Senaste nytt

SJ slutar att kontrollera biljetten.

anjak

Medlem
Kontrollgruppen, de är obarmhärtiga och mer frekvent förekommande numera. De kräver även leg på årskort och ungdomsbiljetter.
Senast jag åkte tåg gick tågvärdarna igenom tåget som vanligt utan att kolla biljetterna. En halvtimme senare kom dom tillbaka och hade satt på sig västar där det stod biljettkontroll på. Då fick alla visa biljetter och leg på studentbiljetter. Så det kommer nog bli betydligt vanligare med biljettkontroller framöver.
 

011430121

Medlem
@fcx och jag sitter på SJ 534 just nu är vi i Alvesta och väntar på Polis en passagerare har inte biljett och vägrar kliva av tåget, personen åker i 2 klass, hur dum kan man vara om man skall åka utan biljett sitter man i 1 klass med fritt kaffe och en liten chokladbit.

image.jpg

Det händer mycket när man är ute och reser.
 

Sir Lemon

Medlem
Lite OT: Har en möjlig dagstur till Malmö imorgon, där det som finns kvar är plats i liggvagn på returen till Nässjö. Tror ni att det kommer vara helt kört i sittvagnen så att jag ”måste” inkvarteras i liggkupen eller kan jag chansa på att få sitta, trots att det inte säljs fler sittbiljetter?
 

intuition

Medlem
Istället för att boka A till B som är fullt, testa att boka till ngn station mitt i och sen vidare. Kanske blir ngn krona dyrare men kan funka, du får nog byta plats men kanske är en lösning?
Exakt detta.
Tågen är f.n. hysteriskt fullbokade, men det går att hitta del-sträckor. Ska själv i morgon resa Stockholm-Linköping, vänta en timme där och resa vidare med nästa avgång. Söker man hela sträckan finns det inte en plats.

Ett annat alternativ när man inte hittar A-D så kan man ibland hitta A-B och sedan C-D. På sträckan B-C kan man då tex sitta i café-vagnen.
 

Sir Lemon

Medlem
Tack för hjälpen. Ska kolla om det går att boka sittplats på delar. Det är ett nattåg, där sittplatserna är slut men där liggvagnsplats finnes. Priset är överkomligt men känns lite jobbigt att behöva bädda ner sig för några timmars färd. Såg att priset för liggvagn var samma till Nässjö som för Stockholm (avgång från Malmö) så funderar på att köpa hela vägen och se om Espresso House som stänger 21 erbjuder lite Amex nattamat, men det är väl inte troligt då förmånen enl reglerna endast kan upphämtas från 1 h före avfärd. Tåget går ca 22.30, men är öppet för inkvartering från 22. Vad gör man inte för att till varje pris utnyttja periodens 2-rätters på Johan P ;)
 
Toppen