SJ ingår samarbete med Reitan och får 610 försäljningsställen av biljetter

zeitstyle

Administrator
Staff member
Redaktionen tipsar:



På TUR-mässan i Göteborg idag avslöjades att SJ har ingått ett nytt partneravtal med Reitankoncernen som är ägare till bland annat Pressbyrån och 7-Eleven. Dessutom ingår SJ partneravtal med resebyråkedjorna Resia och BIG Travel. Detta innebär att SJ får totalt 610 försäljningsställen över hela Sverige. Partnerskapet innebär även att SJ hjälper till att utbilda säljpersonal. […]



Läs hela artikeln och kommentera på vår förstasida
 
Vad tror ni om detta? Är det ett vettigt alternativ till de tidigare resebutikerna (och framförallt de 18 som snart kommer läggas ner) eller blir det en försämring i passagerarservicen?
 
Det kommer att bli en enorm försämring av kundservicen på Pressbyrån och 7eleven när det blir tågproblem och alla ska boka om.



Jag fortsätter nog hålla mig borta från SJ.
 
Bättre än ingenting, men givetvis inte en önskvärd utveckling från resenärernas sida. Kommer bli kaos på pressbyråerna när snön faller...




Dock var ju även den förra situationen orimlig. Man öppnade upp för fri konkurrens, men SJ var tvungen att dels erbjuda bokningssystemet för konkurrenterna, och sedan blev det per automatik så att konkurrenternas kunder klagade hos SJ när deras tåg inte kom fram.




Det system man nu inför är dock redan allområdande för landets bussbolag, så det är inte sämre än för andra färdmedel.




Sen har jag alltid undrat varför man inte bara har en biljettlucka som i Italien. Måste ju vara en västenlig hyresskillnad på 4kvm och 100kvm....
 
Sen har jag alltid undrat varför man inte bara har en biljettlucka som i Italien. Måste ju vara en västenlighyresskillnad på 4kvm och 100kvm....Klicka för att utvidga...
Där pengarna för övrigt flyttas från statens högra ficka till den vänstra...
 
Jacob skrev:Vad tror ni om detta? Är det ett vettigt alternativ till de tidigare resebutikerna (och framförallt de 18 som snart kommer läggas ner) eller blir det en försämring i passagerarservicen?Klicka för att utvidga...


Som "vanlig" kund på Pressbyrån så gör jag tummen ned. Vet inte hur många gånger jag har stått i kön för att få köpa en tidning, en korv eller något annat snabbt och fått vänta i upp till fem minuter för att en ovan resenär ska köpa tågbiljett.

Man borde satsa helhjärtat på automat- och mobilförsäljning istället. Vill man prompt köpa biljetter ifrån en fysisk person och få dem färdigutskrivna, så får man väl ringa och få dem hemskickade mot en avgift.
 
Palazzi skrev:Sen har jag alltid undrat varför man inte bara har en biljettlucka som i Italien. Måste ju vara en västenlig hyresskillnad på 4kvm och 100kvm....Klicka för att utvidga...


Det verkar ju svårt att hyra ut i stationsbyggnaderna generellt, så jag tror personen som sitter ned är mer relevant för kostnaden är var hen sitter.
 
Ser det som ännu en ursäkt från SJ sida att kunna skylla på någon annan. Blir inte det minsta förvånad om de som råkat ut för något blir hänvisade till stället de köpt biljetten från

Men jag kan ju ha fel ……..
 
Och igår, 1 april, var det första dagen utan SJs resebutiker på närmare ett 20-tal stationer där man nu istället hänvisas till Reitan/Pressbyrån eller Resia.



Någon som testat det nya upplägget? Fungerar det bättre/sämre?
 
I Västerås har Västmanlands Länstrafik tagit över den gamla lokalen där SJ Resebutik låg. Vissa av de tidigare anställda jobbar kvar och VL agerar numera som ombud för försäljning av SJ biljetter. Antar att de bör kunna assistera vid IRROPS när vintern kommer.
 
Pressbyrån accepterar inte SJ Prio-kort och hävdar att man ska retro-registrera det. Tyvärr går det bara att registrera innan avresa, vilket gör det hela lite meningslöst.
 
Det går att registrera efter avgång om biljetten står i ditt eget namn, ex. resebyråbeställning. Annars går det bra att ringa in och efterregistrera biljetter utan namn (även fast de säger att det är en undantag var enda gång man gör det).
 
Back
Top