Senaste nytt

Singapore och Kuala Lumpur 2014

Tack för en trevlig och lättöverskådlig rapport!

Hur bra det nya resereportageformatet än är uppskattar jag forumberättelserna något mer! No offense! :rolleyes:

/mr Bakåtsträvare

dino_81;203942Hur bra det [I skrev:
nya[/I] resereportageformatet än är uppskattar jag forumberättelserna något mer! No offense!

Jag tänkte faktiskt också på det. En personlig reseberättelse är roligare att skriva, man får mer direkt feedback (Gilla!) och ser hur många som läser/kommenterar. Kanske det går att länka ihop på något sätt så att jag tex kan skapa en recension som direkt länkar till reserapporten, så den blir sökbar. Nåja, det kanske är en idé som hör hemma på annan plats i forumet.

SIN-KUL med Malaysia Airlines, Business
B737-800 - seat 1F

God morgon från Kuala Lumpur, efter ett litet hopp som känns ungefär som ARN-GOT. :) Det går flyg varje timme på den här sträckan och alla verkar köra code-share hej vilt. Den flygning som jag tog kunde även köpts som SQ/Silk Air! (som inte ens är med i samma allians som MH). Även Etihad var med på code-share på någon tur såg jag.

Malaysian-loungen i SIN är inte mycket att skriva hem om. En torftig liten historia med fåtöljer, inga fönster alls och ett par TV-apparater på väggarna. Buffén var också mager trots lunchtid, med trekantmackor, statayspett och ris. Alkoholfria drycker fanns i en kyl intill och letade man noga så fanns ytterligare en lätt maskerad kyl bakom en pelare, med öl och EN flaska vin. Jo, en liten extradetalj var två stycken elektriska fotmassagefåtöljer - som jag dock inte provade själv!

Liten buffé:
IMG_0592.JPG

Kylen med alkoholhaltiga drycker:
IMG_0591.JPG

Snabb boarding och en pre-departure juice erbjöds. Businessdelen var bra med stolar 2+2 jämfört med 3+3 längre bak. En filt och kudde fanns i stolen, för den som hinner blinka under den knappa timmes flygtid. Mat som erbjöds var kycklingpaj eller vegetarisk paj och jag hoppade faktiskt över detta helt och fick då lite mer juice och nötter istället.

IMG_0594.JPG

Flygningen var odramatisk med stigning till marschhöjd samt direkt efter det påbörjad inflygning mot ett disigt KUL. Vi landade från söder så det blev tyvärr inte någon snygg vy över staden...

Ja, den där kylen med öl, vin och sprit fick jag också stifta bekantskap med förta veckan. Håller med om att de försökt gömma den och utbudet behöver man ju inte prata om.
Hoppas flygningen var trevlig. Det var inte vår kan jag påpeka. Vi startade inflygningen flera gånger och fick avbryta flera gånger. Visserligen i väldigt tidigt skede men ändå. När vi till sist satte hjulen i backen vet jag inte vad piloten gjorde. Kändes som vi ramlade ner från skyn. Hårdare och mer oroligare landning har jag aldrig varit med om.
Vädret var bra, möjligtvis lite sidvind.
Tror både farten var för hög, vertikal hastigheten också var för hög samt att piloten inte hann räta ut planet vid den lättare crosswindlandningen vilket gjorde att vi landade snett.
Riktigt obehagligt!

Då skall jag fortsätta med att göra dej besviken, MAS Golden lounge i KL var inget ställe som gjorde någon glad. Urdåligt utbud med mat och den maten som fanns var inte ens god. Enda stället i hela Malaysia som jag fått dålig mat på. Finns vissa snittar med tonfiskröra som är hyfsade. Varmrätterna, de få som nu fanns, var helt under isen. Det fanns en fiskragu och nudelsopp som var sämre än det som serveras i en svensk skolmatsal. Jag hade i förrgår sett fram mot en trevlig kväll i F klass loungen vid min hemresa men den var stängd för renovering. Det var väl därför jag blev så himla besviken. Skulle man ha drycker fick dessa hämtas i en bar där en försiktig servitör hällde upp ett litet glas vin. Så om du bor på Shangri La i Kl så nyttja Horizon club och med sitt utsökta utbud av mat och dryck, det ser ut som det du beskrev från Singapore. Detta kommer inte MAS lounge ens i närheten av.

Testade inrikesloungen på KUL när jag flög vidare till LGK. Låter ungefär som du beskriver. Fanns någon äggmacka som var fruktansvärd. Är nu på Penang och loungen här lär väl inte bjuda på några stora upplevelser heller misstänker jag.
Fan, är F-loungen i KUL stängd! Hade sett fram emot den på torsdag på väg tillbaka mot Singapore.

