Senaste nytt

Shanghai - En stad att bo i eller inte?

Även jag har viss erfarenhet av Shanghai då jag har rest dit ganska frekvent sedan 2008. Det är en fantastisk stad på alla sätt utom ett, luften. :(

Den börjar bli rätt dålig och jag har sett en markant försämring under dessa 5 år som jag har kommit dit.

Jag älskar dock pulsen, livet, folket, känslan av storstad, att det går att äta otroligt bra för lite pengar, att det går att äta fruktansvärt dåligt för enorma mängder pengar och allt däremellan. Det finns verkligen allt där. :)

Luften är anledningen till att jag med stor sannolikhet skulle försöka välja Singapore som det ultimata stället att bo på, trots att det är mindre och kanske lite mer tråkigt. Om man nu fritt får välja. ;)

Luften börjar bli dålig? Nu har jag främst varit i andra kinesiska städer, men även ibland i Shanghai. Jag upplevde den som dålig redan för 15 år sen när jag var där för första gången, och sakta har det blivit sämre sedan dess. Även jag har vid ett par tillfällen funderat på att flytta till Kina (pluggade där för många år sedan), men den enskilt största anledningen som avskräcker mig är luften. De senaste åren har mitt intresse för att bosätta mig där minskat kraftigt, det räcker med att resa dit då och då.

Om man nu skulle flytta till Shanghai...

? Vilket område bör man bo i!
? Vart skall man bo och vart finns flest expat och rätt sida till flygplatsen?

French Concession helt klart. Det är där allt det roliga sker. :)

Expats finns det överallt och flygplatserna är inte så fina. ;)
(det finns 2, en i Pudong och en i Puxi)

Kan inget annat än hålla med om att French Concession is the place to be. Trevlig och charmigt område med bra nöjesliv och restauranger.

Såg nyss denna tråden, kan skriva lite mer info senare. Men det finns definitivt fler områden än Former French Concession, även om jag själv bor där. :)

Bor i Shanghai sedan 2.5 år tillbaka och trivs mycket bra. Fråga på. Gällande boende beror det lite på om man kommer själv eller med familj (barn) och var ditt arbete ligger, trafiken kan vara hemsk.

Toppen