Senaste nytt

Sista Brysselflyget från Bromma

SK989

Medlem
Efter ca 20 års närvaro på Bromma flög dag Brussels Airlines (SN) sin sista flygning härifrån idag - imorgon flyttar de trafiken till Arlanda. Jag reste med den sista flygningen från Bromma.

Dagen började med tunnelbana från Vasastan till Alvik och sen Tvärbanan till Bromma. Total restid 20 min till priset av en SL-biljett à 39 kr eller ingenting om man som jag har månadskort på SL.
IMG_20231028_091315_3.jpg



Det var ingen kö till business check in. Å andra sidan var business check in inte heller bemannat. Jag väntade någon min men ingen dök upp så jag ställde mig i kön till vanliga incheckningen. Det gick ganska snabbt.
IMG_20231028_092651_4.jpg


Inte mycket folk på Bromma idag. Boarding började i tid, ca 20 min före avgång. I utropet uppmärksammades att detta var sista flygningen med SN från Bromma och man la till "tyvärr flyttas linjen till Arlanda från imorgon"

Brommas bruk av klassiska destinationsskyltar tycker jag är trevligt och denna skylt lär nu pensioneras.
IMG_20231028_101112_0.jpg


Dags att kliva ombord. Business bestod av fyra rader idag och var helt fullt, vilket nog är ovanligt en lördag. Det var ett gäng på fyra killar som flög enkom för att det var sista flygningen som också satt i business.
IMG_20231028_101125_9.jpg


Ombord uppmärksammades inte alls att det var sista flygningen från Bromma av besättningen. Serveringen bestod av en vegetarisk couscoussallad med getost. Den smakade inte något vidare. Plus en liten chokladbit, den smakade bra. Kaffe erbjöds inte, men om man frågade fick man.
IMG_20231028_105858_6.jpg


En bra sak med SN är att de fortfarande har champagne inom Europa, till skillnad från t.ex. Lufthansa och Austrian. De korkade utan knussel upp en flaska och hällde upp ett glas. Tyvärr blev fotot på flaskan misslyckat.
IMG_20231028_110941_8.jpg


De frågade om jag ville ha påfyllning och det sa jag ja till. Efter knappt två timmar i luften landade vi i tid och det får nog sägas att flygningen var av högst ordinärt slag om det inte vore för att det var just sista flyget någonsin (?) från Bromma till Bryssel.
 
Last edited:

Tomas E

Medlem
Lite ironiskt om SN flyttar till Arlanda för att få mer connections med SAS, nu när SAS snart kanske inte är med i samma allians som SN
Så du tänker att det är bäst att Swedavia inte slänger bort den där Bryssel-skylten, för om ett år kanske de är tillbaka? :cool:

Kanske finns det ändå vissa stordriftsfördelar för LH-gruppen att ha alla sina Stockholms-flyg på samma flygplats? (Volym av inköpta marktjänster, möjlighet till enklare ombokning vid förseningar...)
 

Lord

Medlem
Lite tråkigt, men nu slipper man vara nervös för att planet som landar BMA 21:35 hamnar på ARN vid 25 minuters försening…
 

Xilan

Medlem
Lite tråkigt, men nu slipper man vara nervös för att planet som landar BMA 21:35 hamnar på ARN vid 25 minuters försening…
Reglerna är väldigt strikta och trafik tillåts inte att starta eller landa utanför Brommas öppettider som är 07-22 på vardagar, 09-17 på lördagar och 12-22 på söndagar.

Angående Brussels Airlines så har de senarelagt sista flighten till Stockholm måndag - fredag och söndag. Ankomst ARN 22:55.

SN 2297BRU 8:40 PM → ARN 10:55 PM

Källa: Expertflyer
 

fcx

Medlem
Sitter just i BRU och väntar på första kvällsflighten till Arlanda, och tycker det här är en försämring på alla punkter. Nya avgångstiden från BRU 20:40 är för sent. Vad man än har för ärenden i Bryssel på dagen så hade man hunnit dem med god marginal även om flyget gick en timme tidigare. SAS 1820 eller 1900 känns helt plötsligt som bästa valet. Sätter de in ett morgonflyg ut från ARN också så är det grattis SAS.
 
Toppen