Senaste nytt

Sinnessjuka priser till Luleå?

UME-ARN är allt fullbokat i morgon fredag, lördag och söndag med SAS. Finns några ströplatser i morgon. Va f-n ska alla till Stockholm och göra ? :eek:

/ TT

Min erfarenhet på ARN-LLA-ARN är att Sas kör på priser kring 2000-3000 kr nära inpå oavsett om kärran är full eller inte.

I plus är mellansätet ofta ledigt även när priset är skyhögt, men det kanske är så att man hellre tar ut ett högre pris i Plus och låter resenärerna få lite mer utrymme än att fylla alla mellanstolar?

Min erfarenhet på ARN-LLA-ARN är att Sas kör på priser kring 2000-3000 kr nära inpå oavsett om kärran är full eller inte.

I plus är mellansätet ofta ledigt även när priset är skyhögt, men det kanske är så att man hellre tar ut ett högre pris i Plus och låter resenärerna få lite mer utrymme än att fylla alla mellanstolar?
Det handlar nog mer om att vänja resenärerna vid det högre priset med kort förvarning.

De flesta som bokar kort före är mindre priskänsliga. Och om de då lär sig att om de väntar ytterligare lite så kan det blir lite billigare, så förlorar man på det. Det ger också en intäkt i fare difference på de biljetter som bokas om sent.

De flesta bolag nollar ut lägre bokningsklasser när avgången närmar sig. Exakt hur långt före skiljer sig naturligtvis.

@mha321 SAS affärsidé har ju till skillnad från fulflygets aldrig heller varit fulla flyg. Mycket förenklat tjänar de pengar med 75% i beläggning. Med lite över detta tjänar de mycket mer då det handlar om dyrare bokningsklasser. Någon procent under blir det flera miljarder i underskott som 2009.

Jag uppskattar verkligen modellen då jag ibland måste boka i sista minuten, och att det då i princip alltid finns plats. Dyrt såklart med C, men oftast inte med mina egna pengar. I de tillfällena blir det på poäng.;)

På senare år har detta ändrats på sommaren som numera är SAS bästa månader. Inte lika bra för oss som reser i jobbsammanhang dock, men jag har förståelse. Hoppas verkligen SAS får en bra säsong nu utan allt strul de upplevde förra året med bl a SAILs inkörningsproblem och många inställda flyg.

32CE06E4-025D-46AA-BE27-9F82DDFE38C9.png

Last edited:
UME-ARN är allt fullbokat i morgon fredag, lördag och söndag med SAS. Finns några ströplatser i morgon. Va f-n ska alla till Stockholm och göra ? :eek:

/ TT
Just över skolavslutningstider res det nog mer för studenter, men även deras närstående.

Åkte med SAS A321 igår på eftermiddagsavgång kl 16.20 Cph-Arn.

20 rader minst i SAS PLUS (har aldrig sett så många), där samtliga mittplatser i princip var lediga och även en del fönster. Go var slutsålt. Priset för SAS plus låg på ca 3800 kr samma dag har jag för mig.

Det såg likadant ut på alla eftermiddags och tidiga kvällsflighter, fullt i go, ledigt men dyrt i plus.

Som resenär i Sas Plus är det ju skönt med utrymme. Det märks att Sas har en annan affärsidé där det kanske är viktigare att få bra betalt per biljett än att till varje pris fylla samtliga platser.

De borde säkert tjäna en del på affärsresenärer som vill boka om och åka hem tidigare med kort varsel. För det är nog betalningsviljan ganska hög.

Man kan se liknande prissättning på SAS turer från Köpenhamn till Tyskland. Det är ofta snuskigt dyrt om man skall boka en biljett någon dag eller några dagar före avgång till Hannover eller Stuttgart, även om planet inte är särskilt fullt. Jag antar att SAS insett att de flesta resenärerna på de sträckorna är affärsresenärer som inte är särskilt priskänsliga, och att ändå inte särskilt många skulle nappa om man sänkte priserna kort innan avgång. Privatpersoner som funderar på en spontanresa till helgen är nog mer intresserade av en biljett till en storstad som London eller Paris än en biljett till Luleå eller Stuttgart.

Toppen