Testade inrikesloungen på KUL när jag flög vidare till LGK. Låter ungefär som du beskriver. Fanns någon äggmacka som var fruktansvärd. Är nu på Penang och loungen här lär väl inte bjuda på några stora upplevelser heller misstänker jag.
Fan, är F-loungen i KUL stängd! Hade sett fram emot den på torsdag på väg tillbaka mot Singapore.

Ja det hade jag också, därför åkte vi ut i god tid vid femtiden för att njuta av en god middag och goda drycker. Det blev en besvikelse eftersom F loungen var stängd och C var knökfull eftersom två A380 avgångar avgår vid midnatt. Som jag tidigare sa var maten fruktansvärt dålig. En av de sämsta loungerna på länge.

Eftersom F-loungen var stängd orkade vi inte åka ut till satellitterminalen eftersom flighten till Singapore går från regionaldelen. Så nu sitter jag i regionalloungen som jag måste säga är rätt trevlig. Snygg, stilren och man kan få massage. Det kostar dock extra. Maten är okey. Finns glass. Bar där man kan beställa något att dricka. Visserligen inget superutbud av alkohol men ändå.
Lugnt och skönt och absolut en positiv överraskning med tanke på loungen i Singapore, inrikesloungen samt hur den andra loungen i satelliten fått för omdömen.

Nej hörrni, det känns som att det här blev en tråd som på något sätt blev hängande i luften. Man kan ju inte bara sluta en reserapport när man är som längst bort och sedan inte berätta om resten. Jag kan bara ursäkta mig med att det blev lite för mycket jobb som kom emellan för att jag skulle skriva klart - men nu är det dags...

För att friska upp minnet, om ni inte scrollar uppåt i tråden, så är jag alltså i Kuala Lumpur på snabbt besök. Blev upphämtad på flygplatsen av förbokad transport till Shangri-La som var den aktuella övernattningen. Första gången för mig på detta hotell trots att jag är förtjust i kedjan i övrigt - och de gjorde mig inte besviken. Uppgraderad till en hörnsvit på fyra rum plus badrum var inte så tokigt!

Sovrum.

01.jpg

Vardagsrum.

02.jpg

Kök med frukttallrik på bordet och plats för fyra personer.

03.jpg

Snygga färska blommor är en trevlig gest.

04.jpg

Badrum. L'Occitane-produkter luktar gott.

05.jpg

Utöver ovanstående fanns också ett litet rum för omklädning och garderob. Standarden på rummet var utmärkt och jag fick en genomgång av rummets funktioner av den trevliga kvinna som också skötte incheckningen utan väntetid. Utsikten var väl inte fantastisk, men i övrigt passade läget mig väldigt bra. Jag passade också på att testa Horizon Club som var en stor lounge med bufféer och bar - kanske lite väl mycket folk och stress vid mitt besök. Maten smakade dock bra och det fanns ett brett utbud av dryck också. Dock inte champagne vad jag kunde se.

Shangri-La brukar ha ganska pampiga lobbys och detta hotell var inget undantag.

06.jpg

Returen till Singapore var inte särskilt dramatisk. Inledningen i Malaysia Airlines Golden Lounge fick mig inte heller på särskilt gott humör. I och för sig snyggt och ett par diskar med mat, men jag tyckte det mesta var smaklöst och utan finess. Dryck fick man be snällt om i baren. En detalj att notera är att det finns en nudelkock, (eller kanske soppkock?) som gör en tallrik soppiga nudlar med tillbehör på beställning. Sammanfattningsvis så är beskrivningen som Alf skrev här ovan bra. Lite som en skolmatsal.

07.jpg

KUL-SIN med Malaysia Airlines, Business
B737-800 - seat 2A

Ett kort hopp även denna gång, i en standardboeing. Det finns högvis med dessa på KUL. Jag var tvungen att kolla efter i statistiken och MAS har faktiskt 51 stycken plan av denna typ.

08.jpg

Jag fördrev tiden ombord med att tacka ja till den ostpaj som serverades och som bonus fick jag en paj på bär också. Lite tårta på tårta - eller paj på paj snarare. Ett glas iskallt vin sköljdes ned med denna mini-middag.

09.jpg

Så - åter i Singapore för ett par arbetsdagar innan hemresan SIN-FRA-ARN. Ska ta mig tid att peta ihop något om detta också för att knyta ihop påsen.

Last edited:
Toppen