Senaste nytt

SJ annonserar 1:a klass

intuition

Medlem
Noterade att SJ är ute med annonskampanj och visar upp nya 1:a klass.
Jag tyckte det var lite intressant att de dels öht annonserar specifikt om 1a klass (har de problem att sälja platserna?) dels att de bildsätter med nya x2000 på sträckor där man inte alls kör x2000.

IMG20220220114808__01.jpg
 
Noterade att SJ är ute med annonskampanj och visar upp nya 1:a klass.
Jag tyckte det var lite intressant att de dels öht annonserar specifikt om 1a klass (har de problem att sälja platserna?) dels att de bildsätter med nya x2000 på sträckor där man inte alls kör x2000.

Visa bifogad bild 126441

Tycker det verkar väldigt likt X55
Visa bifogad bild 126443

Det stämmer, är X55 (Mer känd som SJ3000) som kör slingan Göteborg -> Malmö -> Göteborg. Under vissa delar av året körs även X2000 på denna sträckan beroende på trafikläggningen och omlopp. Så det är väl snarare så att de vill annonsera att man kan välja något mycket trevligare OCH snabbare alternativ mot Öresundståget.
 

intuition

Medlem
Ooops, sorry. Kände inte igen stolen på bilden men ni har helt rätt.

Absolut, det är bra att man visar upp att det finns alternativ på sträckan. Och kanske är det så att man annonserar 1.a klass för att locka just affäresenärer som annars väljer bil.
 

Hachans

Medlem
Ooops, sorry. Kände inte igen stolen på bilden men ni har helt rätt.

Absolut, det är bra att man visar upp att det finns alternativ på sträckan. Och kanske är det så att man annonserar 1.a klass för att locka just affäresenärer som annars väljer bil.

Jag tycker att SJ kan börja med köra tågen de annonserar och inte ställa in 70 tåg i veckan.
 

mha321

Medlem
Du pratar om vilken sträcka nu? Stockholm - Uppsala? Eller Mälardalstrafiken som MTR tagit över sedan December 2021?
De ställer väl in lite här och där?

Tittar man på onsdag 2 mars tex (hade den uppe eftersom jag från början tänkt åka med en av dem själv - men också så långt fram i tiden att det definitivt inte är väder inställning ännu ) så har man redan nu ställt in

8 Uppsala, 5 Gävle, 4 Linköping, 3 Falun, 2 Göteborg, 2 Västerås, 1 Oslo, 1 Jönköping och 1 Umeå.

Redan nu över en vecka i förväg.

Det är 30 avgångar på en enda dag, bara från Stockholm. Att det skulle sluta som så *lite* som 70 på hela veckan känns osannolikt.

SJ har väl dock själva aviserat att man ska vänta sig ganska mycket störningar åtminstone fram till april, pga nya systemen.
 

Hachans

Medlem
Du pratar om vilken sträcka nu? Stockholm - Uppsala? Eller Mälardalstrafiken som MTR tagit över sedan December 2021?

Självklart inte de avgångar som de inte ska köra. Tur att de tappade Mälardalstrafiken annars hade det varit än mer graverande.

SJ ställer in minst 70 tåg om dagen – till april


Nu såg jag också det du säkert läst. Och det är 70 tåg per dag som ställs in, inte 70 per vecka.

Källa: Fortsatt många inställda SJ-avgångar | SvD

Ja, helt rätt, om dagen, inte veckan. Slarvigt av mig!
 
Toppen