Senaste nytt

Singapore Airlines - gammal eller ny First/Business, hur vet man?

Matore

Medlem
Hur vet man om det är nya eller gamla First resp Business på en viss sträcka?
Inte ens SQs kundservice själva i CPH verkar ha koll. Och när man googlar på olika reserapporter så är det olika kabiner, ex TPG och OMAT och jag förstår inte vilken som är vilken. Det verkar ju finnas blandat i flottan och SQ sajt ger inga detaljer, så hur vet man?

Framförallt undrar jag vilken typ av Business det är på SIN-AKL med SQ281 på 777-300ER, samt First AKL-SIN SQ286 på A380.
CPH-SIN antar jag att det nya First?

Inte ens SQs kundservice själva i CPH verkar ha koll. Och när man googlar på olika reserapporter så är det olika kabiner, ex TPG och OMAT och jag förstår inte vilken som är vilken. Det verkar ju finnas blandat i flottan och SQ sajt ger inga detaljer, så hur vet man?

Framförallt undrar jag vilken typ av Business det är på SIN-AKL med SQ281 på 777-300ER, samt First AKL-SIN SQ286 på A380.

Enligt SQ så ska deras 777-300ER ha denna säten
Business Class

Alternativt denna
Business Class

Jag tror att om first kabien ser ut så här när du ser säterna, då är det den nya Fist.
Screenshot_2018-08-11 b777-300-er-r - 777-300ER-4class-4FCL pdf.png

Ett alternativ kan ju vara och kolla på just dom flygningarna som du undar över på typ flightradar24, vilka flyg som senaste tiden flygit den sträckan och sen söka upp dom och se om dom är gammla eller nya flygplan.

Sen är det ju alltid så att man vet inte förens man är i luften, kan bli EQ change helt plötsligt.
Blir nog svårt att veta lågnt innan vilken kabin det blir

Last edited:

Dersom du har booket en tur, kan du se på seatmap hvilket fly du har. F.eks. 777-300ER, eller A380

SQ286 flys ifølge fligtradar24 med 777-300ER, ikke A380.
Skjermbilde 2018-08-11 kl. 20.54.01.png

Last edited:
Enligt SQ så ska deras 777-300ER ha denna säten
Business Class

Alternativt denna
Business Class

Jag tror att om first kabien ser ut så här när du ser säterna, då är det den nya Fist.
Visa bifogad bild 78576
Ett alternativ kan ju vara och kolla på just dom flygningarna som du undar över på typ flightradar24, vilka flyg som senaste tiden flygit den sträckan och sen söka upp dom och se om dom är gammla eller nya flygplan.

Sen är det ju alltid så att man vet inte förens man är i luften, kan bli EQ change helt plötsligt.
Blir nog svårt att veta lågnt innan vilken kabin det blir
Ja det är ju helt olika produkter och jag vill ta reda på vilken produkt som är på min sträcka.Det är inget som är random. Vilken flygplanstyp det är are redan klart men inte om det är ny eller gammal klass. Flightradar24är tyvärr ingen hjälp eftersom det varierar beroende på säsong. Just nu är det vintertabell till AKL och när vi åker i mars är det sommar. Så frågan kvarstår: vilken produkt är det på min flight?

Tack men flygplanstyp vet jag redan. Men inte vilken produkt min avgång har.

Som det står på siden jeg postet link til, så har SQ 2 typer på sine 777-300ER. Versjon 1, 2006 F og Versjon 2, 2013F.
Når du skal velge sete på SQ sine hjemmesider, ser du om det er 8 eller 4 seter.

Skjermbilde 2018-08-11 kl. 22.02.16.png

Dersom du ser dette bildet, har du versjon 1, 2006F, altså gammelt produkt.
Skjermbilde 2018-08-11 kl. 22.06.55.png

Ser du dette bildet, har du nyeste versjon, 2013F

Skjermbilde 2018-08-11 kl. 22.07.03.png

Håper dette var litt mer oppklarende.:)

Last edited:
Tack men flygplanstyp vet jag redan. Men inte vilken produkt min avgång har.
Jag tycker sidan @artanis länkar till, visare det du behöver.
Ingen inte ens SQ kan med säkerhet säga vilket plan som kommer flyga dig.
Så mycket kan hända innan.
Dom har troligen redan bestämt vilken modell av plan som ska köra sträckan, vilket plan bestäms närmare in på resan.
Sen kan det bli problem så dom får flytta om, dom kan behöva byta till annan modell då efterfrågan är stor/liten.
Tyvärr är det så att SQ har olika modeller av sina kabin klasser som sträcker sig på samma modeller.
Det är tyvärr så det är.

Som det står på siden jeg postet link til, så har SQ 2 typer på sine 777-300ER. Versjon 1, 2006 F og Versjon 2, 2013F.
Når du skal velge sete på SQ sine hjemmesider, ser du om det er 8 eller 4 seter.

Visa bifogad bild 78579

Dersom du ser dette bildet, har du versjon 1, 2006F, altså gammelt produkt.
Visa bifogad bild 78580

Ser du dette bildet, har du nyeste versjon, 2013F

Visa bifogad bild 78581

Håper dette var litt mer oppklarende.:)
Sorry såg inte länken först. Stort tack det är ju en väldigt bra sida! :)

Toppen