Senaste nytt

SJ slutar att kontrollera biljetten.

011430121

Medlem
Gjorde en tågresa mellan Stockholm och Linköping i helgen med X2000, och det informerades att från maj i år kontrollerar man inte passagerarnas biljetter.
Tågvärden kollar bara att ”tomma säten” är tomma.
Tågvärden gjorde ett mycket bra jobb i kupén, fyllde på vattnet, kaffe, äpplena och de små godbitarna.
Tog tåget i stället för att sitta i bilköerna runt Södertälje.
749 kr tur och retur i 1 klass bokad 1 vecka före avgång med en SJ kod känns resan prisvärd.
 
Gjorde en tågresa mellan Stockholm och Linköping i helgen med X2000, och det informerades att från maj i år kontrollerar man inte passagerarnas biljetter.
Tågvärden kollar bara att ”tomma säten” är tomma.
Tågvärden gjorde ett mycket bra jobb i kupén, fyllde på vattnet, kaffe, äpplena och de små godbitarna.
Tog tåget i stället för att sitta i bilköerna runt Södertälje.
749 kr tur och retur i 1 klass bokad 1 vecka före avgång med en SJ kod känns resan prisvärd.
De är inte supernytt, men å andra sidan jobbar jag inom branschen så har ju stenkoll på sånt här ;)

Bokade själv Skövde T&R från Stockholm för 590 SEK T&R i 1 klass med koden: PRIO19
 

011430121

Medlem
De är inte supernytt, men å andra sidan jobbar jag inom branschen så har ju stenkoll på sånt här ;)

Bokade själv Skövde T&R från Stockholm för 590 SEK T&R i 1 klass med koden: PRIO19
Tågvärden sa som jag skrev från maj, hittade inget om detta här på BC om detta efter flera timmars sökande, så därför skrev jag om det, är väl bara jag som inte visste om detta.
 
Det är lite som när man flyger och personalen ska räkna antalet passagerare ombord. De lite mer juniora i yrket räknar varje passagerare för sig, men de mer erfarna räknar antalet tomma säten istället.

It all makes sense now!

giphy.gif
 

AABack2ARN

Medlem
Med andra ord är det olämpligt att byta säte när man väl är ombord? Eller är det mer än räkning att antalet tomma stolar stämmer?
 

AABack2ARN

Medlem
Det går ju att byta tillbaka i så fall... Men min fråga bevisar nog mest att jag inte riktigt förstår mig på det här med tåg! :(
 
På X3000 eller vad dom heter (Karlstad - Stockholm) har dom då och då ropat upp det när jag åkte en del under perioden november -18 - mars -19. Jag gillar det , även fast jag aldrig blivit störd (väckt) för att visa en biljett. SJs biljettkontrolanter har en bra jämn standard tycker jag :) saknar att pendla med tåg
 
Toppen