Senaste nytt

Service på Lufthansa First

aruba1

Medlem
Kan hålla med föregående inlägg om att huvudrätten på LH inte är bra. Av min hittills avverkade sju LH F flighter var det endast vid ett tillfälle huvudrätten var OK och då var det en fiskrätt.
 

Vixit

Medlem
För att bli HON krävs, om jag har läst rätt, 600 000 Status Miles under två kalender-
år. Som exempel ger en enkel Businessresa i bokningsklass D ARN-MUC 2000
Status Miles.

Nästan rätt, för HON krävs det 600 000 HON Circle Miles, inte 600 000 Status Miles, inom två kalenderår.

Status Miles tjänar man genom att flyga vilken *A carrier som helst och i vilken serviceklass som helst.

HON Circle Miles ges enbart för resor i Business och First - och detta dessutom enbart på flyg som opereras av Lufthansagruppens egna bolag (Lufthansa, Lufthansa Private Jet, Adria Airways, Air Dolomiti, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Croatia Airlines, Eurowings, LOT Polish Airlines, Luxair samt Swiss).

Med andra ord, du kan tjäna poäng till Senator-status (Miles & Mores *A Guldnivå) genom att flyga t ex ekonomi med SAS eller First med Singapore Airlines, men ingendera ger dig en enda liten HON Circle Mile...

Köper du en biljett i Business av Lufthansa men operating carrier är ex vis SAS eller United = inga HON Circle Miles heller. Så det finns idag 8 direktflyg ARN-FRA som Lufthansa säljer affärsklassbiljetter på, men 3 av dem utförs av SAS. Köper du någon av de avgångarna tjänar du Status Miles, men inte HON Circle Miles, trots att biljetten är såld av Lufthansa och du reser i Business. Så man ska akta sig för codeshare!

Ryktesvis är det ”LH Metal” som gäller, så en Business-biljett utställd av United men Operated by Lufthansa ska däremot ge HON Circle Miles. Det har jag dock inte testat själv.
 
Last edited:

Canadien

Medlem
trots att biljetten är såld av Lufthansa och du reser i Business
Fast om det är SAS som är operating carrier så reser man ju premium ekonomi och inte Business, även om den bokas med bokstäver som på andra bolag är business. (C,D,J,Z e t c) det borde ju framgå om inte annat när man väljer plats och det inte är något blockat mittsäte.
 

Vixit

Medlem
Fast om det är SAS som är operating carrier så reser man ju premium ekonomi och inte Business, även om den bokas med bokstäver som på andra bolag är business. (C,D,J,Z e t c) det borde ju framgå om inte annat när man väljer plats och det inte är något blockat mittsäte.

”Business” ARN-FRA på SAS avgångar markeras som ”Business Saver (Z)” av Lufthansa och man kan välja säten på rad 1; seat block visas däremot av naturliga skäl inte och har man rest med SAS förut vet man såklart, men annars tror jag att den ovana skandinavienresenären kan bli besviken när hen väl sitter där med en Lufthansa affärsbiljett (eller Swiss affärsbiljett för den delen) i fullsatt Pluskabin :confused:

Hursomhelst, det jag ville belysa är att operating carrier spelar stor roll om man jagar HON Miles. :)

Edit: jag hade varit smartare om jag gett exemplet med Swissbiljett på SAS istället. Bokar du Business genom Swiss men flyget utförs av SAS kan du inte få upp någon seatmap alls genom Swiss app eller hemsida, du kan bara ange: ”Seat: Aisle - Window - No Preference”...
 
Last edited:

staff

Medlem
Lufthansas F-produkt ar val omtyckt for att den ar consistent och man vet vad man far, samt for produkten pa marken som ar en av de battre. Satet, servicen och maten i luften ar inget att skriva hem om.
 

Senator

Moderator
Skulle vara intressant att veta vad rutten var? Om cateringen kom från outstation eller hemmaplan?

Maten är som @Agö beskriver ingen nyhet. Man åker inte Lufthansa First för maten :) Jag tycker tyvärr att servicen också är lite på dekis; särskilt med Frankfurtbaserat besättning. Aldrig haft samma sak från Munchen. Det som en gång var Lufthansas styrka: den konsekventa, korrekta servicen. Den tillhör tyvärr historien i alla fall från Frankfurt.

Ostädat flygplan har jag inte upplevt, och sådant bör rapporteras tycker jag.
 

Climber

Medlem
Skulle vara intressant att veta vad rutten var? Om cateringen kom från outstation eller hemmaplan?

Maten är som @Agö beskriver ingen nyhet. Man åker inte Lufthansa First för maten :) Jag tycker tyvärr att servicen också är lite på dekis; särskilt med Frankfurtbaserat besättning. Aldrig haft samma sak från Munchen. Det som en gång var Lufthansas styrka: den konsekventa, korrekta servicen. Den tillhör tyvärr historien i alla fall från Frankfurt.

Ostädat flygplan har jag inte upplevt, och sådant bör rapporteras tycker jag.

Jag flög FRA-MEX. Servicen var inte direkt dålig men jag tyckte den kändes lite ostrukturerad då saker som vodka etc. glömdes bort. Vidare fick jag intrycket av cc inte riktigt kände sig bekväm\van med sin uppgift. Som jag kommer ihåg det var det i princip en ensam flygvärdinna som servade hela F-kabinen under hela flighten. Är det vanligt eller brukar dom vara fler?
 

Senator

Moderator
Jag flög FRA-MEX. Servicen var inte direkt dålig men jag tyckte den kändes lite ostrukturerad då saker som vodka etc. glömdes bort. Vidare fick jag intrycket av cc inte riktigt kände sig bekväm\van med sin uppgift. Som jag kommer ihåg det var det i princip en ensam flygvärdinna som servade hela F-kabinen under hela flighten. Är det vanligt eller brukar dom vara fler?

Det beror på hur många som är i kabinen. Jag har åkt full kabin, då har det varit 2-3 flygvärdinnor. Jag har också åkt ensam med en polare. Då var det en flygvärdinna.

I min erfarenhet är det två som jobbar i kabinen:
En person sköter galley och det som skall förberedas
En person sköter majoriteten av själva serveringen

Tidigare så fick dom lite hjälp av purser, men han/hon jobbar numera i Business Class. Jag kan inte minnas det har varit 3 personer, men minne ombord har en tendens att suddas lite av olika former av flytandes. Konstigt det där.
 
Toppen