Senaste nytt

Service under flygningen i coronatider

Tomas E

Medlem
BA i Economy ARN-LHR idag. (För övrigt en i stort sett fullsatt flight.) En chipspåse, två kakor och en flaska vatten, allt i en ytterpåse. Man kunde få juice och kaffe/te om man bad om det. Blev så chockad över att man alls fick något i Economy (har flugit SAS...) att jag glömde ta en bild. Hörde någon fråga om öl till chipsen men det fanns inte ens mot betalning.

Såg inte vad som serverades i Business men såg att det var seatblock där framme.
 

Senator

Moderator
BA i Economy ARN-LHR idag. (För övrigt en i stort sett fullsatt flight.) En chipspåse, två kakor och en flaska vatten, allt i en ytterpåse. Man kunde få juice och kaffe/te om man bad om det. Blev så chockad över att man alls fick något i Economy (har flugit SAS...) att jag glömde ta en bild. Hörde någon fråga om öl till chipsen men det fanns inte ens mot betalning.

Såg inte vad som serverades i Business men såg att det var seatblock där framme.

Det skall vara full service i Club Europe for tillfälle. Jag skulle ha åkt på fredag men jag skjuter på det. "Seat Block" är väl ett SAS fenomen i den s.k "Premiumkabinen" ;) Nu som nästan alla europeiska bolag har tagit bort flexibla kabiner för fasta stolsrader, men fortfarande säljer en affärsklassprodukt så säljs aldrig mittenstolen på bolag som British Airways, Lufthansa, Swiss, Iberia, Brussels, Air France, KLM, Brussels, Austrian och dyl. Det är så produkten ser ut på alla bolag utöver SAS som har en "premiumkabin" inom Europa.
 

mha321

Medlem
Det skall vara full service i Club Europe for tillfälle. Jag skulle ha åkt på fredag men jag skjuter på det. "Seat Block" är väl ett SAS fenomen i den s.k "Premiumkabinen" ;) Nu som nästan alla europeiska bolag har tagit bort flexibla kabiner för fasta stolsrader, men fortfarande säljer en affärsklassprodukt så säljs aldrig mittenstolen på bolag som British Airways, Lufthansa, Swiss, Iberia, Brussels, Air France, KLM, Brussels, Austrian och dyl. Det är så produkten ser ut på alla bolag utöver SAS som har en "premiumkabin" inom Europa.

Det där beror nog helt på hur man definierar "seat block", och där verkar det finnas nästan lika många definitioner som personer. De vanligaste 3 är väl:

1. Man säljer inte mittsätet

2. Man säljer mittsätet om det blir fullt, men håller det tomt så länge det går, och det går inte heller för andra passagerare att välja det sätet aktivt förrän det faktiskt är fullt.

3. Man råkade få ett tomt säte bredvid sig, kanske av slumpen, eller av annan anledning.


Situationen i business kabinen på de flesta bolag matchar ju både variant 1 och 3...eftersom både punkt 1 och 2 innebär att punkt 3 uppfylls automatiskt.

I fallet sas är det väl numera endast punkt 3 som gäller. Det finns också någon form av mjuk version av 2 som dock kan brytas av både statuskunder och de som ber om det från personal, men inte online av kunder utan status.
 

johannesa

Medlem
Det skall vara full service i Club Europe for tillfälle.

Det är inte riktigt full service, man får en färdigpackad låda med smörgås (val av två varianter), liten sallad och en dessert samt en flaska vatten. Under åtminstone vissa tider på dagen fick man pre-Corona en varm måltid från och till Sverige serverad på bricka tillsammans med varmt bröd. Däremot är det full bar i Club Europe och champagnen kommer återigen i småflaskor. Boarding sker bakifrån och fram, vilket innebär att det inte görs någon priorityboarding. Som hos andra är det obligatoriskt med munskydd och det delas ut desinfektionsservetter och handgel när man kliver ombord. Avstigning sker i omgångar, oftast fyra rader i taget framifrån och bak.
 

NotRyan

Medlem
Det är så produkten ser ut på alla bolag utöver SAS som har en "premiumkabin" inom Europa.
Finns det något annat bolag som har Premium economy inom Europa? Om det finns, har dom seat-block där?

SAS har tyvärr ingen affärsklass inom Europa, dock tillhandahåller man vissa förmåner till premium economy-resenärerna som hos andra bolag är förbehållna affärsklassresenärerna.
 
Last edited:
Toppen