Senaste nytt

Singapore Airlines: Nej jag vill INTE flyga via Moskva...

Så är det nog - i mitt fall är det aktuellt senare i sommar och då går uppenbarligen DME-flyget ;) Och de dagar DME-flyget inte går får man givetvis andra alternativ (CDG, AMS, FRA). Men det var inte heller aktuellt i mitt fall.

Bilden ovan kommer inte från Singapores hemsida.

Vill minnas att man kan göra en Multi-stop bokning på Singapores hemsida. Isåfall kan du mata in dina ben som du vill ha den.

@teknik: Precis! Vilken bokningssite är det där?

Det är ett sökresultat från Cytric som visas på bilden och där brukar man kunna boka även väldigt komplicerade sammansättningar.
Cytric används av en hel del företagsfokuserade resebyråer som en mer avancerad lösning. Den drivs av Amadeus.

Jag brukar använda FCM Travel Solutions version av bokningssytemet som finns här:
Online Buchung | FCM Travel Solutions

:)

Kan man boka där utan att vara registrerat företag?

Det var väl FCM som köpte upp affärsresedelen av travellink.se?

Systemet frågar efter företagsnamn vid registerering, mest för att man ska kunna ha flera profiler för användare inom sitt konto men det går att skriva i princip vad som helst och bara gå vidare.

Ja FCM tog över den delen av Travellink.

Billigaste Singapore Airlines Busines class biljett Stockholm-Hong Kong T/R heter D3SE (22.910 SEK exkl. skatter) just nu. Men den tillåter inte routing via London utan endast med direktflyget (via Moskva) till Singapore mellan Stockholm och Singapore.

D3SE
Kod:
 1. STO-SQ-SIN-SQ/MI-HKG

Fare basis D1SE tillåter routing bl a via London men den kostar 25.810 SEK exkl. skatter.

D1SE
Kod:
 1. STO-SQ/SK/KL-ZRH/PAR/MUC/LON/FRA/CPH/AMS-SQ-SIN-SQ/MI-HKG
 2. STO-SQ/SK/KL-DUS-SQ-SIN-SQ/MI-HKG
 3. STO-SQ/SK/KL-MAN-SQ-SIN-SQ/MI-HKG

Om du inte måste flyga med Singapore Airlines, finns det andra alternativ också och du kan miles till American Airlines AAdvantage från de här biljetterna.

Alternativ 1:
British Airways Business class saver INCEU28 till Bangkok är ca 7.000 SEK billigare än till Hong Kong och den tillåter stopover i Hong Kong (och Kuala Lumpur/Singapore).
Upp till två stopover kostar 100 EUR per stop så du kan få priset lite över 20.000 SEK inkl. skatter med en stopover i Hong Kong.
Screenshot20170507 01 BA.png

Alternativ 2:
Om du kan åka sen sommar kan du flyga också med Etihad Airways till Hong Kong för ca 14.300 SEK inkl. skatter.
Screenshot20170507 02 EY.png

Tack Doktorn :)

Jag tror också att det som ställer till det på Singapores hemsida är att det om man flyger via DME blir det billigare - och därmed får de alternativen prioritet i bokningsdialogen. För vem vill betala mer och flyga mer??? ;)

I mitt fall är jag mest ute efter att pröva Singapore Airlines och lite olika flygplanstyper och samtidigt maximera antalet poäng till EuroBonus (och undvika Moskva).

FCM som hänvisas till ovan verkar fungera - fick i alla fall till de flygen jag ville ha. Tack @teknik!

Blev en bokning via Singapore Airlines skandinaviska kontor i Köpenhamn. Inga problem och eftersom personen som hjälpte mig var trevlig, effektiv och hjälpsam argumenterade jag inte för att slippa bokningsavgiften. Han skrattade till när jag sa att jag inte ville resa via Moskva.

Toppen