Senaste nytt

SJ - 1 klass (egen sovvagnskupé) - hur är den?

Agö

Medlem
Snart ett år senare men jag snubblade in på den här tråden då jag har bokat en 1:a klass kupé i höst för mig och min sambo.
Har du bilderna kvar? Några tankar eller åsikter så här i efterhand?
Andra som har rest nyligen och har erfarenheter som ni vill dela med er av?

Btw @Palazzi: Hur gick det med Europaresorna? Har du något reportage? :)

Här finner du min reserapport med bilder. Ingen direkt uppmuntrande historia men ljusår bättre än alternativen ombord på detta tåg.

http://www.businessclass.se/reserap...rt-n-till-malmoe-med-sj-nattag-i-1-klass.html
 

gusten

Medlem
Är bokad Stockholm-Lund imorgon med egen 1kl Sovkupé. Det var många år sedan - gillar nattåg på något sätt.

Är det någon som vet om man kan plocka med sig en medpax i kupén och vad det I så fall kostar. En av sönerna kanske skall med.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Agö

Medlem
Är bokad Stockholm-Lund imorgon med egen 1kl Sovkupé. Det var många år sedan - gillar nattåg på något sätt.

Är det någon som vet om man kan plocka med sig en medpax i kupén och vad det I så fall kostar. En av sönerna kanske skall med.
Kupéerna har plats för två. Men om du bokat ensam kommer det enbart vara bäddat och förberett för en person. Ring till SJ och fråga vad det kostar.
 

Hachans

Medlem
Haha, precis. Efter det där lär det också vara något bättre med kontroll av vem som tar sig ombord på tåget. Tidigare har de enbart "kontrollerat" på perrongen i Sthlm så man har kunnat låsa om sig och sova direkt när man klivit ombord.

De går igenom tåget efter avgång också, och kollar igenom (och låser) de kupéer som inte har blivit avprickade på perrongen eller får resenärer senare. Missade att anmäla mig på perrongen en gång och det tog eeeevigheter innan jag fick sova efter att personalen kommit förbi och kollat biljetterna.
 

apknug

Medlem
Är bokad Stockholm-Lund imorgon med egen 1kl Sovkupé. Det var många år sedan - gillar nattåg på något sätt.

Är det någon som vet om man kan plocka med sig en medpax i kupén och vad det I så fall kostar. En av sönerna kanske skall med.
Din singel kupé har två bäddade sängar redan innan avgång. Ytterligare gäst måste han färdbiljett. Hängde på Stockholm Åre kostade 660kr. Billigaste sittplats på samma tåg funkar eller specialaren som jag köpte, som inte kan köpas online.
Kupéerna har plats för två. Men om du bokat ensam kommer det enbart vara bäddat och förberett för en person. Ring till SJ och fråga vad det kostar.
 

Agö

Medlem
Din singel kupé har två bäddade sängar redan innan avgång. Ytterligare gäst måste han färdbiljett. Hängde på Stockholm Åre kostade 660kr. Billigaste sittplats på samma tåg funkar eller specialaren som jag köpte, som inte kan köpas online.
Så har det inte varit för mig dock. Stockholm-Malmö. Obäddat. Kollade specifikt eftersom jag vid ett tillfälle kände en stackare som valde sittvagn till Malmö.
 

gusten

Medlem
Ringde till SJ. "Din kupé har bara plats för en person, så du kan inte lägga in din son där". Inte säker på att hon hade rätt dock - tror nog inte hon visste säkert. Alltnog: sonen åker SAS till MMA istället med en bonusbiljett.
 
Toppen