Senaste nytt

SJ-tåget är inställt - Att man aldrig lär sig...

Att köra en del av sträckan fungerar helt enkelt inte, de har ombordpersonal och lokförare som förmodligen inte kan köra hela vägen fram och sen tillbaka. De kan inte ha folk och tågsett fast någonstans i landet där de inte har personal utbildad för dem. Sen så är frågan om de skulle få ett tågläge när de önskade. Och skulle de bara köra ett tomt tåg tillbaka? Nej, du har inte tänkt igenom logistiken på att köra ett tåg delar av vägen helt och hållet.

Så att ställa in tåget när man inte kan köra hela sträckan ser jag som ett ganska så självklart alternativ. Sen så är det ju inte SJ som stod för avstängningen i södra sverige, utan trafikverket.

SJs kommunikationer är under all kritik, det vet jag.

Att kunna köra delar av sträckan är ju den enda riktiga fördelen med tåg jämfört med flyg. Om man hävdar att det inte fungerar så finns det INGEN anledning att vi ska ha tåg alls.

Jag kommer i framtiden att lösa detta genom att flyga mer och köra mer bil. Då har jag iaf mer kontroll än när SJ är med i bilden.

Att köra en del av sträckan fungerar helt enkelt inte, de har ombordpersonal och lokförare som förmodligen inte kan köra hela vägen fram och sen tillbaka. De kan inte ha folk och tågsett fast någonstans i landet där de inte har personal utbildad för dem. Sen så är frågan om de skulle få ett tågläge när de önskade. Och skulle de bara köra ett tomt tåg tillbaka? Nej, du har inte tänkt igenom logistiken på att köra ett tåg delar av vägen helt och hållet.

Så att ställa in tåget när man inte kan köra hela sträckan ser jag som ett ganska så självklart alternativ. Sen så är det ju inte SJ som stod för avstängningen i södra sverige, utan trafikverket.

SJs kommunikationer är under all kritik, det vet jag.
I Japan har man delat en hel sträcka i olika delar och då personal från de lokala delarna ansvarar för lok/körning, vilket gör att de kan också köra enbart de områden vid oväder eller andra ovanliga situationer. Det gäller dock inte alltid på Shinkansen (snabbtåg).

De flesta flygbolag meddelar sina resenärer omedelbart när en avgång blir inställd så här nära inpå den planerade avgången. Iochmed att SJ inte gjorde det så försatte de mig i en situation där jag inte har några valmöjligheter.

Dessutom känns det helt obefogat att ställa in tågen på HELA sträckan.

.

Ska sägas att SJ körde ett Snabbtåg med slutdestination Linköping på kvällen i onsdags. Under dagen så klarar regionaltågen extra passagerare antar jag till Linköping. Ska man längre så får man åka pendeltåg till Småland från Linköping. De som ska till Skåne får allt vänta tills ovädret är borta.

Det är lätt att klaga på SJ men var är de sura minerna när det gäller SAS som faktiskt ställde in nästintill samtliga avgångar igår kväll? Informationen kom väldigt sent om att man inte skulle åka till Arlanda. Kan inte hitta en tråd om detta här :) Är det SAS eller vädrets fel med de inställda avgångarna?

Min åsikt är att det är bra att Trafikverket har vidtagit radikala åtgärder när oväder som Sven kommer jämfört med tidigare. Hellre det än att drabbas av strömavbrott mitt i skogen och evakuering måste ske när det är mörk och i värsta fall kallt.

De pax som ska hela vägen får man väl hantera på annat sätt. Det är ju trots allt många som INTE ska hela vägen.
.

Många är ju relativt. Min erfarenhet vid tågresande är att åtminstone 50 % eller mer som ska hela vägen när det gäller SJ:s Snabbtåg till Sundsvall/Göteborg/Malmö som ska till tågets slutdestination. Det tycker jag är ganska många.

Många är ju relativt. Min erfarenhet vid tågresande är att åtminstone 50 % eller mer som ska hela vägen när det gäller SJ:s Snabbtåg till Sundsvall/Göteborg/Malmö som ska till tågets slutdestination. Det tycker jag är ganska många.

Det var inte vad de pax som skulle ha åkt på torsdagskvällen men istället fick åka med samma tåg som mig på fredagen tyckte. Det hade tydligen varit många som inte skulle hela vägen.

Toppen