Senaste nytt

SJ tågluffarkort

intuition

Medlem
Tänkte skriva ner lite erfarenheter av SJ tågluffarkort som i år har sålts i följande varianter (priser för vuxen, student och pensionärspriser finns också)

7 dagar: 1 995 kr
15 dagar: 3 295 kr
30 dagar: 4 695 kr

Kortet har bara erbjudits i 2.a klass.

Kortet dyker upp som en period-biljett i appen och en boka resa knapp, som man kan använda för att boka mot kortets villkor. Bokar man på webben är kortet förvalt och man måste välja bort det om man ska boka något annat. Det krävs "platsbiljett", dvs man bokar resorna fullt ut som en normal resa, men med priset 0 kr. Dvs exakt som en period-biljett fungerar.

Implementationen är ganska bra, och fungerar smidigt i de flesta fall men det finns svagheter.

* Ska du boka en biljett utanför kortets giltighet (tex tid eller annan färdklass) måste du aktivt välja bort kortet, annars står alla avresor som "Ej valbar"

* Resor på kortet går inte att boka om en delsträcka är med annat bolag. Dvs en resa till tex Jönköping som använder länstrafik mellan Nässjö och Jönköping går inte att boka. Bokningsmotorn klarar inte av att skapa pristillägg för sträckan med externt bolag så som den kan göra med an vanlig biljett, utan anges bara som "Ej valbar"

* Fast att kortet är implementerat som en periodbiljett så räknas det inte som periodbiljett vid förseningar. (Periodbiljett har "förstärkta" villkor och ger förseningsersättning vid fler tillfällen än en enkelbiljett, men jag har fått avslag på ersättningskrav med motiveringar som om det vore en enkelbiljett)

* Kortet har fungerat med den sk familjerabatten, dvs du kan använda den för att boka en resa för dig själv och ett barn. Då betalar du bara den tilläggsavgift som gäller för barnet (dvs 5 kr på regionaltåg och typ 10% av biljettpriset på snabbtåg). Alla resenärer hamnar i samma bokning, du väljer sittplats för alla och du får alla biljetterna i din app, så det har fungerat bra.
Inga andra kampanjer har fungerat med kortet och inga uppköp till högre resklass går att göra.

* Min status (svart) har som vanligt bara gällt mig, dvs förmånen att "byta avgång" har inte varit tillgänglig i appen för bokningen med barn. Den flexibilitet som finns är i praktiken boka av och boka nytt. Se mer om det i sista stycket.

* Poäng ges för inköpet av kortet (i år med en 2x bonus). Inga poäng ges för resorna i sig.


Slutsats
Den stora svagheten ligger inte i kortet självt utan i platstillgång på tågen. Snabbtåg och långdistanståg har varit otroligt välbokade och det har varit svår att få plats. Lokaltåg har varit enklare att få plats på.
Men situationen har varit så svår att den stora tjusningen med ett tågluffarkort - att man varje dag bestämmer vart man vill åka - helt enkelt inte funnits. I stället har jag varit tvungen att i detalj planera hela reseperioden och boka upp allt i förväg. I många fall med X2000 har jag bokat sista tillgängliga plats fast jag var ute 2 veckor före avgång. I andra fall har jag varit tvungen att dela upp resa i delsträckor för att hitta plats eller varit hänvisad till avgångar tidig morgon eller sen kväll.

Den enda lösningen som funnits för att ändå skapa viss "tågluffarkänsla" dvs flexibilitet i resandet, har varit att boka upp fler avgångar än man tänkt använda. Det har folk säkert gjort, och det har ytterligare försämrat tillgängligheten.


Så om det i praktiken inte går att använda som ett luffarkort, vad är då vitsen?
Man skulle kunna se det som ett rabatt-kort i väldigt specialla fall. Tex om du sent kommer på att du behöver åka Malmö-Stockholm och priserna är uppe på 1500kr enkel resa, är det ju smart att skaffa kortet och sedan boka resan.

