Senaste nytt

SJ - 1 klass (egen sovvagnskupé) - hur är den?

Agö

Medlem
Stort tack för att du uppmärksammade mig på detta. Det verkar vara ett frekvent förekommande problem. Nu har vi förvisso dusch på kontoret fem min från Malmö C men "mervärdet" försvinner ju.
 

FF#1

Medlem
Brukar åka 1:a klass mellan Luleå och Stockholm i egen kupe nån gång per år.
Helt ok, även om kuperna är lite slitna.
Det bästa är att jag ofta reser med min 4 åriga dotter utan kostnad och då är det guld värt att ha ett eget krypin...
Hitils har alltid dushen fungerat.
 

guapeton

Medlem
måste man vara själv eller är "sov" kamrat ok?

Sovkamrat e ok om man betalar en extra biljett. Det funkar att sova 2 i kupén. Dusch och wc e lite som paa en TallinkSilja, dvs traangt. Om man reser ensam ingaar frukost paa Holiday inn i aare dock inte om man e 2.
 

Palazzi

Medlem
Något försenat blir det test av nattåget mellan Stockholm C och Malmö C nu på måndag. Det blev en egen kupé i 1:a klass. Återigen pga. att det inte finns något senare flyg till CPH än SK413 21:20. Kanske blir ett litet reportage :cool:

Frukost får väl bli på Scandic Kramer. SJ.se - Tågresor - ett Bra Miljöval - Frukost

Kul! Jag har inte testat SJ's sovkupé sedan 2007, mellan Stockholm & Åre... Var mycket trevligt!

Jag ser gärna ett reportage!

Jag hade själv tänkt att jag skulle beta av alla de lyxigare tågalternativen i Europa nästa vår, för att sedan redovisa här på sidan. Sådär än tio resor med olika bolag är planerat :)

Det kanske är dags att t.om utöka forumet så att tåg får en generell del, istället för att hamna under SJprio?
 

Agö

Medlem
Hälsningar från SJ Nattåg från Stockholms Central till Malmö Central. Hygglig standard. Igorius och jag tog en runda på tåget. "Monkey", dvs. sittvagn, vill jag inte önska min värsta fiende. Inget internet ombord men hygglig standard. Återkommer med bilder och en liten rapport.
 

Zoogian

Medlem
bra att du trivs, men surt att inte de har infört Internet på de vagnarna...

på de nya snabbtågen i Kina har de lie-flat stolar... istället för sovkupeér.
 

Smuffe

Medlem
Snart ett år senare men jag snubblade in på den här tråden då jag har bokat en 1:a klass kupé i höst för mig och min sambo.
Har du bilderna kvar? Några tankar eller åsikter så här i efterhand?
Andra som har rest nyligen och har erfarenheter som ni vill dela med er av?

Btw @Palazzi: Hur gick det med Europaresorna? Har du något reportage? :)
 
Toppen