Senaste nytt

Signalfel och ersättning

Absolut. Men det är ju endast bilaterala avtal mellan markägaren och de bolag som valt att acceptera markägarens krav och inget som ruckar på principen om fri prissättning.
Helt korrekt naturligtvis.

Verkar dock i detta fall som om @Aurora råkat ut för någon med 495/499 i jämförpris (ca 25-30km?) som kör utan fast pris till ARN, vilket är klart över gängse prissättning, men helt enligt regelverk och därför svårt att göra något åt.

Hoppas att försäkringen täcker det. Har själv mycket dålig erfarenhet av TH när det gäller liknande situation då de vägrade acceptera flyg som allmänt transportmedel (separata bokningar med 6+ timmar emellan, inom Norden).

Måste ha fast pris? Låter högst olagligt. Prissättningen är fri såvitt jag vet och har så varit sedan avregleringen. Slut på OT.
Ja, som någon annan påpekade gällde det antagligen FRÅN Arlanda. Det var andrahandsuppgifter till mig som jag inte kollat upp själv.

Helt korrekt naturligtvis.

Verkar dock i detta fall som om @Aurora råkat ut för någon med 495/499 i jämförpris (ca 25-30km?) som kör utan fast pris till ARN, vilket är klart över gängse prissättning, men helt enligt regelverk och därför svårt att göra något åt.

Hoppas att försäkringen täcker det. Har själv mycket dålig erfarenhet av TH när det gäller liknande situation då de vägrade acceptera flyg som allmänt transportmedel (separata bokningar med 6+ timmar emellan, inom Norden).

Takk. Jo mer jeg tenker på det, jo mer surt og jævlig irriterende er det! ARGH! Jeg satser på at COOP / If fikser det, tenker jeg ringer dit først uansett :)

Över 500kr gäller referensresan som alla bilar skyltar med på sidorutan och som vanligtvis ligger på ~300kr i Stockholmsområdet.

Nu har jag talad med If. Uheldigvis har jag inte betalad min flygresa med COOP MedMera Mer, og derfor kan de inte hjälpa mig. Hadde jag köpt biljetten med COOP MedMera Mer hadde jag fått hjälp.
Trygg Hansa dekker bare utgifter hvis du INTE hinnar ditt flygplan. Dom sa til mig på telefonen at dom inte kunne hjälpa mig for jag var på flygplatsen i tide. Så jag straffes for att hinna flygplanet. WTF? What a shitty ass reiseforsäkring, finns det ngn tips til ngn som är bättre enn Trygg Hansas? Jag är rimelig pissed for det, makes no sense at all.

Ad SL/UL så får jag INTE 800kr från SL, fordi min resa började i UPPSALA - då är det UL som gjelder. Ergo bare 400kr. 3 månaders saksbehanldingstid. Och da kan dom enda säja NEJ.

Siden min mamma betalde resan för mig med sitt kredittkort, da det var hon som villa ha besök av mig, är jag inte covered av kredittkortselskapets forsäkring (only valid for household members up to 20 years and/or up to 3 companion travellers). Så jag är fucked. No money for me.

Får lyst att aldrig åka tog til Arlanda mer, men alternativet er jo NADA siden det endast går UL-buss som bruker 45-60 minutter åt Arlanda. FML. Jag måste flytta :D

Last edited by a moderator:
Nu har jag talad med If. Uheldigvis har jag inte betalad min flygresa med COOP MedMera Mer, og derfor kan de inte hjälpa mig. Hadde jag köpt biljetten med COOP MedMera Mer hadde jag fått hjälp.
Trygg Hansa dekker bare utgifter hvis du INTE hinnar ditt flygplan. Dom sa til mig på telefonen at dom inte kunne hjälpa mig for jag var på flygplatsen i tide. Så jag straffes for att hinna flygplanet. WTF? What a shitty ass reiseforsäkring, finns det ngn tips til ngn som är bättre enn Trygg Hansas? Jag är rimelig pissed for det, makes no sense at all.

Ad SL/UL så får jag INTE 800kr från SL, fordi min resa började i UPPSALA - då är det UL som gjelder. Ergo bare 400kr. 3 månaders saksbehanldingstid. Och da kan dom enda säja NEJ.

Siden min mamma betalde resan för mig med sitt kredittkort, da det var hon som villa ha besök av mig, är jag inte covered av kredittkortselskapets forsäkring (only valid for household members up to 20 years and/or up to 3 companion travellers). Så jag är fucked. No money for me.

