Senaste nytt

Sicilien och Palermo- bra ställen för mat och dryck och i viss mån boende?

JohanGE

Medlem
Kanske för lång resa givet den begränsade tiden, men Taormina är ju alltid värt ett besök när man är på Sicilien (om man inte redan bockat av den, dvs.). Betydligt trevligare i September när högsäsongen är över. Härifrån har ni gudomliga vyer äver Etna, grekisk amfiteater, Isola Bella, etc.
 

henrik l

Medlem
Jag brukar säga till mina kära fru, "slå mig inte nu:D, men tack vare dig får jag spendera 5-7 veckor per år på denna fantastiska ö. Jag har ju som sagt var spenderat 5-7 veckor där sedan 1999. Av kommentarerna ovan så framgår det att det finns det massor att upptäcka. Vi är baserade i Sciacca, typ 10 mil rakt söderut från Palermo, vid kusten. När jag är där, lever jag livet lite som en "local". Men varje sommar brukar vi ta oss ut på en ö-utflykt med 2-3 övernattningar. Vi har väl gjort det 8-9 gånger+plus ett antal dagsutflykter och vi är lång ifrån färdiga. Är det någon som vill veta mera, så skicka gärna ett PM. Jag kan ju ge min bild. Bra restauranger och hotell kan ni nog Googla upp själva.

Men lite mera udda saker som är sevärda kan jag kan jag kanske ge lite tips om, eller ställen som jag gillar, eller som har etsat sig fast i mitt minne. Som jag skrev ovan, en sådan sak var när upptäckte att vi var i "Targa Florio land". Som 10-åring var jag lite ledsen när Joachim Bonnier omkom på Le-Mans 1972. När jag insåg att han vunnit Targa Florio 2 gånger på 1960-talet försökte jag få min omgivning att att förstå: "Fatta hur stort det är att en svensk har vunnit här två gånger". Entusiasmen var begränsad hos omgivningen:p. Ursäkta lite OT, men det finns sånt som berör på ön.

Ett annat lite udda utflykstmål är Santa Margerita di Belice inte så så långt från Sciacca och Menfi. 1968, drabbades området av en jordbävning. Man lämnade alla raserade hus och byggde upp nya byar. Så idag kan man fortfarande knalla runt i ruinerna från jordbävningen. Det är fascinerande att se och jag har varit där med svenska besökare, medan min kära hustru tycker "varför ska ni kolla på det.

Ursäkta att jag spann loss lite gran, men den här ön finns i mitt hjärta och det finns så mycket att upptäcka, men hör gärna av er om ni skall dit, så kan jag kanske mina högst personliga tips + konsultera min kära fru:D.
 
Toppen