Senaste nytt

Sista resan med British Airways efter 10 år som guld

011430121

Medlem
Du som retar dig på kommatecken som sitter fel eller felstavad ord, kan sluta lästa här!

För övriga tänkte jag berätta lite om mina 10 år som BA Guld som inte kommer att förnyas i höst och min sista resa som guldmedlem hos BA

@doc tycket att jag skulle skaffa ett BA kort och börja samla poäng, vilket jag gjorde skaffade även ett BA Mastercard för att optimera poängen.
Kom upp i guld snabbt mycket tack vare vad vi kallade Oslo rean på BA. det var ett par timmar som ett Mistake fares låg uppe där man kunde boka Business biljetter för
ekonomipriser mellan Oslo och USA, telefonerna gick varma mellan några av oss på BC, själv han jag boka fyra stycken biljetter, och blev tack vare detta BA Guldmedlem.

En av resorna gick till Atlanta höjdpunkten på den resan var besöket på Coca Cola, där man kan smaka av alla drycker som Coca Cola bolageten över hela värden producerar, från Sverige var det Bjäre Lingondricka.

Har kvalificerat mig som BA guld på egna meriter även under pandemin, dock var gränsen sänkt ca 25%.

I våras kom jag underfund med att jag inte kommer att kunna nå Guld hos BA, tänkte jag skall göra en Europa resa för Avios, kostnad 84500 Avios och 28 kr för ARN-LHR-BCN-LHR-ARN
IMG_1164.JPG



I måndags gick resan av och jag tog Arlanda Express ut till Arlanda, hade dagarna före fått en ersättning för en förening i början av juni, det nya var att man skulle skriva in en kod när man beställde biljetten i appen, förut fick man en ny biljett i appen som räckte ett år man behövde bara aktivera den vid avgången.

När jag skulle aktivera biljetten med koden så kom det upp hela tiden att det var en resa för två personer och kostnad 320 kr, försökte flera gånger med samma resultat, gick in på Arlanda Express hemsida och där skulle man även fylla i sin email adress, samma resultat 2 personer för 320 kr.

När tågvärden kom så berättade jag för henne som mitt problem, var av hon säger det skall skall man aktivera innan man går ombord, hon tar telefonen och försöker göra enligt konstens alla regler, hon får upp samma som mig, hon säger att hon skall återkomma efter att ha inspekterat de sita passagernas biljetter, vilket hon gör och försöker 3-4 gånger med samma resultat, hon säger att hon skall försöka med hemsidan, frågar efter min email adress och jag viskar den till henne, hon upprepar den med hög röst! jag påpekar hatt hela vagnen behöver inte höra min mailadress, naturligtvis får hon inte detta att fungerar, hon tar min kod och skall kontakta marknadsavdelning för att de skall ta bort den.
Jag påpekade att innan man talar om före en kund vad som skall göras innan man stiger ombord på tåget borde hon först kolla kundens problem och inte ha förutfattad mening, fick inte ens en ursäkt!

Väl på Arlanda var jag igenom säkerhetskontrollen på T2 inom 1 minut, snabbt till loungen Pearl (@Johan Gott tack) där värsta rusningen hade varit innan BA771 skulle gå klockan 07,55, det var väldigt mycket disk på borden efter AF och KLM avgångarna.
Har alltid tycket detta har varit en bra lounge, men var besviken denna gång juicen var rumstempererad så långe det fanns, äggröran under inte värd att nämnas vid namn

IMG_1166.JPG


Det var en A-321neo som utförde flygningen, maskinen var full till sista stol, en jätte kö till passkontrollen framförallt till No Schengen , detta gjorde att avgången blev 20 minuter försenad

Strax efter avgången kom kabinchefen fram och hälsade herren på 1C och nig som satt på 1D välkomma ombord och hade kollat upp vart vi hade för slutdestination, herren på 1C skulle till JFK dagen efter.

Det erbjuds en full engelskfrukost eller en ostomelett jag valde det senare alternativet, herren på 1C var nu inne på sitt andra glas champagne

IMG_1724.jpeg


Efter något glas till av den bubblande drycken tog herren på 1C upp sina gosedjur
IMG_1170.JPG

Vet inte om han nådde sitt syfte med detta, han fick full uppmärksamhet från CC, vid förfrågan från nämnda personal om han vill fylla på Champagnen sa han om den herren vill ha ett glas så tar jag ett!, fick ett glas varm Champagne, vi började närma oss LHR och personalen häller ut det sista i flaskan med Champagnen på toaletten mannen på 1C skriker NO; NO; NO och tar sig för huvudet.

Jag är bokad till BCN från LHR klockan 14,30 det får 2 flyg före, vi har landat på tid 09,40, vid transferdisken frågar jag damen om som kollar boardingkorten om det finns en chans att komma med några av dessa avgångar , hon kappar in och kollar avgången 10,40 är full och även 13,30 men hon lägger in mig på väntelista.
Dessvärre fants det inga plaster på någon avgång för min bokade

Nästan full maskin från LHR-BCN där det serverades klassiska Afternoon tea

IMG_1730.JPG


Det var 30 grader i Barcelona fick bli en taxi till Hilton det som kallas FET här på BC

Tisdagens lunch bestod av TAPAS gick till ett ställe som rätt många BC medlemmar hittar till nu var det 32 grader i skuggan och ägarinnan hade till dagen klätt sig i anpassade kläder till värmen.