De flesta andra tåg (dvs ej snabbtåg) har inte den aggressiva progressiviteten i prissättningen och det svårt att hitta något fall utanför snabbtågen där kortet är prisvärt.

Men som sagt, på den prisnivån gäller det att vara kvick, eftersom 2.kl då ligger väldigt nära utsålt. Det är också så att andra resklasser kan ha ett bättre pris. 2.klass lugn har haft 20% rabatt och ändå inte varit utsålt i samma utsträckning. Har också sett avgångar där 2klass legat på 1500kr och 1kl på 400kr. Men har du väl skaffat kortet är du inläst till vanlig 2.klass.

Skulle jag gjort om min tågluffarvecka nu så skulle jag inte köpt kortet. Överhuvudtaget hade jag inte valt luffning om jag vetat att platstillgången skulle vara så dålig. Mest troligen hade jag istället valt några fasta punkter i resan, bokat snabbtåg via 2.kl lugn och rabattkod eller 1.kl och sedan åkt lokaltåg och länstrafik baserat på bästa pris/tillgänglighet för övriga delar.
 
Last edited:

intuition

Medlem
PS
De två viktigaste ändringarna, förutom platstillgången, som skulle göra kortet mer attraktivt är

* Tillåt kombi-biljetter, dvs gör det möjligt att boka SJ+länstrafik i samma boknig, tex mot samma prispåslag som för vanliga biljetter
* Tillåt uppköp till annan resklass, så att fler avgångar blir tillgängliga för kortinnehavare
 
Bra review. Ja, det har varit nästan omöjligt att boka Snabbtåg tex Skåne-Sthlm med mindre framförhållning än 14 dagar i sommar. Galet.

Drömmen vore ju ett tågkort för hela södra Sverige inkl lokaltrafiken.
 

Resenären

Medlem
Utan att avslöja ålder, så åkte jag första året som det fanns InterRail. Anledningen var att Europeiska tågunionen fyllde 50 år. Som prov kunde man åka i hela Europa, utom i det land man bodde i, för 350 kronor i en månad!
Som boende i Sydsverige, var det billigt/enkelt att komma till Köpenhamn och där påbörja luffandet. Många nätter ombord på tåg blev det, allt för att spara och inte bo på för många vandrarhem.
Höjdpunkten var när vi kom till Paris och de vägrade tala engelska på turistbyrån. Vi tog första bästa tåg till Barcelona, 26 timmar.
Väl hemma fyllde jag i en blankett med uppgift om land/plats man besökt. Som tack fick jag 50 kr tillbaka
Så en månads tågresa för 300 kr.
 

intuition

Medlem
...
* Fast att kortet är implementerat som en periodbiljett så räknas det inte som periodbiljett vid förseningar. (Periodbiljett har "förstärkta" villkor och ger förseningsersättning vid fler tillfällen än en enkelbiljett, men jag har fått avslag på ersättningskrav med motiveringar som om det vore en enkelbiljett)
...

Efter att jag fått avslag om ersättning för försening på tågluffarbiljetten kontaktade jag kundtjänst som tog en månad på sig att komma fram till att jag nog kunde få ersättning i alla fall. Min motivering var att tågluffarkortet borde räknas som periodbiljett och därmed skulle SJs "förstärkta" villkor gälla (som är samma som de vanliga villkoren för tågsträckor kortare än 150 km).

Så det var ju bra, men ändå inte vad jag hade hoppats på. På periodbiljetter ska värdet av en resa anses vara total-priset/antal resdagar:
För dig som reser med SJ Månadsbiljett/periodkort 30 dagar räknas ett snittpris ut per resa genom att dela priset på SJ Månadsbiljetten/periodkortet med 22. Det beloppet blir det biljettpris som ersättningen baseras på.

Jag tänkte att för en 7 dagars biljett borde ju nämnaren då vara 7 (eller 5 om man följer principen att 30 dagars-kortet anses ha 22 resdagar). Jag tänkte alltså att en resa åtminstone skulle värderas till 1995kr/7dagar, dvs 285 kr.

