Senaste nytt

Singapore Airlines kommer till Arlanda

Jag kan inte bestämma mig om jag ska boka Premium Economy för strax under 9.000 SEK och få 150% till M&M eller betala nästan det dubbla och få 200% till SAS EB. Det lutar åt Business, även om PE ser helt okej ut på recensioner.

Allt hade varit så mycket enklare om QR kunde lagt sig på samma pris som SQ Business då jag föredrar poäng till OW plus att mellanlandningen i Moskva irriterar mig ett uns vad det gäller SQ. :(

Kör Business! Jag kollade lite på youtube och det verkar vara ganska stor skillnad mellan PE och Biz ändå, tycker jag.

Givet att min Alitaliabokning troligen kancelleras så fick jag unna mig en SQ i Business till Sydney istället. Några tusenlappar dyrare (om man även räknar in kostnaden för positionering och hotell i FLR och DUS), men bekvämare rutt och bättre flygbolag! Om min Alitaliabiljett mot förmodan skulle skonas, har jag i "värsta fall" två ARN-SYD t/r i business inom loppet av 2,5 veckor :D

Jag kan inte bestämma mig om jag ska boka Premium Economy för strax under 9.000 SEK och få 150% till M&M eller betala nästan det dubbla och få 200% till SAS EB. Det lutar åt Business, även om PE ser helt okej ut på recensioner.

Allt hade varit så mycket enklare om QR kunde lagt sig på samma pris som SQ Business då jag föredrar poäng till OW plus att mellanlandningen i Moskva irriterar mig ett uns vad det gäller SQ. :(
Her skal du nok have "is i maven" som @agehall ynder at sige...Der kommer nok QR rea's efter jul. Bortset fra det, er SQ det eneste selskab hvor jeg føler mig "pampered" som en konge, selv i økonomi-klasse.

• Gilla
Reactions: Gus
Det jag tänker på är om man måste gå ur flygplanet eller sitta kvar under mellanlandningen i Moskva?
Det här inlägget är från SQ Talk om tidigare Singapore-Moskva DME-Houston IAH linjen.
SQTalk - View Single Post - SQ62/61 SIN-DME-IAH return
motodave@SQ Talk skrev:
When you arrive DME, you have to go trough transit security, the funny thing the last time i went through 2 months ago , you can leave a computer in your bag , but have to take off your watch.
You can walk around in the departure hall,its pretty bad, not much to buy
just liquour, cigs and some dolls and thats about it.
Not sure about smoking zone as i donot smoke , so never really looked.

As to buying wine etc , I am not sure on USA rules, but I am pretty sure
they will not let you take it on as carry on anything over 100ml to a domestic flight you may have to put in in your checked luggage.Even though it was from duty free.
You should also check with Sq, about buying duty free in Moscow or singapore and taking on the flight from DME-Iah.

I have just flown from HKG-San Francisco, after security in HKG, my daughter had taken a bottle water from the SQ Lounge and when you board the flight
you go through another security check they check your carry on, on the jet way, and took her bottled water, even though it was after normal security, as they said that is rules from the the USA, nothing over 100ml, even if purchased after security, so I would check before you buy something and have it taken.

Good luck
motodave skrev att han/hon fick gå genom säkerhetskontrollen i Moskva DME vid när han/hon flög Singapore-Moskva DME-Houston IAH (eller omvänt).
Inlägget var från 2012 så att saker kan ha ändrats.​

Då det gäller priser och kampanjer kan jag bara upplysa om att man SQ har fr.o.m. 1 April någon form av business kampanj fr. Norden och till t.ex. Phuket / Bangkok. Hade först tänkt utnyttja QR's kampanj, men de hade inga/få platser i I alt. R klass (Thailand över påsk). Hittade på Expertflyer, Farebasis = DCP, priser i D-klass för strax över 12.000 SEK (ex skatt - inkl skatt ca 17.700 SEK ). Och efter lite letande hittade jag platser, ut via FRA och hem via DUS, 777-300ER samt A350-900. Man börjar snart drömma våt drömmar...:p EBG blir till EBS nu i feb. så denna resa får bli en del av återkvalificeringen till "Allsvenskan"...;)

Det här inlägget är från SQ Talk om tidigare Singapore-Moskva DME-Houston IAH linjen.
SQTalk - View Single Post - SQ62/61 SIN-DME-IAH return

motodave skrev att han/hon fick gå genom säkerhetskontrollen i Moskva DME vid när han/hon flög Singapore-Moskva DME-Houston IAH (eller omvänt).
Inlägget var från 2012 så att saker kan ha ändrats.​
Om man måste gå av planet för ny säkerhetskontroll.. då blir det lite för uberkrångligt.. frugan är allergisk mot tafsande säkerhetskontroller och smutsiga säkerhetsbackar...o_O

