Senaste nytt

SJ Prio Svart och byte av avgång

guwonder

Medlem
Nu är jag SJ Prio Black. Jag hoppas få mycket värde av denna förmån för förändring samma dag. Men så många slutsålda tåg….

intuition

Medlem
Ja, kapaciteten på vissa linjer är väldigt problematisk.

1.kl säljer också slut på ett helt annat sätt än det gjorde förr i tiden, eftersom en 1kl vagn konverterades till "lugn"

guwonder

Medlem
Jag älskar den svarta nivån med gratis förändringar samma dag. Jag köper en biljett till det billigaste morgon- eller sena kvällståget. En minut senare byter jag tåg i appen för att få det dyrare tåget jag vill ta. Fungerar underbart.

Det kostnadsfria bytet är för tåg i samma eller lägre trafikklass. Jag uppmärksammar tillgänglig kapacitet när jag gör detta.

De flesta av mina resor är på biljetter samma dag. Denna förmån sparar mig 500-1100 SEK för varje resa med tåg. Tack SJ.

Last edited:

JohanE

Medlem
Jag älskar den svarta nivån med gratis förändringar samma dag. Jag köper en biljett till det billigaste morgon- eller sena kvällståget. En minut senare byter jag tåg i appen för att få det dyrare tåget jag vill ta. Fungerar underbart.

Det kostnadsfria bytet är för tåg i samma eller lägre trafikklass. Jag uppmärksammar tillgänglig kapacitet när jag gör detta.

De flesta av mina resor är på biljetter samma dag. Denna förmån sparar mig 500-1100 SEK för varje resa med tåg. Tack SJ.

Innebär det att om jag köper en biljett till nästa torsdag så väljer jag den billigaste avgången för att sen direkt ringa in och be dem till den avgång jag önskar?

airac

Medlem
Innebär det att om jag köper en biljett till nästa torsdag så väljer jag den billigaste avgången för att sen direkt ringa in och be dem till den avgång jag önskar?
Nej, du kan byta tidigast dagen innan avgång, dvs på onsdag. Vid tidpunkt för bytet måste det såklart finnas plats på nya avgången, så glöm det på en fredag eller söndag eftermiddag på populära avgångar.

JohanE

Medlem
Nej, du kan byta tidigast dagen innan avgång, dvs på onsdag. Vid tidpunkt för bytet måste det såklart finnas plats på nya avgången, så glöm det på en fredag eller söndag eftermiddag på populära avgångar.
Måste man ringa in eller går det att ändra på hemsidan?

henrik l

Medlem
Med gamla bokningsystemet kunde man lösa det själv i appen, det ska komma igen någon gång. För tillfället måste man ringa, chatta eller besöka loungen. Öppettider på telefon är något längre för prio svart men inte 24/7!
Det är irriterande att man inte kan fixa det på hemsidan. Var i Sthlm på en workshop i september. Det första jag gjorde när jag kom typ 8.30 var att springa till loungen och byta till en tidigare hemresa där jag såg att det fanns plats. Det är väl den gamla upphandlingsklassikern som slår till igen när man ska byta system, man har inte tänkt igenom ordentligt vilka funktionaliteter man vill ha.

airac

Medlem
Nu verkar det funka i appen igen! En försening gjorde att jag funderade att boka om. Väljer jag boka om på biljetten får jag upp att jag kan ändra gratis som prio svart! Priset visades som noll krona. Jag gjorde inte ombokningen i slutändan men såg lovande ut. Meddelandet i appen om att man måste kontakta lounge eller kundtjänst var också borta nu.

Toppen