Singapore Airlines startar lågprisbolag

test

New member
Singapore Airlines har annonserat att man har planer på att starta ett lågprisbolag.


Bolaget är tänkt som ett no-frills flygbolag och ska flyga på mediumdistans och långdistans linjer och täcka in en stor marknad av resenärer som vill ha så billiga biljetter som möjligt.




Namnet är ännu inte klart än men flygbolaget förväntas börja flyga inom ett år. Man har heller inte sagt hur mycket/lite service som kommer ingå i biljettpriset.


Bolaget kommer flyga och skötas separat från Singapore Airlines.
 
Så dom ska driva Singapore Airlines (high-end), Silk Air (high-medium regionalt), Tiger (budget) och ytterligare ett bolag?
 
Singapores statlig investeringsbolag SEMATEC är säkert intresserad av suga in pengarna från alla delar av pyramiden.
 
Intressant:




Leithen Francis, Asia editor, Aviation Week, said: "What's going to happen with this new long-haul, low-cost carrier ... is (to) use some of the SIA aircraft that they were planning to phase out this year - they already announced that they were going to phase out the 747s and some of the 777s."Some of those aircraft are going to be reconfigured and transferred to the new long-haul, low-cost carrier. Industry executives are saying that they expect that the long-haul, low-cost carrier will use the 777s and not the 747s."They're going to use the 777s because the 777s have a lot of fuel burn, so they're cheaper to operate. Longer term, however, SIA group may look to place an order for wide bodies for this long-haul, low-cost carrier."Klicka för att utvidga...
 
Nu är det bekräftat att det är flygplanstypen Boeing 777-200 som kommer användas av Singapore Airlines lågprisflygbolag.
 
Jacob skrev:Nu är det bekräftat att det är flygplanstypen Boeing 777-200 som kommer användas av Singapore Airlines lågprisflygbolag.Klicka för att utvidga...


Bra sätt att utnyttja befintlig flotta efter att inredning & intryck sjunkit under SQ:s miniminivå.
 
Ska bli spännande att se vad det blir av det här. För några år sedan skulle alla flygbolag värda namnet ha ett lågkostnadsbolag i portföljen, det vart inget lyckat och trenden vände. Lycka till SQ!
 
Back
Top