Då det gäller priser och kampanjer kan jag bara upplysa om att man SQ har fr.o.m. 1 April någon form av business kampanj fr. Norden och till t.ex. Phuket / Bangkok. Hade först tänkt utnyttja QR's kampanj, men de hade inga/få platser i I alt. R klass (Thailand över påsk). Hittade på Expertflyer, Farebasis = DCP, priser i D-klass för strax över 12.000 SEK (ex skatt - inkl skatt ca 17.700 SEK ). Och efter lite letande hittade jag platser, ut via FRA och hem via DUS, 777-300ER samt A350-900. Man börjar snart drömma våt drömmar...:p EBG blir till EBS nu i feb. så denna resa får bli en del av återkvalificeringen till "Allsvenskan"...;)

Jag kikar lite på flyg mellan Manila och Stockholm mitten av juni med retur andra veckan i september.
SQ bokningsklass D ligger på 17468 SEK hos SQ och ger 27'000 EB poäng för basic/silver.

Det är klart konkurrensmässigt både i pris och poängintjäning jämfört med SAS Plus och Business till exempelvis Hong Kong.

Jag är liiiiite sugen på detta eftersom jag tappar mitt Turkish Gold sista april och funderar på att gå över till Aegean för att få tillbaka min status.
Med 4 fligher mellan Arlanda och London med Aegean för c:a 1800kr i maj så är det klirrat redan innan sommaren.

Föst tycker jag inte att vi skall dra en hel nations medborgare över en kam, likväl vi inte gör det med religion, hudfärg, sexualitet o.s.v. BC skall hålla sig från sådan kommentarer som "dels att få in den kundgruppen i kabinen" Vi på BC skall väl inte hålla på med sådana kommentarer?
Nackdelen jag ser med att mellanlanda i Moskva är att man förmodligen börjar servera frukost 2-1,5 timmar före landningen i Moskva, det blir att vakna tidigt för oss som skal vidare till Stockholm
SQ verkar ha mycket bra priser från Stockholm till Asien kollade på ARN-BKK ut via CPH och hem via DME.

upload_2017-1-19_15-52-18.png

Någon som har koll på hur mycket detta kan ge i Eurobonuspoäng är EBD om det hr någon betydelse, ARN-CPH är i Plus.
Detta är ca 3,000 SEK billigare än TG i U klass (premium ekonomi)

Föst tycker jag inte att vi skall dra en hel nations medborgare över en kam, likväl vi inte gör det med religion, hudfärg, sexualitet o.s.v. BC skall hålla sig från sådan kommentarer som "dels att få in den kundgruppen i kabinen" Vi på BC skall väl inte hålla på med sådana kommentarer?
Nackdelen jag ser med att mellanlanda i Moskva är att man förmodligen börjar servera frukost 2-1,5 timmar före landningen i Moskva, det blir att vakna tidigt för oss som skal vidare till Stockholm
SQ verkar ha mycket bra priser från Stockholm till Asien kollade på ARN-BKK ut via CPH och hem via DME.

Visa bifogad bild 60632

Någon som har koll på hur mycket detta kan ge i Eurobonuspoäng är EBD om det hr någon betydelse, ARN-CPH är i Plus.
Detta är ca 3,000 SEK billigare än TG i U klass (premium ekonomi)
Går rutten ARN-DME-SIN-BKK och hemåt BKK-SIN-CPH-ARN?

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Borde isåfall ge 28 200 Eurobonusar om det är bokat i D-klass (med risk för avrundningsfel). Därtill kommer poäng för CPH-ARN, men det är ju en codeshare så där vågar jag inte gissa.

Föst tycker jag inte att vi skall dra en hel nations medborgare över en kam, likväl vi inte gör det med religion, hudfärg, sexualitet o.s.v. BC skall hålla sig från sådan kommentarer som "dels att få in den kundgruppen i kabinen" Vi på BC skall väl inte hålla på med sådana kommentarer? )

Den där tanken är god men kräver nog en egen tråd.
Sunt förnuft är viktigt o i allra flesta fall är det god ton på forumet.

Finns dock rätt mkt nedsättande kommentarer som SAS minus, monkey class och generellt taskig attityd mot mindre bolag.

Bara för att man inte tjänar poäng eller att de finns lie-flatstolar kan man ändå ta sig från punkt A till B som tanken med flesta resor är.

Toppen