Hamnade en gång i en stenskott-incident med ett annat hyrbilsföretag. Vi krävde dokumentation på skadan och åtgärd (eftersom vi själva inte var medvetna om denna och bilen lämnades på parkering under natten, så det var faktiskt oklart vad som avsågs) vilket slutade med att fallet tycktes rinna ut ur sanden, och företaget betalade tillbaka självrisken som de tidigt drog från konto.
Tycker generellt det är lite felaktigt till om ett mindre stenskott hanteras mot argumentet att "hela rutan ska bytas" med medföljande kostnader, så som det verkade som att firman gjorde i detta fall.
Om vi förusätter mindre stenskott, så skulle jag som ägare, antingen
1. Laga det lilla skottet med någon alternativ teknik än att byta hela rutan. Som ju inte behöver kosta mycket. I detta fall borde den som hyr betala delar av denna åtgärd. Om hyrbilsfirman visar på skadan, och att det åtgärdats på detta sätt till rimlig peng, känner jag att jag är ok med att betala detta.
2. Ignorera skadan och låta bilen samla på sig lite fler skott och slitage, och därefter byta rutan. I detta fall borde den som hyr och orsakar mindre skada betala en slags schablon, andel av ny ruta.
Typ 1/5 ny ruta, eller något liknande som kan anses rimligt.