Senaste nytt

SJ 1 klass Dagens rätt

Stämmer enligt bekanta som jobbar på SJ. Tre ombord på X2, en övergripande, en i bistron och en i 1 klass. Undantag vid personalbrist.
Generellt skulle jag inte säga att bemanningen ser ut så. Oftast är det två som jobbar ombord. En bistro och en till resten, inklusive 1 klass. Även på frukostavgångar.

När det var varm mat förr var det dock en dedikerad personal som serverade i 1 klass. Och ännu längre tillbaka en person per 1 klass-vagn (då två vagnar). Och ännu längre tillbaka en per vagn. Men nu börjar vi närma oss början av X2:ans karriär.

Jag har åkt på morgonen till Södertälje och tillbaka på kvällen två gånger i veckan i 15 månader nu och vad jag minns har det alltid varit 3 ombord. Fast är på tåget nu och pratade men en tågvärd som jobbat länge på SJ. Han sa att de brukar bara vara 2 plus föraren. ;)
Där ser man. Ha sa också att de var 5 på 90 talet.

Nu har jag vant mig vid kall 3 rätters.
Min favorit är dagens rätt fisk som finns i mars juni september och december.
Förrätt: räksallad med mango
Huvudrätt: Rökt lax med potatis sallad.
Dessert: choklad kaka.
Ingår också en lättöl till det.
Har man månadsbiljett eller bokar en poäng biljett kostar det 2400 poäng Istället för 145 kronor tror jag det var.
För 2400 poäng kan man handla för ungefär 65 kronor i bistron. Bra sätt att använda SJ Prio poängen på.
IMG_0875.jpeg

Nu har jag vant mig vid kall 3 rätters.
Min favorit är dagens rätt fisk som finns i mars juni september och december.
Förrätt: räksallad med mango
Huvudrätt: Rökt lax med potatis sallad.
Dessert: choklad kaka.
Ingår också en lättöl till det.
Har man månadsbiljett eller bokar en poäng biljett kostar det 2400 poäng Istället för 145 kronor tror jag det var.
För 2400 poäng kan man handla för ungefär 65 kronor i bistron. Bra sätt att använda SJ Prio poängen på.
Visa bifogad bild 157246
Ser ut gott!

Ska resa X2000 i slutet av september och tyvärr glömde man förbeställa mat i 1 klass så blir ingen dagens rätt :/
Får hoppas att SJ fixar fort så möjlighet för kunna förbeställa på efterhand bokad resan.

Toppen