Funderar kring detta igen iom att det möjligtvis, i höst, ramlar ett jobbprojekt över mig som gör att jag behöver infinna mig i Stockholm på nästan veckobasis (säg iaf 45 t/r) årligen.
För att förtydliga så bor jag numer i Göteborg. Detta ger mig fyra val; Sj Årskort Silver, SJ årskort Guld, Sj Månadskort eller MTRX årskort.
Flyg är inte smidigt, för mig, i detta fall.
I relationen kostnad/värde så verkar SJ månadskort gå bort.
Nu till mina tankebanor:
MTRX årskort för 1:a klass är väldigt lågt prissatt (33.500kr) och jag misstänker att jag där med lätthet kan göra nog med hemresor för att hela beloppet ska kunna vara giltigt för pendlingsrelarerade (/hemresor) avdrag därmed, och att jag inte behöver räkna på antalet resor i privat regi.
Nackdelen är väl att jag inte lär göra många privata resor just den sträckan när jag redan är där 45x/år. Skulle vara något resemålet halvvägs då...
En till nackdel är att man inte har tillgång till lounge.
Andra alternativet är SJ Prio Silver för ytterligare 10.000kr. Jag får tillgång till lounge, men får åka i andra klass. Ärligt talat länge sedan jag reste i andra klass på snabbtågen; hur stor är skillnaden i ”miljö” (tänk bort om det ingår kaffe, frukost eller annan stol). Är det en störande miljö jämfört med t.e.x MTR 1:a klass?
Här får jag möjlighet till ytterligare privata resor och skulle jag gissa så blir det väl kanske 10-12 sådana t/r per år.
Kanske når jag med detta årskort ”taket” för avdrag baserat på det arbetsrelaterade resandet, men i värsta fall får jag väl ta upp 3-4 resor som privata.
Någon som har gjort dessa avdrag och vet hur man uppskattar vad en enkelresas värde (som man får dra av per hemresa) ska sättas till?. Måste man bevisa det historiskt för varje given avgång? Verkar ju nästan omöjligt...
Slutsats är att jag ”tvingas” resa i andra klass, men får lounge och och kanske enstaka privatresor för den extra summan. Blir en hyfsat bra ekonomisk kalkyl, men frågan är hur alternativet komfortmässigt står sig mot MTR.
Att åka MTR första klass, och köpa privatresorna som enkelbiljetter är marginellt dyrare.
Sista alternativet är SJ årskort Guld. Här vet jag att jag isf inte kommer vara berättigad till avdrag för ca. 22-23.000kr av hela beloppet.
Om jag gör 12-14 årliga t/r-resor (utom arbete), varav 1 är sovvagn, så är det ganska mycket pengar per enkelresa om det är det enda jag ska betänka i min kalkyl.
Jag skulle nog prissätta dessa resor till ett verkligt värde av ca. 11000kr på årsbasis.
Den kvarvarande differensen är alltså ca 1000kr/månad och skulle då vara det jag betalar för första klass. Möjligen värt det, men vi talar om dubbla pengarna gentemot MTR för de rena tjänsteresorna (2.500kr/månad).
Hos MTR slipper jag också redovisa privatresorna iom att summan för jobbresor redan uppgår till summan (smidigt ut hanteringsynpunkt). Dock måste jag ju då köpa privatresorna själv, och det tar väl också viss tid.
Så vad väger tyngst för er: Lounge, komfort ombord, möjlighet att göra ytterligare resor privat (smidigt) eller slippa problematiken med skatteverket och kvittoredovisning för privata resor?
Finns säkert inga givna svar, och det kanske kan tolkas utifrån mina spretiga funderingar