Senaste nytt

SJ säger upp avtalet om Mälardalstrafiken i förtid

fcx

Medlem
Kunde inte sagt de bättre själv! Uppsala kan vara ett alternativ, problemet är att då måste man upprätta så att tågen är lastade med mat och sånt i Sthlm för dessa faciliteter finns ej i samma utsträckning som på Stockholm Central.
Det är väl bara att man står stilla några minuter extra i Stockholm på väg ut mot stan och lastar catering där?
 

NyfikenGrau

Medlem
Det funkar bättre att förlänga X2000 till Uppsala (via Arlanda). Just ett tredje vändspår är ofta anledningen till varför tåg har en viss slutstation - att vissa pendeltåg har slutstation Ulriksdal (och inte Solna som är mer av en knutpunkt) beror på att Ulriksdal, men inte Solna, har vändspår. I Stockholms tunnelbanas gröna linje finns t.ex. vändspår vid Odenplan och Hötorget men inte vid t.ex. T-Centralen eller S:t Eriksplan.

Intressant sidospår om vändspår...ser det här i Berlins tunnelbanenät ibland, samma sak där med vissa stationer.

Hur som helst - jag bryr mig inte om var man vänder tågen, det viktiga för mig är att få bort den absurda situationen att det ofta kräver byte på Stockholm C för att ta sig till Arlanda C (där man dessutom får betal ett tillägg för att kliva av!) från södra Sverige. Jämför detta med Kastrup, dit det går mycket täta och snabba direktförbindelser från både Stockholm och Göteborg, visserligen med "tillägg" till Kastrup också om man vill vara sån, men det beror ju på bron, inte på flygplatsen.

Så, Uppsala låter bra, är ju ändå landets fjärde stad.
 
Toppen