1689520997376.png



Kroketter och lite argentinskakorvar satt fint trotts värmen
1689522234665.png


Då kom onsdagen som var bokad med BA klockan klockan 10,20 till LHR
Besökte loungen VIP Sala, hade ett bra utbud av frukost produkter

1689521533955.png

1689521619411.png



Kaotisk ombordstigning grupp 1-3 skulle boarding fler än 50% av det nästa fulla flyget stod i den gruppen, en härre tappade sinnet i värmen och läxade upp Gatepersonalen som ropade ut att grupp 1 fick gå ombord först!
1689522045266.png


Nästan 100% beläggning på flygningen,

Det serverades pasta i tomatsås
1689522498081.png


Kort uppehåll på LHR, han upp i GF
BA780 det gamla klassiska numret som tills för några år före pandemin var en 767 a vår avgång var en gammal A320 från BMI
BA emblemet som sitter på väggen saknads på denna maskin trotts att den har flugit för BA sedan 2012

Ombordstigningen var klar i tid, sedan uppstod det ena problemet efter det andra, passagerare som inte inte kom ombord, bagage skulle tas av, det var 28 grader utan för och AC fungerade inte när vi stod på marken det blev jätte varmt, man skulle säga till om man behövde vatten framför allt barnen skulle säga till, några passagerare gick fram med sina termosar och bad om att de skulle fylla upp termosen, men de fick ett glas.

Sedan skedde precis när dörren skulle stängas, fick en kille på 8-10 års panik och skrek allt vad han orkade, han och hans pappa satt i business, kabin chefen Ray gjorde ett fantastisk jobb trotts vi var ca 40 minuter försenad gick han ned på knä och talade med grabben i fem minuter som slutade att skrika i panik, men vägrade att åka med, de hade endast handbagage så det blev ingen ytterligare försening
1689523178006.png

Funderade vid varje servering om BA hade tagit bort meny kortet, men på denna flygning fans det
1689523428967.png

1689523368069.png


1689523522434.png


Vid hemkomsten var det förseningar på Arlanda Express i 15 minuter
1689524279376.png



Ja en normal resa inom Europa, förstår inte varför man skall flyga till USA, Syd Amerika, Asien!
Jag är avundsjuk på er som är där nu, jag får vänta till September innan det blir USA
Kommande vecka blir det bil till traditionsresa till Höga Kusten och om 10 dagar resa till Paris med en BC medlem och det är Finnair som får nöjet att flyga oss, det är min näst sista flygningen som AY Guldmedlem, den sista går till LHR känn igen oro det kommer inga reserapporter.
 
Last edited:

jsn

Medlem
Så berömda sportfrågan: Hur känns det?
Är du ganska färdig med BA, så det är egentligen skönt att detta steg tas?
Eller hade du verkligen velat fortsätta som Guld om det funnits en sportslig möjlighet?
Även om man har uppskattat allt ett medlemskap har medfört så kan man ändå vara "färdig" med det...?
 

011430121

Medlem
Så berömda sportfrågan: Hur känns det?
Är du ganska färdig med BA, så det är egentligen skönt att detta steg tas?
Eller hade du verkligen velat fortsätta som Guld om det funnits en sportslig möjlighet?
Även om man har uppskattat allt ett medlemskap har medfört så kan man ändå vara "färdig" med det...?
Jag hade nog fortsatt, har en resa till SFO med SAS i september där jag valde mellan SAS och BA, bövde ca 600 TP för att nå BA guld
Jag uppskattar BA när man flyger med dem, men får ångest när man måste kontakta kundtjänst.
Tycker SWISS och BA spelar i högsta divisionen när det gäller Business inom Europa.

Bukar landa på ca 130 k EB poäng per år, ink AMEX 20K och SAS MC 12K vet inte hur det blir med MC poängen i år.
Har nått 2 stycken 2-4-1 i år betalar sista halvåret i möjligast mån me MC, blev 1967 EB poäng i juni var det någon kampanj under den månaden?
Nu blev det lite OT
 

Ricci

Medlem
Jag hade nog fortsatt, har en resa till SFO med SAS i september där jag valde mellan SAS och BA, bövde ca 600 TP för att nå BA guld
Jag uppskattar BA när man flyger med dem, men får ångest när man måste kontakta kundtjänst.
Tycker SWISS och BA spelar i högsta divisionen när det gäller Business inom Europa.

Bukar landa på ca 130 k EB poäng per år, ink AMEX 20K och SAS MC 12K vet inte hur det blir med MC poängen i år.
Har nått 2 stycken 2-4-1 i år betalar sista halvåret i möjligast mån me MC, blev 1967 EB poäng i juni var det någon kampanj under den månaden?
Nu blev det lite OT
Håller med, BA kundservice kunde verkligen bli bättre (men då är det med många bolag).
Dock tycker jag att BA kundservice för GGL är riktigt bra och när jag behövt ringa dem har de haft "jag fixar" mentaliteten.
 
Toppen