Senaste nytt

Singapore ny SAS-destination?

I septembernumret är även TAM med i *A.... Det har de inte varit sen mars...

Det är faktiskt inte SAS som producerar tidningen utan en extern leverantör, DG Communications, vilket ytterligare påverkar att smådetaljer kan bli fel. Och att en extern tidningsproducent skulle få info om en ny destination långt innan den kommit ut i ett pressmeddelande. Nja...

För övrigt kan nämnas att tidningen Scanorama är under upphandling då den ska göras om.

Intressant. SAS har inte funderat på att flytta det inhouse?
Det har jag svårt att tro. Det finns en handfull företag i Sverige som sysslar med denna typ av magasin, och det finns ju ett antal, t.ex. SJ, Arlanda Express, Malmö Aviation, Radisson etc. Säkerligen både billigare och enklare att nyttja något företag som redan har kunskapen och processerna än att göra ett enskilt magasin själv.

Det har jag svårt att tro. Det finns en handfull företag i Sverige som sysslar med denna typ av magasin, och det finns ju ett antal, t.ex. SJ, Arlanda Express, Malmö Aviation, Radisson etc. Säkerligen både billigare och enklare att nyttja något företag som redan har kunskapen och processerna än att göra ett enskilt magasin själv.

DET har jag faktiskt svårt att tro på. Jag vet hur dessa bolag jobbar och personligen skulle jag aldrig anlita dem pga deras ineffektivitet.

Jag har som bekant själv skrivit för en av dem. Varierar nog en hel del, precis som vilken industrin som helst.

Jag har ganska bra koll på alla de stora drakarna i Sverige. Ingen av dem är speciellt effektiva. De har inte heller någon som helst aning om vad de ska göra för att bli effektivare...

Jag har ganska bra koll på alla de stora drakarna i Sverige. Ingen av dem är speciellt effektiva. De har inte heller någon som helst aning om vad de ska göra för att bli effektivare...
Pratade så sent som denna vecka med personen som tidigare hade hand om SAS olika tidningar. På den tiden då en stor del var in-house tiden var de 13 pers, när neddragningarna började gick det snabbt, nu är det outsourcat.

Kan aldrig tänka mig att de skulle flytta tillbaka detta till SAS regi. De har dessutom uttryckligen sagt att de letar ny leverantör.

De flesta stora i denna nisch är i övrigt ganska små förlag, 10-15 pers för att driva kanske 4-5 tidningar inkl annonsförsäljning. Kanske går att effektivisera mer, vad vet jag (och bryr mig uppriktigt sagt inte, jag har nog med mitt eget ;)).

Last edited:
Månadsmagasin a la Scanorama bör gå att köra på 3-4 pers, max. Eller kanske 5 halvtidare. Fast nu är vi väl iofs ganska långt OT. ;)

Toppen