i din app, så det har fungerat bra.
Inga andra kampanjer har fungerat med kortet och inga uppköp till högre resklass går att göra.
* Min status (svart) har som vanligt bara gällt mig, dvs förmånen att "byta avgång" har inte varit tillgänglig i appen för bokningen med barn. Den flexibilitet som finns är i praktiken boka av och boka nytt. Se mer om det i sista stycket.
* Poäng ges för inköpet av kortet (i år med en 2x bonus). Inga poäng ges för resorna i sig.
Slutsats
Den stora svagheten ligger inte i kortet självt utan i platstillgång på tågen. Snabbtåg och långdistanståg har varit otroligt välbokade och det har varit svår att få plats. Lokaltåg har varit enklare att få plats på.
Men situationen har varit så svår att den stora tjusningen med ett tågluffarkort - att man varje dag bestämmer vart man vill åka - helt enkelt inte funnits. I stället har jag varit tvungen att i detalj planera hela reseperioden och boka upp allt i förväg. I många fall med X2000 har jag bokat sista tillgängliga plats fast jag var ute 2 veckor före avgång. I andra fall har jag varit tvungen att dela upp resa i delsträckor för att hitta plats eller varit hänvisad till avgångar tidig morgon eller sen kväll.
Den enda lösningen som funnits för att ändå skapa viss "tågluffarkänsla" dvs flexibilitet i resandet, har varit att boka upp fler avgångar än man tänkt använda. Det har folk säkert gjort, och det har ytterligare försämrat tillgängligheten.
Så om det i praktiken inte går att använda som ett luffarkort, vad är då vitsen?
Man skulle kunna se det som ett rabatt-kort i väldigt specialla fall. Tex om du sent kommer på att du behöver åka Malmö-Stockholm och priserna är uppe på 1500kr enkel resa, är det ju smart att skaffa kortet och sedan boka resan.
De flesta andra tåg (dvs ej snabbtåg) har inte den aggressiva progressiviteten i prissättningen och det svårt att hitta något fall utanför snabbtågen där kortet är prisvärt.
Men som sagt, på den prisnivån gäller det att vara kvick, eftersom 2.kl då ligger väldigt nära utsålt. Det är också så att andra resklasser kan ha ett bättre pris. 2.klass lugn har haft 20% rabatt och ändå inte varit utsålt i samma utsträckning. Har också sett avgångar där 2klass legat på 1500kr och 1kl på 400kr. Men har du väl skaffat kortet är du inläst till vanlig 2.klass.
Skulle jag gjort om min tågluffarvecka nu så skulle jag inte köpt kortet. Överhuvudtaget hade jag inte valt luffning om jag vetat att platstillgången skulle vara så dålig. Mest troligen hade jag istället valt några fasta punkter i resan, bokat snabbtåg via 2.kl lugn och rabattkod eller 1.kl och sedan åkt lokaltåg och länstrafik baserat på bästa pris/tillgänglighet för övriga delar.
Last edited: