Senaste nytt

SJ app

intuition

Medlem
Förlåt en dum fråga, men hur får jag appen att utgår från en viss station?

Den frågar ju bara vart man vill resa och sedan antar den själv var jag vill resa från. Vilket alltid är malmö i mitt fall, vilket är fel. Hittar ingen inställning som styr det, kanske anger man det första gången man installerar?!?

Nån som vet hur man ändrar det?

Det är inte så enkelt att du nekat appen att använda platstjänster?

Beroende av telefonens fabrikat bör du kunna ge tillåtelse via inställningar för platstjänster eller motsvarade?

Den har platstjänster nu. Eventuellt hade jag det blockat vid installation, minns inte. Men den har haft tillgång till platstjänster en längre tid, det har inte ändrat att Malmö är startort.

Det är android app om det spelar roll.

Jag får upp frågan "vart vill du resa till" när jag fyllt i det kommer en "vanlig" bokningsdialog upp där jag kan välja ort att resa ifrån. Stockholm C förvalt för mig (närmast där jag är).

Appen har alltid utgått från Stockholm C som startort när jag använt den. Oavsett om platstjänst på eller av.

Det där är en rätt störig "feature" som förutsätter att du alltid vill åka därifrån du är (eller Stockholm om du har platstjänster av). Men när du valt ditt till kan du ändra från genom att tappa på frånfältet.

På min iphone föreslår den min närmsta station.

Nu avinstallerade jag appen på android och återinstallerade. Nu startar inte resorna i Malmö längre, utan i .... Göteborg, 30 mil fel.

Det där är en rätt störig "feature" som förutsätter att du alltid vill åka därifrån du är (eller Stockholm om du har platstjänster av). Men när du valt ditt till kan du ändra från genom att tappa på frånfältet.
Jo, men det förklarar inte att det alltid är Malmö (och efter ominstallation Göteborg).
Även om sådana automatiska features inte alltid är rätt, så föredrar jag att den föreslår min närmsta station och de gånger jag inte vill åka därifrån får jag ändra. Nu får jag ändra 100% av tiden.

och nu fördjupades mysteriet ytterligare. Om jag loggar in på mitt prio-konto i appen får jag plötsligt min närmaste station som default. Om jag loggar ut igen, ja då är Göreborg tillbaka som default avreseort. På det testet verkar det som att den hämtar stationen från medlemsprofilen och inte gps:en ?!

Äsch... Nu loggade jag ut och in igen. Nu är Stockholm default avresa...

Hittar ingen riktigt logisk förklaring.

Tittade in i Androids detalj-redovisning av behörigheter och ser att appen har både rätt att få reda på ungefärlig plats (som baseras på nätverket) och exakt (baserad på GPS). Så kanske är det så att den oftast inte bryr sig om att försöka få GPS position utan tar nätverksposition och att den kan bli lite var som helst.
Sjukt störigt är det i alla fall. Under de här 10 minuterna jag har testa runt har den hoppat mellan Lund (rätt), Malmö och Göteborg. Nu har den fastnat för Malmö igen, så jag är tillbaka på ruta 0 :(

Kan det vara att du kopplar upp dig via wifi som stöttar med ungefärlig position på ett konstigt sätt? Samma problem via mobilnätet?

Toppen