Senaste nytt

SJ och Amadeus inleder samarbete för smidigare tågbokningar

<blockquote><strong>Jacob;97585 wrote:</strong> Det finns ett fåtal stationer som fått IATA flygplatskoder, mestadels då de har tåglinjer som i princip räknas som flyglinjer. Sedan har SJ/Trafikverket sedan många decennier tillbaka egna stationskoder, Stockholm Central heter exempelvis CST på tågspråk. Men det är som sagt internt inom Sverige.<br />
<br />
Men i övrigt finns det inga internationella stationskoder, och kör man IATA stuket med koder som bara innehåller tre bokstäver kommer koderna knappast räcka långt om man tänker att varenda liten håla i Sverige, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien ska få en kod och läggas in i ett system, och förhoppningen är förstås att fler tågföretag och länder ska ansluta sig i framtiden. Det rör sig om oändligt med stationer.<br />
<br />
Som sagt, utöver det rent tekniska så har tågindustrin den nackdelen att det inte finns någon vedertagen internationell standard på biljettförsäljning, prisstrukturer, stationskoder, vilka regler som gäller vid missade anslutningar osv. Det är något man kommer behöva jobba fram.</blockquote>
<br />
Jag hoppas på en ökning av genomgående biljetter. Här i Bryssel har ju Air France/KLM slutat att flyga till flygplatsen och har istället codeshare på Thalys-tåget till Charles de Gaulle respektive Schipol. Det känns skönt att garantera att man kommer fram hela vägen och på Gare du Midi i Bryssel kan man få boardingkort och bagagetag för hela resan. Med tanke på att SJ har dålig punktlighet tror jag att många drar sig från att boka byte mellan flyg och SJ om man inte har mycket god tidsmarginal.

<blockquote><strong>pst;97736 wrote:</strong> Jag hoppas på en ökning av genomgående biljetter. Här i Bryssel har ju Air France/KLM slutat att flyga till flygplatsen och har istället codeshare på Thalys-tåget till Charles de Gaulle respektive Schipol. Det känns skönt att garantera att man kommer fram hela vägen och på Gare du Midi i Bryssel kan man få boardingkort och bagagetag för hela resan. Med tanke på att SJ har dålig punktlighet tror jag att många drar sig från att boka byte mellan flyg och SJ om man inte har mycket god tidsmarginal.</blockquote>
<br />
Har KLM slutat köra Cityhopper till AMS? Jag håller med dig, förträffligt system som Air France har i Bryssel. Utnyttjat det många gånger. Fast det är väl inte Thalys utan normalt TGV till CDG (det brukar det vara när jag tagit tåget). Med AF-prefix som dessutom räknas som ett kvalificerat segment!

<blockquote>Sex tågoperatörer har så här långt visat intresse för det nya systemet: SNCF, SJ, DB, Trenitalia, Atoc och Renfe. Det innebär att SJ knyts samman med flera stora länder som Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien.</blockquote>
<br />
Om det är den här <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Association_of_Train_Operating_Companies" rel="nofollow">ATOC</a> de menar så blir det minst 28 tågoperatörer. ATOC representerar alla tågbolag i Storbritannien. Det skulle vara intressant om jag kunde boka tåg från Linköping till Edinburgh på samma biljett.

<blockquote><strong>OrangeWindies;98078 wrote:</strong> Om det är den här <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Association_of_Train_Operating_Companies" rel="nofollow">ATOC</a> de menar så blir det minst 28 tågoperatörer. ATOC representerar alla tågbolag i Storbritannien. Det skulle vara intressant om jag kunde boka tåg från Linköping till Edinburgh på samma biljett.</blockquote>
ATOC är inget bolag som stod med i den officiella pressreleasen men det nämndes under presskonferensen och stod med i presentationen. Vad jag förstod är det ett bolag som det förs en diskussion/förhandling med (och man har kommit en bit) men inget är påskrivet än.<br />
<br />
Visste faktiskt inte vad ATOC stod för att har inte haft tid att kolla upp det, men något annat kan det knappast vara. Visst vore det kanon att kunna boka en genomgående tågbiljett hela vägen från Sverige till Storbritannien.

<blockquote><strong>Roger J;97426 wrote:</strong> Tänk om man skulle kunna få välja plats på tåget med en seat map?</blockquote>
<br />
Ett annat önskemål är att kunna välja platser även när man är två som reser tillsammans. Med nuvarande system kan man bara boka specifik plats för en resenär.<br />
<br />
SJ har inte varit så pigga på att öppna upp för att resenären enkelt ska kunna välja plats och det har delvis följande orsaker:<br />
<br />
Ett tåg stannar ofta på mellanstationer och därmed kan samma plats säljas flera gånger. För att optimera utnyttjandet av platserna ombord vill man styra bokningarna så att en resa Norrköping-Malmö helst bokas på en plats som blivit ledig för att den tidigare varit upptagen av en resenär som åkt Stockholm-Norrköping. Om man sprider ut resenärer som åker delsträckor på flera olika platser riskerar man förlora möjligheten att erbjuda plats för de som i exemplet ska resa hela sträckan Stockholm-Malmö. Finns en viss logik i detta.<br />
<br />
Till detta kanske man vill hålla platser i "fyrgrupper" för större sällskap. <br />
<br />
Borsett från detta så skulle även jag vilja välja plats genom att klicka på en seat map! Jag väljer alltid plats för att: <br />
<br />
1. Erhålla en "singelplats" 2. Slippa fönsterplats utan fönster (placerad vid en mellanvägg) :)

Om du reser SJ Snabbtåg så kan du välja om du vill sitta i färdriktningen eller inte. Du kan klicka fram en pdf med vagnskiss när du väljer plats och där framgår färdriktningen. Händer så klart att tåget av tekniska- eller omloppsskäl är felvänt men det är inte vanligt.

Jo, men det är förbannat struligt att själv hålla på att lista ut vilken plats man ska ha, framförallt då chansen att det säte jag försöker boka redan är bokat är rätt hög.<br />
<br />
Varför kan de inte bara fixa ett val, precis som att man kan välja plats vid bord eller fönster?

Toppen