Senaste nytt

Sista minuten övernattning Arlanda

Hej,
Fick en fråga av en bekant som är bosatt i Dalarna. Hon ska flyga hem från Tyskland och hon vill minnas att planet landar kring 19.30-20.00 med Lufthansa. Sista tåget hem avgår 22.35 från Arlanda C, obokade platser, därefter går inte tåget förän vid 7-tiden nästa dag.

Går väl att ta sig till Uppsala / Stockholm men det är fortfarande långt hem.

Hur svårt är det att få tag på sista minuten-boende på Arlanda mitten av augusti?

Vet att det finns div. kedjor, Rest n Fly, Good Morning, Clarion, m.fl. i närheten, eller kan man kvarta på nån bänk? Hon kommer ha lite packning så hon är nog inte så sugen på att åka omkring och leta i städerna efter boende.

Så hon har 2:35 på sig att ta sig från planet till tåget? Det hinner hon med väldigt god marginal.

Om det inte är något väldigt speciellt evenemang som händer de datumen så har jag svårt att tro att allt skulle vara fullbokat. Om det bara handlar om att sova över från 23-tiden till kl 6 på morgonen för att sen ta tåget så skulle jag börja med att kolla Rest and Fly då de troligtvis kommer att vara billigast. Om de skulle vara fullbokade så har troligtvis Clarion eller Radisson rum.

Som @richard87 skriver så ska hon dock ha väldigt otur om planet är så försenat att hon inte hinner med sista tåget (och extra otur förstås om förseningen stannar på typ 2h55min så att hon missar tåget, men inte får EU-ersättning som kan hjälpa till att betala hotellet).

Är det problem på arlanda så är det ju bara att åka in till city och sen ta tåget därifrån nästa morgon.

Om det inte är något väldigt speciellt evenemang som händer de datumen så har jag svårt att tro att allt skulle vara fullbokat. Om det bara handlar om att sova över från 23-tiden till kl 6 på morgonen för att sen ta tåget så skulle jag börja med att kolla Rest and Fly då de troligtvis kommer att vara billigast. Om de skulle vara fullbokade så har troligtvis Clarion eller Radisson rum.

Som @richard87 skriver så ska hon dock ha väldigt otur om planet är så försenat att hon inte hinner med sista tåget (och extra otur förstås om förseningen stannar på typ 2h55min så att hon missar tåget, men inte får EU-ersättning som kan hjälpa till att betala hotellet).
Har då själv aldrig varit med om någon större försening. Och då har jag ändå flugit rätt mycket. Två timmar är nog det mesta jag upplevt, det var med charterflyg pga motvind (man ville väl inte tanka för mycket så fick lov att mellanlanda). Nu är jag iofs främmande med Lufthansa, dock vet jag inte vilken flygplats hon reser ifrån.

Läste ju om drönarproblem på Frankfurt nyligen, och det kan ju klart ställa till saker. Men det ska ju mycket till. Några snöstormar är det ju inte tal om och blir det strejk sker det ju knappast så akut.

Det går ju en del busslinjer till olika delar av Sverige som passerar Arlanda alternativt från Stockholm eller Uppsala. Beroende på var de skall i Dalarna skulle ju det kunna vara ett alternativ.

Om pengar inte är ett problem skulle jag i sådana fall ta in på något av hotellen i sky city. Kommer kosta strax över 1000kr, men det är nära till tåget nästa morgon.

Har då själv aldrig varit med om någon större försening. Och då har jag ändå flugit rätt mycket. Två timmar är nog det mesta jag upplevt, det var med charterflyg pga motvind (man ville väl inte tanka för mycket så fick lov att mellanlanda). Nu är jag iofs främmande med Lufthansa, dock vet jag inte vilken flygplats hon reser ifrån.
Det räcker med relativt enkla problem för att tiden ska gå. Själv råkade jag ut för en punktering med Brussels Airlines i Prag för ett gäng år sedan. Vad som skulle tagit 45 minuter (enligt utsago) blev istället dryga 12 timmar då reservhjul saknades.

Toppen