Senaste nytt

Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

Jag åkte till Chicago för att gå på den 3 stjärniga restaurangen Alinea. Här är en av efterrätterna. Besök på Alinea kan jag rekommendera.

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    790,2 KB · Visningar: 400
Idag fick min hemstad, Bergamo, sin första Michelin-stjärna på många år. Tyvärr innebar det samtidigt att våra två bib gourmand blev avlistade.

8km från centrum, i en förort, tillföll stjärnan "Il Saraceno" - ska boka bord snarast.
Jag väntar på dagen då Västerås får sin första stjärna ;) FRANK är visserligen det enda stället jag kan tänka på som har viss potential att nå en stjärna.

Har följt den här tråden sedan början, och man kan lätt påstå att det är en av de mest intressanta trådarna på BusinessClass.se. Har inför en kommande resa sökt ut ett antal Michelin restauranger som jag ska testa. Det blir inga 20-rätters avsmakningsmenyer med vinpaket för 3000kr, utan snarare restauranger som erbjuder riktigt prisvärda luncher. Bokade nyss ett bord på Joel Robuchon, och nu gäller det att lista ut hur man ska fixa bord hos resten. Återrapporterar gärna om intresse finns :)

Bokade nyss ett bord på Joel Robuchon, och nu gäller det att lista ut hur man ska fixa bord hos resten. Återrapporterar gärna om intresse finns :)
Grymt Vilken Joël Robuchon ska du besöka? Den i Paris (**) var min bästa upplevelse förra året, sanslöst god och enkel mat i en opretentiös miljö.

På lördag äter jag middag på Lung King Heen i Hong Kong (***). Har länge velat besöka detta ställe, blir otroligt kul.

Hur var det? *nyfiken*
Det var bra, mycket bra! Men kanske inget som man blir lyrisk över. Vi tog stora menyn med vinpaket, och för samma pris kan man, enligt mig, få en bättre upplevelse i samma stad på exempelvis Thörnströms. Höjdpunkten var rätten med hummer, knutet ägg (variant på pocherat ägg) och gotländsk tryffel. Lågvattensmärkena var skalbit i mussel-ammisen, aningen torrt lamm samt servicen.

Testade Lincoln igår. Klart överskattat. Visst var maten helt ok men det var inte stjärnklass. Sannolikt det "sämsta" ställe med stjärna jag varit på. Ingen risk att man gick därifrån hungrig dock. På måndag blir det Betony, skall bli intressant att testa.

Testade Lincoln igår. Klart överskattat. Visst var maten helt ok men det var inte stjärnklass. Sannolikt det "sämsta" ställe med stjärna jag varit på. Ingen risk att man gick därifrån hungrig dock. På måndag blir det Betony, skall bli intressant att testa.
Då har du inte varit på "trestjärniga" Lung King Heen. Fruktansvärt ointressant. Jämfört med Bo Innovation är det ett skämt. Det befäster bara min bild av hur bra maten är i Skandinavien och hur många restauranger som förtjänar uppmärksamhet.

Har ätit på Lincoln. Gott men inte mer än så.

Skall eventuellt till London på onsdag. Dinner verkar fullt, i alla fall fram till 2145. Samma sak med St Johns. Funderar lite på Hawksmoor eller The Shed. Några andra bra tips?

Toppen