Senaste nytt

"Sista minuten" på charter och schemalagda flighter

Dom berättade också att man kunde sova på Arlanda och köpa billiga biljetter om det fanns lediga stolar på långflygen, finns det verkligen idag?

Jag undrar just hur aktuell den informationen är.
En vän jobbade tidigare på en av "de stora" i Sverige. Enligt honom var den klassiska sista minuten-resan när planet var slutsålt men när alla inte hade kommit till flygplatsen och checkat in när incheckningen stängde. Om de i den situationen hade en eller flera personer som satt i terminalen med packad väska, kunde de naturligtvis hellre plocka med dessa för ett antal hundralappar än att låta sätet vara tomt.
Dock har idag många resenärer försäkringar med någon slags "komma-ikapp-resan-garanti". Flygbolaget kan därför inte plocka med sig extra folk som köper en sista minuten tur och retur, eftersom de riskerar att stå där med ett överbokat plan en vecka senare.

Dessutom tror jag utan veta att det faktum att de flesta idag bokar via nätet gör att prissättningen ser annorlunda ut. Researrangörerna har givetvis väldigt bra koll på vad som folk söker på och i vilken omfattning och kan justera priser därefter.

Tog faktiskt en sista minuten, enbart flyg enkelväg, söndagen efter midsommar. Hade först planer på en inrikesresa men fanns enbart Fullflex-biljetter kvar och behövde ju egentligen resa iväg. Men 4 dagar ledigt i schemat var det lockande att göra flyga iväg och passade nog dök det upp en sista-minuten Luleå - Split. Bokade tre timmar innan avgång för priset 790:-. Flygningen utfördes av Croatia Airlines med Airbus 320.
Vid incheckning, manuell såklart, ser jag att jag tilldelats 1E vilket jag direkt har invändningar emot (Tänker att det är nog ganska fullt men en gångplats längre bak kanske går att ordna?)

Lugnas i nästa ögonblick av beskedet: "Men 1ABC och 1DF är också lediga så då får ju raden för dig själv. Som sista passagerare ombord är jag nästan säker på att någon annan passagerare insett detta och gjort ett seat-change på eget initiativ. Men norrbottningarna skötte sig exemplariskt och satt på tilldelade platser och rad 1 förblev "min" :)

Hade också förväntat mig begränsad service ombord. Bokningsbekräftelsen löd "Smörgås samt kaffe/te". Något förvånad när vagnen rullar ut 7 minuter efter skylten släckts och det erbjöds varma/kalla drycker inkluderat vin/öl. Även påfyllning erbjöds frikostigt, resulterade i en hel del spring genom kabinen när folk började inse detta. Smörgåsen som erbjöds var okej men inte mer än så.

Efter två nätter i Split skedde hemresan sedan reguljärt med Air Serbia i Economy via Belgrad. Här blev jag faktiskt riktigt imponerad av den höga nivå av service som erbjöds ombord. Flygningen till Stockholm var en utav de bättre jag upplevt i Economy inom Europa de senaste åren. Men det förtjänar en egen reserapport...

Är man flexibel både vad gäller dagar och resmål kan man även hitta rätt prisvärda alternativ reguljärt i sista stund bokade för två veckor sedan en reguljär resa med SAS för två vuxna och två barn till Barcelona i plus samt ett trevligt hotell, Dolce, i Sitges. Allt avbokningsbart och en veckas resa. Totalt 26000kr. Billigaste charter med någon slags standard på hotell samtidigt kostade 28000kr. Inväntade sedan väderleksrapporten och när allt verkade vända till det bättre avbokade jag. Det hade heller inte gått med charter. Jag slår väl in öppna dörrar här men jag tycker charter är tämligen överskattat. Direktflygen till vissa destinationer kan ju vara smidiga dock.

Har syskon som arbetat inom charterbranschen som beskrev en del av sista-minutenindustrin. När trycket var hårt (semestertider, dåligt väder i Sverige, bra väder vid medelhavet) sprang ansvariga runt på ortens hotell för att hyra vad de kunde hitta. Sedan annonserades rummen (med generellt låg kvalité) ut som sista-minuten på researrangörens hemsida. Hur vanligt det är vet jag inte, helt klart är det däremot att sista-minuten inte alltid är billigare än att boka i tid.

Jag tror att detta har förändrats mycket de senaste åren - alla reseföretag, inklusive charterbolagen, har idag en mycket bättre koll på sin inventory och kan justera priser efter efterfrågan hela tiden.

Så visst finns det fortfarande chans att hitta en sista minutenresa på charter, men inte alls som man kunde förr (alltså då man som charterbolag var tvungen att bestämma priserna i december för den tryckta katalogen då man inte visste någonting om väder etc - slog det fel då så hade man ju en hel del resor att rea ut).

På reguljär tror jag att bolagen räknat ut att de tjänar betydligt mer på någon stressad affärsresenär som är redo att betala 6000+skatt för att åka till London, istället för att försöka sälja 20 platser för 300+skatt.

Jag är ju "Mr I sista sekunden". När det gäller allt från Bokabiljetter till tidsredovisningar och utlägg...

När det kommer till boka biljetter så är min erfarenhet att när jag bokar 2-3timmar innan avgång så får man i princip alltid betala full flex biljett. KLM hade länge så (kanske fortfarande har?) att bokar du inom 24timmar avgång så hade de bara business biljetter även fast ekonomi var tomt.

Det jag har märkt är att detta är påväg bort lite, speciellt hos LCC. Jag betalade tex 49usd här om dagen för en JetBlue mellan LGA och TPA. Den biljetten bokade jag 45min före avgång.

MEN att tro man kan göra klipp på reguljärflyg genom att vänta in i sista sekunden är nog att vara lite naiv. Som Martin säger så de som bokar i sista minuten MÅSTE dit och är redo att betala för det.

Förr i tiden (stundent, med flexibelt schema och begränsad budget) bokade jag alltid sista minuten med charter till Grekland och Spanien. Betalade oftast mellan 1000-2000 kronor för en vecka med ospecificerat boende. Det funkade alldeles förträffligt när man var ung och flexibel. Rena lakan och egen toalett räckte för mig. :cool:

Men det var som någon skrev - det har förändrats de senaste fem åren. Och det har även mitt beteende... :rolleyes:

Det finns fortfarande klipp på charter. I november 2013 betalade några kompisar 1490 kr per person för två veckor på Phuket. De bokade på morgonen och åkte samma dag från Arlanda.

Toppen