Senaste nytt

SJ - 1 klass (egen sovvagnskupé) - hur är den?

Agö

Medlem
Det var ex antal år sedan jag åkte nattåg i Sverige. Av olika anledningar funderar jag emellertid på att åka just SJ:s nattåg mellan Stockholm och Malmö om ett par veckor. Priset är 1260 SEK.

Min fråga: hur är standarden? Är det bekvämt nog och hur är "nya" 1 kl när det gäller sovkomfort?

Det ser helt OK ut på bilderna på SJ:s hemsida:


SJ.se - Tågresor - ett Bra Miljöval - SJ Nattåg
 

Palazzi

Medlem
Det var ex antal år sedan jag åkte nattåg i Sverige. Av olika anledningar funderar jag emellertid på att åka just SJ:s nattåg mellan Stockholm och Malmö om ett par veckor. Priset är 1260 SEK.

Min fråga: hur är standarden? Är det bekvämt nog och hur är "nya" 1 kl när det gäller sovkomfort?

Det ser helt OK ut på bilderna på SJ:s hemsida:


SJ.se - Tågresor - ett Bra Miljöval - SJ Nattåg

Helt klart värt det tycker jag. Sängarna är väl inga tempur, men jag brukar sova som en stock. Aldrig åkt just till Malmö med egen sovkupé, men ett antal gånger till Åre...:)
 

Palazzi

Medlem
Måste erkänna (på fel forum:p) att privat tågkupé är det absolut skönaste sättet att resa. Synd att sovkupéerna verkar försvinna på de nya snabbtågen :( Iprincip hade man ju kunnat ta sig överallt i Europa över en natt, och det finns inget skönare än att vakna upp utvilad...mitt i centrum :)
 

Agö

Medlem
Tja, jag känner att sovkamrat samt dusch i korridor är uteslutet. I normala fall hade jag flugit men har ett åtagande i stan till 21:30 och måste vara nere i Malmö tidig morgon. Därför läge att testa detta istället för fakirkärran.
 

Palazzi

Medlem
Riktigt bra pris med City Night Line!

Någon som testat Veolias nya mellan Malmö & Berlin?

Jag hade ju tänkt testa snabbtågen i Frankrike och England, och lägga upp på sidan (efter testet av det Italienska ditot).... Men vi vill kanske hellre se ett test av Europeiska nattåg? :) Jag kan köra en trip till Paris eller Barcelona.... vad tycker ni ? :)
 

Adam

Medlem
Ingen höjdare, tåg som gnisslar och stannar mitt i natten på spåret. Det gjorde att jag vaknade. Duschen funkade inte heller.
 
Toppen