Senaste nytt

Singapore Airlines får återigen den längsta flygrutten

Ja effektivt är det då man inte behöver byta plan. Inget snack om saken.
Debatt inlägget från DN var skrivet av 5 flygforskare så helt taget i luften kan det nog inte vara. Men jag tyckte det t.ex var intressant att om man flög lite lägre så åstadkom man mindre skada. Plus allt som kan göras för att flyget gör mindre skada är ju inte av ondo utan tvärt om. Man vill ju kunna få flyga så mycket som möjligt. Det är ju det vi gillar.

Debatt inlägget från DN var skrivet av 5 flygforskare så helt taget i luften kan det nog inte vara. Men jag tyckte det t.ex var intressant att om man flög lite lägre så åstadkom man mindre skada. Plus allt som kan göras för att flyget gör mindre skada är ju inte av ondo utan tvärt om. Man vill ju kunna få flyga så mycket som möjligt. Det är ju det vi gillar.
Att säga att det är bättre att flyga på lägre höjd ställer jag mig också tveksam till, går inte att generalisera på så sätt. Säg att du har stark medvind på höjd X men enbart svag medvind på höjd X-Y. Då lär det väl vara bättre att flyga på höjd X?
Luften är väl tunnare högre upp också, vilket borde minska motståndet och därmed dra mindre bränsle?

High Altitude Flight Operations - SKYbrary Aviation Safety

Vilket fall som helst så den som är intresserad och har DN så var det en intressant artikel som tog upp möjligheter inom flyget.

"Flygforskare" vet jag inte om jag skulle kalla dem. Oavsett, även akademiker kan fara med osanningar och åsikter. Jag kikade igenom deras senaste publiceringar lite snabbt och inget såg direkt ut att stödja dessa påståenden, så jag är väldigt skeptisk. Framförallt eftersom akademiker älskar att hänvisa till det de själva ha skrivit så blir jag väldigt misstänkssam när en oppinionsbildande insändare inte hänvisar till några hårda fakta alls. Det känns som att de vill att vi ska lita på dem eftersom de är akademiker.

Jag läste idag i DN att den värsta boven när det gäller utsläpp är just långflygningar. Tråkigt att Singapore Airlines då satsar på denna extrema långflygning.
Plus att det måste vara väldigt ansträngande att flyga så länge även om man sitter i business class.

Det du Agö säger om Air France La Premier gör mig förhoppningsfull. Ska göra det till Hong Kong snart. Är så förväntansfull.
Har inga beräkningar som belägg men att ta sig mellan NY och Singapore med ett stopp i Frankfurt (som bolaget gör idag) jämfört med direkt borde vara mer miljövänligt. Det som skulle innebära det motsatta är att det är högre förbrukning per person i och med konfigurationen.

Är det i morgon som det är premiärdags? Någon här som kommer att vara ombord?
Det är imorgon kl2335 den lyfter.

http://www.businessclass.se/forum/t...a-non-stop-flygning-singapore-new-york.93564/
fec553e84ca55d9f63cdc4660d838bfa.jpg

Toppen