Förseningen var tillräcklig för att ge 50% av biljettpriset i retur, dvs borde landat på 142,5kr, men de beviljade 45 kr. Av det kan jag räkna ut att de applicerat samma 22 resdagar för ett 7 dagars kort...
(50% av 1995/22 = 45,34)

Så jag fick rätt på att principen borde vara samma som periodkorten, men med beräkningen att man anses göra 22 resor på ett 7-dagars kort känns det som en pyrrhus-seger.

Jag hade dessutom en ett barn på samma resa, bokad via kortet och familjerabatt. Den delen avslogs helt. Där var iofs priset bara 5kr så det kan man ju leva med.
 
De har höjt priserna till i år:

10 dagar: 2 995 kr
20 dagar: 4 495 kr
30 dagar: 5 295 kr

Det positiva är att man även i år verkar få 2x poängen vid inköp av kortet.

Men hade gärna sett att man kan uppgradera det till 1 klass. Nu kommer jag nå svart nivå och få tillgång till lounge, men platstillgångsmässigt vore det bra.
 
Det roliga är att kortet verkar som skräddarsytt för folk som reser mellan Stockholm - Göteborg/Malmö. Där verkar man inte ha ändrat på sommartidtabellen något.

Bortsett från linjen Göteborg-Malmö där nästan allt med SJ verkar ställas in under sommaren, har man tagit bort de underbara avgångarna med snabbtåget 570/583 mellan Sundsvall och Stockholm, just 583 hade varit perfekt att ta för att ta sig vidare till Göteborg samma kväll med X2000. Istället hänvisas man till ett varmt och kvavt InterCity som är den senaste avgången man kan ta, om man inte vill övernatta i Stockholm eller ta nattåg, då ligg- eller sittvagn...

De lågavlönade outsourcade stackarna i kundservice ljuger när man frågar om skälet till att man dragit in dem, och säger att de visst kan se 570/583 hos sig, men att planering pågår för dessa pga banarbete och att de då inte syns utåt. Nej? Isåfall skulle de ju synas i listan men inte vara valbara, som med alla andra 29239484 avgångar.
 
Last edited:
Så, nu har jag skaffat kortet. Har noterat att nästintill alla platser i 2 klass på långdistanssträckorna på snabbtågen är fullbelagda några dagar framåt. SJ har dessutom valt att dra om InterCity-tågen som nu under juli inte går hela vägen till Göteborg. Dessa avlastade X2000 hyfsat bra tidigare under året.

Det man skulle kunna experimentera med vore att boka två delsträckor på samma tåg men olika sittplatser.

Att försöka boka två eller fler tåg på samma sträcka under en eftermiddag verkar generera ett felmeddelande. Detta hade annars varit perfekt om man inte vet hur länge man vill vara kvar på destinationen och att sedan avboka dem när man vet hur länge man tänkt stanna. Kan förstå att SJ inte vil att man bokar upp mer platser än nödvändigt.

Om man vill ha en avgång nära inpå och har en god portion tålamod är det värt att sitta och uppdatera listan i händelse av att någon avbokar sin plats. Jag lyckades knipa de sista platserna på passande turer till och från Köpenhamn. 1 klass verkar även det säljas som smör.

Men tjusningen i att kunna åka när man vill, vart man vill, finns inte där, som Intuition sagt ovan.

SJ har ännu inte löst det där problemet med bokning av resor där en delsträcka går via ett annat bolag.

Det verkar vara dubbla poäng på allt från bistron.
 
Last edited:
Har också upptäckt att rabatten på 20% vid köp i bistron inte dras automatiskt. De dubbla sommarpoängen rullar in, men scannern reagerar inte på att man har ett aktivt tågluffarkort. Väldigt dåligt.

Nu spelar det ingen större roll för mig men det hade varit nice om man kan få rabatten retroaktivt. Hon i kundtjänst sa att jag skulle prata med ombordpersonalen nästa gång.
 
Toppen