Senaste nytt

Singapore Airlines Premium Economy, Stockholm - Singapore - Stockholm

HKG Flyer

Medlem
Jag har inte hittat några omdömen om SQ's Premium Economy här på Businessclass. Har jag missat några?

Därför tänkte jag lite kort dela med mig av mina upplevelser från en tur&retur till Singapore runt månadsskiftet oktober november.

Biljetten bokades på SIA's hemsida och priset hamnade på knappa 14 kkr efter ett tillägg för "Preferred Seat" på ett ben. Kändes som ett pris i överkant, speciellt med tanke på min sommar resa till Singapore med Qatar i business för 12 kkr.
Så nu var det upp till bevis SQ.

Anslutningsflygen mellan ARN och FRA flögs av SAS och bokades i Plus (s klass om jag minns rätt) och på resan till FRA var knök full och det blev som vanligt problem med handbagage som inte fick plats.

Ut resan till SIN med SIA's 777-300ER var bokad på första raden (31K) för en extra slant. Mycket bra plats förutom avsaknaden av fönster. Platserna 31 A,C och H, K kan rekommenderas, oändligt med benutrymme.
20161026_213857.jpg

20161026_213956.jpg

20161026_214725.jpg

Jag hade beställt "book the cook" och det blev en blandad upplevelse. Alla som hade beställt b the c fick maten serverad säkert 10-15 minuter före de andra i PE kabinen och först därefter kom dricka vagnen ut (plocka inte bort folien om du vill vänta på drickat). Jag ville prova skumpan till maten och den fanns såklart inte på vagnen å såklart ännu längre väntan. Maten var dock till belåtenhet (goa rekor) :D
20161026_230232.jpg

Hemresan med A380 så valde jag 33G (gång) på tredje raden. Kamraten innanför gjorde endast 2 toa besök på 13 timmar så det var lugnt på så sätt.
Hade book the cook även denna gång inklusive väntan på dryck. Valde vin som var helt ok (men väldigt små glas), påfyllning erbjöds inte per automatik och ska man vara kritisk så såg man inte crew förrän det var dags för avdukning.

20161104_234701.jpg

20161112_192930.jpg

Mitt betyg:
Stol och utrymme 4 av 5.
Service och mat 3 av 5.
Då min erfarenhet av PE sträcker sig till Cathay Pacific och SAS (gamla) så blir jag ändå inte jätte imponerad, visst stolen är bekväm med benstöd på alla platser och stor skärm.
Book the cook blir lite märklig när man blir sittandes med brickan en bra stund innan dryck serveras och servicen i övrigt känns standard economy.
För en rättvisare bedömning ska man nog även testa standard economy på samma bolag.

PS detta var min första SIA flight alla kategorier DS

Tack for recensionen. Jag var bokad i samma kabin pa 77W for nagra veckor sedan men da alla bokningsklasser (fick detta bekraftat av ett antal agenter) i Premium Economy kan uppgraderas till Business Class sa kunde jag inte halla mig. Uppgraderingen kostade endast ca 10k KF miles vilket kandes vart det pa en fyratimmarsflight.

Tack för denna info. Jag är bokad med SQ PE nästa vecka till Australien. Flyger via MUC och FRA och har anslutningsflygen från GOT i Y med LH.

Toppen