Senaste nytt

Sinnessjuka priser till Luleå?

Tänkte ta en sväng till Luleå i helgen men när jag såg priserna fick jag en smärre chock.

T.ex nu i helgen, Fredag till Söndag kostar över 4.000 SEK T/R.

Ditflyg finns imorgon kväll för 6.000 poäng men inget hemflyg med poäng.

Är det rimligt att LA är billigare än att åka ARN-LLA?

Har dålig koll på inrikes men ni som åker ofta. Är det alltid så här dyrt om man inte bokar längre i förväg?

• Gilla
Reactions: Gus
Ja, tyvärr inget konstigt. Fre-sön till Göteborg (med vettiga tider) ligger också över 4k. Just inrikes i sista minuten är en riktig sweetspot för poängbokningar, förmodar att de flesta också hellre bränner sina poäng på länge resor så många förblir obokade. Synd att det inte fanns hemflyg för poäng!

Helt normalt pris med kort varsel och använder ofta poäng till detta ändamål. Tillgång och efterfrågan där de lägsta bokningsklasserna säljs först.

Kör ditresan med poäng och cash hem då. Fortsatt stort värde med 6000p och ca 200:- i skatter istället för drygt 2000:-

Drygt 30öre i värde per poäng, och har du Flypremium får du förhoppningsvis plus också.

Last edited:
Brukar ofta vara "svindyrt" inrikes när jag söker resor kort inpå.
Jag och min systerson tog en tur och retur med poäng till Arlanda från SDL för 15k poäng över dagen i plus. Skulle ha kostat, i plus då, 8700 kr om vi betalt för den resan.
Känns som rätt bra marginal på dom biljetterna!
För övrigt har jag i princip gett upp att ens kolla priset inrikes och bokar alltid om det går med poäng numera vilket känns som grymt bra värde med fly premium.

Det är inte billigare att åka till LA 14/6 - 16/6 Med SAS. Bara utresan kostar över 6k.

Skräll att någon skulle vara polis. :)
Det går att åka till LA nu på fredag och hem söndag för ca 6.000kr med * A och SAS ska ha ca 4.700kr för ARN-LLA T/R så dryga tusenlappen skillnad för att flyga typ 14.000 miles mot runt 800 miles? Givetvis spelar många saker in men ändå.
Du måste medge att det är lite skevt.

Inte en chans jag betalar det. ;)
Hur som helst, brukar inte resa inrikes så ofta men detta var ju smått galet.

Jag ser inte riktigt problemet, eftersom både SAS och Norwegian tar runt 4000:- för biljetterna så finns det ju uppenbart folk som är villiga och betala. Hade det inte funnits en efterfrågan så hade ju priserna varit lägre.

I dagen värld går det inte att jämföra att flyga till USA mot Luleå det är två helt olika produkter. Personligen är jag mer förvånad över att det går att hitta biljetter för 3000:- till New York än att det kostar 4000:- att flyga tor till Luleå.

Just LLA är alltid dyrt. Det beror så klart på utbud och efterfrågan.
SAS och Norwegian fyller alla kärror och ett tredje bolag skulle vara bra. MEN paxvolymen ligger dock på en sån magisk bra gräns just nu ur flygbolagens perspektiv. 2 bolag är för lite, 3 för mycket

Allt är ju relativt. En full flex C till EWR vet jag från tidigare inte är billig heller. Ser vi till helgen ligger business på drygt 46k. Bara C kvar. Med D sjunker priset med samma produkt/intjäning över 10k. Det gäller som med allt annat att om möjligt vara ute i god tid för bra bokningsklasser/kampanjer.

I jobbet betalas det ibland löjligt höga belopp även efter rabatter och jag är säker på att företagens resor gör det möjligt för oss att glädjas åt kap vi gör på privatresandet. Bolagen vill fylla upp flygen i god tid. Sedan återstår de dyraste alternativen. Ser förresten ganska fullt ut till EWR i helgen. Kul. :)

5B163B37-2DE9-4E25-B500-248FD33CFF16.png

Last edited:
Jag flyger inrikes ganska ofta. Finner att utresan från Stockholm i Plus kan ligga på ca 1500, men hemresan landar ofta på 2300 kr. Det blir ofta 4000 eller mer t/r. Kanske hade det blivit en femhundring billigare med Go.

Toppen