Senaste nytt

Signuppoäng på Amex som befintlig kortmedlem?

Jag är inte så säker på att de får använda uppgifterna på detta sätt. Men om några år lär vi ha en del datapunkter. :)

Det är lite skillnad på bredbandsleverantörer och finansiella tjänster. Bredbandsleverantören har inte den infon därför att den ligger möjligen hos ekonomiavdelningen och det är inte relevant att du varit kund hos dem tidigare för att koppla in och ur ditt bredband.

Hos ett kreditkortsföretag är det absolut relevant huruvida du varit kund innan för att de ska kunna göra en riskbedömning på dig. De vill också veta om du sade upp kortet själv, eller om du blev av med det pga du bröt mot några regler, inte betalde etc. Därför känns det väldigt osannolikt att dessa system skulle vara så isolerade att de inte plingar till att en befintlig kund finns i systemet. Det skulle vara väldigt lätt att lura systemet då.

Men vi behöver bara gå till AMEX GDPR-policy för att se hur det faktiskt står till. Exemplet nedan gäller att de sparar dina personuppgifter i fem år för finansiering av terrorism etc, men det finns fler lagar att ta hänsyn till. Datalagringar av dessa anledningar kan man inte be dem ta bort.

Vi behåller bara dina personuppgifter så länge vi behöver för att vi ska kunna leverera de produkter och tjänster som du begärt, såvida vi inte måste behålla dem under länge tid på grund av lagar, bestämmelser, tvister eller rättsliga processer. Till exempel lagras dina personuppgifter av American Express i 5 år efter att ditt konto avslutats på grund av krav enligt 5 kap. 3 § i Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Om ditt konto har obetalda skulder och saldot inte betalas eller annan överenskommelse görs, i enlighet med god utlåningssed, kan uppgifterna behållas av oss under en längre tid och tas med i en bedömning om du skulle välja att ansöka om produkter från American Express i framtiden.

Därför känns det väldigt osannolikt att dessa system skulle vara så isolerade att de inte plingar till att en befintlig kund finns i systemet. Det skulle vara väldigt lätt att lura systemet då.
Jag tror säkert att du har rätt. Men bara för att de måste spara något enligt "enligt 5 kap. 3 § i Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism" betyder det inte nödvändigtvis att de får använda informationen för att stoppa oönskade bonusar. Jag är så långt ifrån en GDPR-expert man kan komma men vet att lagstiftningen är tämligen stark för skydd av "konsumentens integritet".

Jag tycker även historiken som den beskrivs i många trådar antyder att många fått "sign up bonusar" fast man kan tycka att det borde ha "plingat till". Men framtiden lär ge svaren om hur det fungerar i praktiken.

Jag tycker även historiken som den beskrivs i många trådar antyder att många fått "sign up bonusar" fast man kan tycka att det borde ha "plingat till". Men framtiden lär ge svaren om hur det fungerar i praktiken.

Antagligen har det inte fungerat tillfredsställande och det är därför de ändrar texten.

Frågar åt en vän (det är sant!) :)
Jag är för ringrostig för att ge ett korrekt svar kände jag så frågar här.

Mr har ett Elitekort och Mrs ett extrakort kopplat till det kontot.
Två 2-4-1 vouchers är sedan länge intjänade och frågan dök upp om...

Kan Mrs ansöka om eget Elitekort och använda samma Eurobonuspoäng-pott (Point Sharing) eller blir det två olika konton Mr och Mrs samlar på?
Kan Mr köra ett Premium och trigga vouchers på det kortet men som då bokas från det vanliga poängkontot?

Hoppas ni förstår någorlunda... extra intressant nu såklart med 45000 poäng innan 30/4! :)

Kan Mrs ansöka om eget Elitekort och använda samma Eurobonuspoäng-pott (Point Sharing) eller blir det två olika konton Mr och Mrs samlar på?
Kan Mr köra ett Premium och trigga vouchers på det kortet men som då bokas från det vanliga poängkontot?

Hoppas ni förstår någorlunda... extra intressant nu såklart med 45000 poäng innan 30/4! :)

Om de har ett gemensamt Point sharing-konto hos SAS Eurobonus så hamnar alla poäng där. Vouchers är dock personliga. (kopplade till individens konto)

De samlar alltså på samma konto - och kan boka med den samlade summan av poäng med vilken voucher som helst.

Hälsa din vän att det är en chansning huruvida hon faktiskt får de 45000 poängen eftersom det i klartext står att hon inte är berättigad till dem.

Hälsa din vän att det är en chansning huruvida hon faktiskt får de 45000 poängen eftersom det i klartext står att hon inte är berättigad till dem.
Tack för svar. Har inte läst något själv och antog bara att eftersom hon bara har extrakort så är hon ingen "riktig" Amexanvändare.

Tack för svar. Har inte läst något själv och antog bara att eftersom hon bara har extrakort så är hon ingen "riktig" Amexanvändare.

Det är mig veterligen första gången Amex använder det kravet. Hur det sen blir i verkligheten med poängen låter jag vara osagt men det är som sagt en chansning. Har vännen nått upp till sina två 241-vouchers redan på året har paret antagligen ganska hög årlig spend och känner de att behöver fler vouchers per år (och att de är värda 2400:-/st) så kan det ju ändå vara en god idé att ha två Elite-kort med risken att de får 0 poäng för att frun blir värvad.

Toppen