Senaste nytt

SJ startar Stockholm-Oslo med snabbtåg till hösten

Då har vi firat att detta är en premiäravgång med ett dignade kakfat.
SJ VD Christer Fritzson är ombord och intervjuades av SR Värmland på perongen i Karlstad

image.jpg

Det har jag svårt att tro. På Köpenhamn-Malmö och vidare öppnar den alltid mitt på bron, vid gränsen. Det är som du skrev ovan av skatteskäl.
Exakt så tänkte jag, moms och alkoholskatten skall väl betalas i det land där det inhandlas, vi får avvakta och se är på väg in till Arvika om ett par minuter.

SJ brukar ju också köra med att både NOK och SEK accepteras i bistron, men till kursen 1:1. Jag betalar i SEK och ber att få växel i NOK.

Det är ungefär 45 mil Sthlm-Göteborg och 52 mil Sthlm-Oslo. Tåget tar 3h resp 5h. Hur kommer det sig att 7 mil extra tar 2h extra? Kör tåget 35 km/h i Norge?
Nja det gick rätt så fort till gränsen, sedan "halvhyfsat" nu går det ibland runt 100 km per timme skulle jag uppskatta, sedan runt stationer så är vi väl nere i ca 25-30 km per timme.
På andra sida gången sitter 3 spansktalande personer dom ser förvånade ut så fort personalen kommer, senast med Norska och Svenska flaggor, och nya Mini Cup Cakes
Nu börjar ni nog bli trött på mig, men det är rätt tråkigt att åka tåg så detta är ett sett att få tiden att gå.

image.jpg

Nja det gick rätt så fort till gränsen, sedan "halvhyfsat" nu går det ibland runt 100 km per timme skulle jag uppskatta, sedan runt stationer så är vi väl nere i ca 25-30 km per timme.
På andra sida gången sitter 3 spansktalande personer dom ser förvånade ut så fort personalen kommer, senast med Norska och Svenska flaggor, och nya Mini Cup Cakes
Nu börjar ni nog bli trött på mig, men det är rätt tråkigt att åka tåg så detta är ett sett att få tiden att gå.

Visa bifogad bild 39781
Nej då, det här va en kul rapport! Blir smidigt för oss östgötar att åka till Oslo via Kholm nu :)

Toppen