Senaste nytt

Singapore Airlines första flight från Arlanda till Moskva/Singapore

Hei alle! Det var en litt hektisk dag, så liverapportering har ikke vært så enkelt, men Kungsholmen har jo bidratt litt. Jeg er nå godt på vei til Singapore. Sitter på første rad i Premium Economy (31) og det er ganske ok. Det kommer en utførlig rapport senere med bilder etc.

Innsjekk på Arlanda var smidig og det var pyntet med blå løper og ballonger ved innsjekk. Sammen med boardingkort fikk vi en egen Singapore Airlines bagasjetag (inauguraltype) og en invitasjon til festlighetene ved gate F69.

Ved gate F69 var det rød løper. Mye folk. Matservering fra Pontus in the air - diverse fingermat, vann og alkoholfri drink. Etter noe tid fikk media komme inn på flyet for å fotografere.

Har problemer her på 40.000 fot med bildeopplasting. Men jobber med saken.

Bilder får komme senere, nå mer tekst:

Etter obligatoriske taler var det fantastisk underholdning i regi av SQ crew som sang 3 ABBA-låter med stor innlevelse. Definitivt en kul greie. Jeg skal få lastet opp en film av dette senere. To SQ menn sang også come fly with me før snorklipping og boarding. Samtlige passasjerer fikk en goodiebag med inaugural "diplom" og en gave (har ikke pakket opp enda) fra SQ. Vel ombord ble det et glass Prosecco. Det var åpenbart en feil med loading og etter hva jeg har funnet ut var vinutvalget litt annerledes siden mye vin fortsatt sitter fast i tollen på Kastrup....Men det er alkohol ombord ja:) Vet ikke om det Champagne i biz på denne flyvningen? Da vi forlot Arlanda var obligatoriske "vannsalutten" på plass. Mye groundstaff tok bilder av flyet. Både på ARN og i Moskva.

Turen til Moskva var smidig. Flyet var til Moskva langt fra fullt.Et par ledig seter i Premium Economy og nesten helt tomt i bakerste economy. Rent og pent fly som har vært i trafikk siden July. Dette var mitt første møte med A350, og inntrykket er positivt. Behagelig lavt støynivå selv her ved motoren hvor jeg sitter. En light snack (for meg kjøttboller og tilbehør) på vei til Moskva hvor vi landet Ii strålende sol og ble møtt av vannsalutt. Ved taxing inn til terminal var det ganske så mange utrangerte fly som stod rundt om kring. Rene flykirkegården. I Moskva måtte alle ut og alle personal belongings måtte med. Ved gate fikk vi først et russisk "bakeverk/kake" som en gave før vi tok en rulletrapp opp og svingte til venstre for ID-sjekk og så security. Siden jeg var langt fremme i køen gikk dette relativt smidig, men dette er definitivt ikke en prosedyre jeg gleder meg til lørdag morgen 06:00 når vi kommer tilbake....

Etter security var det nok en kontroll av pass, dokumenter og nøye gransking av ansiktet...hmmmm er du den du sier du er...;-) Men så var det å gå til gate 13 som vi også kom til da vi ankom. Litt ventetid og dokumentgransking før ombordstigning. Vet ikke hvor mange som kom på, men mange gikk også av....I premium economy er det nå 2/3 fullt. Takeoff mot Singapore og smidig climb til cruising level. Nå er klokken 1910 svensk tid og vi har vært i lufta i 4 timer. Middagen bestod av 3 valg - vegetar, biff eller kylling. Mer detaljer om dette senere. Og litt vin. Nå har jeg reclinet mitt sete så mye som er mulig men fotstøtten er en vits, den burde støttet høyere opp, altså, når man hviler bena sitter man med en knekk oppover. Jeg trodde ut fra bilder at dette skulle være bedre, men jeg har kompensert med å legge carry on skrått ned mot bulkhead og polstrert med teppe og pute:) Det funker...so far.... Men jeg må si at jeg gleder med til å fly biz hjem fredag aften...

Vi tok igjen natten for en time siden og kabinbelysningen er slått av...så jeg får se hva som er mulig av søvn før vi lander lokaltid 06:55...

A
Etter security var det nok en kontroll av pass, dokumenter og nøye gransking av ansiktet...hmmmm er du den du sier du er...;-) Men så var det å gå til gate 13 som vi også kom til da vi ankom. Litt ventetid og dokumentgransking før ombordstigning. Vet ikke hvor mange som kom på, men mange gikk også av....I premium economy er det nå 2/3 fullt. Takeoff mot Singapore og smidig climb til cruising level. Nå er klokken 1910 svensk tid og vi har vært i lufta i 4 timer. Middagen bestod av 3 valg - vegetar, biff eller kylling. Mer detaljer om dette senere. Og litt vin. Nå har jeg reclinet mitt sete så mye som er mulig men fotstøtten er en vits, den burde støttet høyere opp, altså, når man hviler bena sitter man med en knekk oppover. Jeg trodde ut fra bilder at dette skulle være bedre, men jeg har kompensert med å legge carry on skrått ned mot bulkhead og polstrert med teppe og pute:) Det funker...so far.... Men jeg må si at jeg gleder med til å fly biz hjem fredag aften...

Aj då, security igen... det var bättre för då man fick sitta kvar vid mellanlandning.. Vet inte hur det var i Moskva dock...)
Min kära hustru är allergisk mot säkerhetskontroller (som hon upplever som jobbiga med vätskor , smutsiga backar för handväskor mm mm...) så det får bli utresa via FRA/DUS så slipper man detta, i väntan på direktflyg. Eller när man åker själv eller med grabbarna "då blir det INGA problem..." :D

Toppen