Får lyst att aldrig åka tog til Arlanda mer, men alternativet er jo NADA siden det endast går UL-buss som bruker 45-60 minutter åt Arlanda. FML. Jag måste flytta :D
Shit precis allt har gått fel.... Men du har nog lärt dig en massa......

Jag har skummat igenom några försäkringsvillkor, förutom hemförsäkring Trygg-Hansa samt kortreseförsäkring Coop Medmera mer enligt ovan.
Av de kortreseförsäkringar som jag läst har jag inte funnit någon (förutom Coop M3) som har resestartsskydd.
Av hemförsäkringar finns det ett par med resestartsskydd, jag kan se att det ingår i Länsförsäkringar samt i If Stora hemförsäkring.
Vänligen notera att övriga villkor i hemförsäkringen kan vara sämre, eller bättre, för just dina behov. Jag kan också ha missat några villkor så se det inte som en absolut sanning.

American Express | Sverige | Reseförsäkringar Inget resestartsskydd för AmEx Premium eller Elite
Platinum | Sverige | Zurich Försäkring Inget resestartsskydd för Handelsbanken Platinum
Premium - kortet med förmånlig reseförsäkring | Nordea.se Inget resestartsskydd för Nordea Premium MasterCard
Kompletterande kortförsäkring - avbeställningsskydd och ersättning vid förseningar på resan - Swedbank Inget resestartsskydd för kollektivtrafik hos Swedbank, däremot ett visst resestartsskydd ifall anslutande flyg är försenat, endast vissa kort
The website is currently unavailable Inget resestartsskydd hos SEB kort

Villkor och förköpsinformation - if.se
If Stora Hemförsäkring har resestartsskydd ResXtra (ingår ej i "normala" hemförsäkring).
"12.2 FÖRSENING TILL RESA
Om du kommer för sent till en i förväg bokad och betald resa, får du ersättning för nödvändiga och skäliga merkostnader för att ansluta dig till resan.
Är anslutning till resan inte möjlig kan du istället få ersättning med ett belopp som motsvarar den missade resans pris.
Avdrag görs för kostnader som kan återfås av researrangör eller transportföretag.
Förseningen ska ha sin grund i en plötslig och oför- utsedd händelse som inträffat när du är på väg till resans utgångspunkt och som du inte kunnat förhindra, eller att det allmänna färdmedel du rest med dit för- senats. En förutsättning är att du påbörjat färden i så god tid att du under normala förhållanden och med hänsyn till väderlek och trafiksituation skulle ha hun- nit boka in dig och ditt bagage i förväg i enlighet med vad som krävs av researrangör och transportföretag, dock minst två timmar före avgång.
Högsta ersättning är 25000 kr per person dock högst 75000 kr sammanlagt.
"

Rtt frskring fr dig som bor i bostadsrtt
Länsförsäkringar hemförsäkring ingår resestartsskydd
"J.3 Resestartskydd
Försäkringen gäller om du inte hinner med en på förhand bokad och betald utresa från Norden eller hemresa till Norden på grund av en plötslig och oförutsedd händelse under färden till resans utgångspunkt. Förutsättningen är att du påbörjat resan till utresans/hemresans utgångspunkt och i så god tid att du under normala förhållanden skulle ha hunnit boka in dig och ditt bagage i enlighet med vad som krävs av researrangör och transportföretag.
Du får ersättning för skäliga merkostnader som uppstår för att du ska kunna ansluta dig till resan. Om det vid utresan inte går att ordna så att du kan ansluta dig betalar vi istället merkostna der för hemresa och reseavbrott.
begränsning
Försäkringen ersätter inte kostnad som du kan återfå från rese arrangör eller transportföretag.
Högsta ersättningsbelopp
Vi betalar merkostnader med högst 5 000 kronor per försäkrad. Reseavbrott ersätts i längst 45 dagar och med högst 500 kronor per försäkrad och dag, se avsnittet J.4.3 Beräkning av ersättning och högsta ersättningsbelopp.
"

Bostadsrättsförsäkring Folksam hemförsäkring har ej resestartskydd.

Det finns ungefär 1.000 fler betal/kreditkort/Visa/MasterCard/Diners/AmEx/Gold/Premium/Platinum/Blue/Selected/Etc/Etc och varje kort har sina egna villkor som gäller idag, men kanske inte samma villkor imorgon. Likaså nästan lika många hemförsäkringar...

Toppen