<blockquote><strong>Jacob;97585 wrote:</strong> Det finns ett fåtal stationer som fått IATA flygplatskoder, mestadels då de har tåglinjer som i princip räknas som flyglinjer. Sedan har SJ/Trafikverket sedan många decennier tillbaka egna stationskoder, Stockholm Central heter exempelvis CST på tågspråk. Men det är som sagt internt inom Sverige.<br />
<br />
Men i övrigt finns det inga internationella stationskoder, och kör man IATA stuket med koder som bara innehåller tre bokstäver kommer koderna knappast räcka långt om man tänker att varenda liten håla i Sverige, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien ska få en kod och läggas in i ett system, och förhoppningen är förstås att fler tågföretag och länder ska ansluta sig i framtiden. Det rör sig om oändligt med stationer.<br />
<br />
Som sagt, utöver det rent tekniska så har tågindustrin den nackdelen att det inte finns någon vedertagen internationell standard på biljettförsäljning, prisstrukturer, stationskoder, vilka regler som gäller vid missade anslutningar osv. Det är något man kommer behöva jobba fram.</blockquote>
<br />
Jag hoppas på en ökning av genomgående biljetter. Här i Bryssel har ju Air France/KLM slutat att flyga till flygplatsen och har istället codeshare på Thalys-tåget till Charles de Gaulle respektive Schipol. Det känns skönt att garantera att man kommer fram hela vägen och på Gare du Midi i Bryssel kan man få boardingkort och bagagetag för hela resan. Med tanke på att SJ har dålig punktlighet tror jag att många drar sig från att boka byte mellan flyg och SJ om man inte har mycket god tidsmarginal.
<br />
Men i övrigt finns det inga internationella stationskoder, och kör man IATA stuket med koder som bara innehåller tre bokstäver kommer koderna knappast räcka långt om man tänker att varenda liten håla i Sverige, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien ska få en kod och läggas in i ett system, och förhoppningen är förstås att fler tågföretag och länder ska ansluta sig i framtiden. Det rör sig om oändligt med stationer.<br />
<br />
Som sagt, utöver det rent tekniska så har tågindustrin den nackdelen att det inte finns någon vedertagen internationell standard på biljettförsäljning, prisstrukturer, stationskoder, vilka regler som gäller vid missade anslutningar osv. Det är något man kommer behöva jobba fram.</blockquote>
<br />
Jag hoppas på en ökning av genomgående biljetter. Här i Bryssel har ju Air France/KLM slutat att flyga till flygplatsen och har istället codeshare på Thalys-tåget till Charles de Gaulle respektive Schipol. Det känns skönt att garantera att man kommer fram hela vägen och på Gare du Midi i Bryssel kan man få boardingkort och bagagetag för hela resan. Med tanke på att SJ har dålig punktlighet tror jag att många drar sig från att boka byte mellan flyg och SJ om man inte har mycket god tidsmarginal.